שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    סקר: החיילים מרזים בטירונות, משמינים בשירות

    סקר תזונה שנערך בקרב טירונים בצה"ל מציג תמונה אמביוולנטית: המאמץ בטירונות מוביל אמנם לירידה במשקל, אבל הקניות בשק"ם של חטיפים ושתייה ממותקת מחזירים אותו בריבית. החיילים אוכלים יותר דגנים, פירות וירקות מאשר בבית, אבל גם מבקר המדינה קבע: "צה"ל לא תורם למאבק בהשמנה"

    חיילים של שוקו: סקר שבדק את תזונת החיילים במהלך הטירונות מצביע על כמה מגמות מעודדות, לפחות בראשית השירות. החיילים אוכלים פחות חטיפים ופחות מזון שמן, שותים יותר מים, אוכלים יותר מוצרי חלב ודגנים - אבל קונים מזון משמין בשק"ם ושותים הרבה יותר שוקו. 

     

     

    הנתונים נאספו במסגרת סקר מב"ת (מצב בריאות ותזונה) שנערך בקרב 466 טירונים של יחידות קרביות וחיילים באימון מתקדם. הסקר, הראשון מסוגו שנערך בצה"ל, בוצע על ידי לנה פרפילצקי, דיאטנית קלינית בענף בריאות הצבא בחיל הרפואה, והנתונים הוצגו היום (ד') בכנס "תזונה מונעת איחוד כוחות" בגני התערוכה.

     

    יותר מרזים בטירונות

    מהנתונים הראשוניים עולה כי עם גיוסם סבלו כ-22% מהמתגייסים מעודף משקל ו-2.2% סבלו מהשמנת יתר. מקובל לחשוב כי במהלך השירות חיילים עולים במשקל, אבל בטירונות לפחות המגמה הפוכה: 39% מהטירונים דיווחו על ירידה במשקל, ו-30% דיווחו על עלייה. 

     

    מה אוכלים בצבא? מהנתונים עולה כי 94% מהחיילים הקפידו לאכול ארוחת בוקר, לעומת 76% שדיווחו כך בסקר דומה שנערך בקרב תלמידי תיכון. 

     

    בנוסף נראה כי המטבח הצה"לי מספק מנות בריאות יותר מאשר בבית: 62% מהחיילים דיווחו כי הם צורכים פחות מזון עשיר בשומן, 66% צורכים פחות מוצרי מאפה ושיעור דומה (62%) דיווח על צריכה מופחתת של בשר, עוף ודגים.

     

    59% מהחיילים אוכלים יותר דגנים (אורז, פסטה וכדומה), 58% מהם צורכים יותר מוצרי חלב, ו-39% אוכלים יותר פירות וירקות מאשר בבית. 

     

    פחות חטיפים, עוד שוקו

    בטירונות אין זמן לשתות קפה, כנראה: 84% דיווחו כי הם שותים פחות שתייה חמה מאשר בבית ו-71% שותים יותר מים. בנתון מעניין שעולה מהסקר דיווחו 58% מהחיילים כי הם שותים יותר שוקו בצבא מאשר בבית. 

     

    מחצית מהטירונים דיווחו כי הם אוכלים פחות חטיפים מאשר בבית, ו-34% מהם דווקא אוכלים יותר. עם זאת, כשנשאלו על הקניות בשק"ם התברר כי 65% רוכשים שם חטיפים וממתקים, 91% רוכשים שתייה ממותקת (כולל משקאות דיאט) ו-20% רוכשים דברי מאפה.

     

    רק 3% מהחיילים מנצלים את הקנייה בשק"ם לרכישת מוצרי חלב ו-10% לרכישה של שתייה לא ממותקת. 

     

    חמישית מהחיילים פוקדים את השק"ם מדי יום ושיעור דומה מגיעים אליו שלוש-ארבע פעמים בשבוע. 18% רוכשים בשק"ם פחות מפעם בשבוע ו-8.6% מדירים את רגליהם לחלוטין ממנו. בטירונות, חשוב לציין, לחיילים יש פחות זמן לבלות בשק"ם מאשר בהמשך השירות.

     

    "צה"ל פוגע במאבק בהשמנה"

    בדו"ח מבקר המדינה שפורסם אמש יוחד פרק לנושא המאבק בהשמנה, וממנו עלה כי כל משרדי הממשלה והגופים השונים אינם עושים די בנושא. בפרק העוסק בצה"ל ציין המבקר כי הוחל בהפעלת תוכניות שבהן מוגש במטבחים מזון בריא יותר, אך עם זאת העיר כי טרם הוגדרו יעדים ולא הוכנה תוכנית כוללת בנושא.

      

    איסוף מדגמי של נתוני מדד מסת הגוף (BMI) של 5% מהמתגייסים והמשתחררים מלמד כי במהלך השירות חלה עלייה במשקל הממוצע של החיילים. הנתונים בחלק הזה התבססו על דיווח עצמי.

     

    המבקר מצא כי צה"ל אינו עורך ביקורות בשק"מיות ובמכונות האוטומטיות, וכי נמכרים בהן מוצרי מזון ושתייה משמינים. "צה"ל לא פעל להוצאת מזון לא בריא מבסיסיו ולהחלפתו במזון בריא. הדבר פוגע במאבק בהשמנה ובניסיון להנהיג אורח חיים בריא בבסיסי צה"ל". המבקר סבור שעל צה"ל להתערב ולהגביל מכירת מזון משמין. 

     

    מצה"ל נמסר בתגובה: "כפי שמציין המבקר, מאז שפורסם דו"ח הביקורת הקודם חלה התקדמות בפעילות צה"ל בתחום מניעת ההשמנה הן בהיבטי המזון והן בהיבט השמירה על הבריאות והכושר הגופני.

     

    "חיל הרפואה בראשות קצין רפואה ראשי ירכז ויוביל את התוכנית הצה"לית לטיפול בבעיית ההשמנה. בימים אלו נבנית התכנית בשיתוף כלל הגורמים הרלוונטיים. "פרויקט 'בסיס בריא' הנו פרויקט יחידתי המופעל בבסיסי צה"ל שונים. ישנה שביעות רצון גבוהה בקרב המשתתפים והישגים מרשימים.

     

    "פרויקט 'קשת טעמים' נועד לספק מזון בריא ומאוזן לחיילי צה"ל ולפיכך הוגדרו דרישות תזונתיות ברורות למזון המסופק במסגרתו. הפרויקט משתלב בחלק מיחידות 'בסיס בריא', אולם לא נבחן רק בפן זה אלא בהיבטים רבים אחרים כגון תפעול, שביעות רצון, היבטים כלכליים ועוד.

     

    "כבר בימים אלו נמכרים בשק"ליות ובמכונות האוטומטיות מוצרי מזון בריאים. נוספו לרשימת מוצרי החובה בקנטינות מגוון מוצרי בריאות אשר יוצעו למכירה לחיילים בשילוט במקום בולט. במכונות האוטומטיות לשתייה קרה חויבו המתקינים להציב לפחות שני סוגי שתייה דלי קלוריות בנוסף על המים המינרליים, ובמכונות לשתייה חמה תהיה אפשרות לבחירת כמות הסוכר במשקה. עם זאת, יש לזכור כי הבחירה היא של החייל בלבד.

     

    "בתחום עידוד הכושר הגופני, מרכז כושר קרבי בצה"ל הציב יעד לקדם אורח חיים בריא בקרב כלל האוכלוסיות בצבא. בשנת 2010 הוקם בזרוע היבשה ענף 'אורח חיים' העוסק בקידום אורח החיים הבריא במסגרתו קיימת תכנית עבודה של מרכז כושר קרבי לשיפור תשתיות האימון הגופני בצבא. בשנת 2011 צה"ל בשיתוף הטוטו הקצו 20 מיליון שקל לטובת מתקני אימון גופני. כמו כן, מערך הכושר הקרבי חוזק באופן משמעותי כאשר בין היתר נוספו 33 תקני מדריכי אימון גופני".


     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    חמישית מהחיילים פוקדים את השק"ם מדי יום
    צילום: אבי רוקח
    ד"ר רק שאלה
    מומלצים