שתף קטע נבחר

אנשי חינוך: בקיצור החופש אין תועלת חינוכית

בכירים במערכת החינוך בעבר ובהווה מסכימים שההתראה המאוחרת על קיצור החופש הגדול תמוהה, ויש ביניהם מי שחושב שעצם הקיצור מיותר מיסודו. "אלה 5 ימים זניחים שלא יתרמו דבר למערכת החינוך", אומר השר לשעבר יוסי שריד, ובכירה אחרת קובעת: "זו החלטה פופוליסטית ומיותרת"

ההודעה המפתיעה של משרד החינוך אתמול (יום ג') על קיצור החופש הגדול כבר לפני שנת הלימודים הקרובה, תפסה לא רק את התלמידים והוריהם מבולבלים. גם במערכת החינוך עצמה ובקרב בכיריה לשעבר היו מי שהרימו גבה לנוכח ההתראה הקצרה, והטילו ספק במידת יעילותה.

 

"לטעמי, ההחלטה על קיצור החופש הגדול לא מעלה ולא מורידה במאום את מערכת החינוך", אמר ל-ynet שר החינוך

לשעבר, יוסי שריד. "בסך הכל מדובר בקיצור של חמישה ימים שנראים זניחים. אין בכך שום תרומה למערכת החינוך, ובטח שלא זה מה שיביא לשיפור בהישגי התלמידים או ירע אותם".

 

משרד החינוך הודיע אתמול בצהריים כי שנת הלימודים הבאה תחל ב-26 באוגוסט 2011, ולא ב-1 בספטמבר כפי שהיה נהוג עד כה. הימים ש"ייחתכו" מהחופש הגדול יוחזרו לתלמידים כימי חופשה במועדים אחרים במהלך שנת הלימודים. בין יום הכיפורים לסוכות יתווספו שלושה ימי חופשה, וחופשות חנוכה ופסח יוקדמו ביום.


שר החינוך, גדעון סער. "אין משמעות לתוכנית הלימודים" (צילום: מוקי שוורץ)

 

קיצור החופש הגדול יחול על גני חובה וטרום חובה, בתי הספר היסודיים, בתי הספר העל-יסודיים, כיתות י"ג-י"ד והמוסדות להכשרת עובדי הוראה, החל משנת הלימודים הקרובה. במגזר הלא-יהודי (ערבי, דרוזי ובדואי) תיפתח שנת הלימודים כרגיל בתחילת ספטמבר, בשל החגים בסוף אוגוסט.

 

שינוי לשם שינוי

העובדה שההודעה על קיצור החופש נמסרה רק היום, חודש לפני סיום שנת הלימודים, אף שהקיצור יחול כבר על החופש הגדול הקרוב, עוררה תרעומת בקרב חלק מהתלמידים, ההורים והמורים. גם מי מהם שתמך בעצם השינוי, התלונן על כך שלא ניתנה לו האפשרות להיערך די זמן מראש, וכך עלולות חופשות קיץ שנקבעו מבעוד מועד להשתבש, תלמידים עלולים שלא להספיק לעבוד ולהרוויח כסף כדי לממש מטרות שהציבו לעצמם, והעובדה שהבגרויות גולשות אל תוך תחילת החופש עלולה לקצר אותו עוד יותר עבור הנבחנים בהן.

 

"הוויכוח הגדול סביב קיצור החופש הגדול נראה משונה מאוד ולא משמעותי", אמר ל-ynet גורם בכיר המעורה במערכת

החינוך. "מילא אם היו מקצרים את החופש הגדול בשבועיים, ואז באמת אפשר היה להתווכח אם יש בכך תועלת, אבל קיצור של חמישה ימים הוא שינוי שנעשה בעיקר כדי שראשי המערכת יוכלו להגיד שהם עשו שינוי. זו לא באמת דרמה שצריך להתייחס אליה, כי אין בכך שום משמעות מבחינת תוכנית הלימודים".

 

סגנית ראש המכללה האקדמית דוד ילין בירושלים, ד"ר נורית גל, חושבת לעומת זאת שברעיון קיצור החופש יש נטייה לפופוליזם, ולרצון לענות על דרישות ההורים לפיתרון מקל ומהיר לילדים. בפועל, לדבריה, קיצור החופש אינו עונה על הצרכים. "גם הבהילות והעובדה שההחלטה התקבלה ברגע האחרון מעידות על הפופוליזם ועל כך שזו החלטה מיותרת", אמרה.

 

לדברי ד"ר גל, "להורים הרבה יותר קל להיערך עם סידור לילדים כשמתקיימת חופשה רציפה, והם מתקשים יותר להתמודד עם תקופות חופשה קטועות. זה יוצר בעיה קשה עם מקומות העבודה. בנוסף החופשה הגדולה שתיווצר כעת בין יום הכיפורים לסוכות תפגע ברציפות הלימודים ותקשה על התלמידים לחזור לשגרת לימודים תקינה".

 

למה ברגע האחרון?

ראש המחלקה לחינוך במכללה האקדמית עמק יזרעאל, פרופ' אדיר כהן, סבור גם הוא כי לקיצור החופש בחמישה ימים אין חשיבות חינוכית משמעותית. "מדובר בסך הכל בחמישה ימים שלא יתרמו דבר מבחינה חינוכית, אבל יש כאן בהחלט שאלה ארגונית של סדר ושבירת הרגלים. חלק גדול מהמבוגרים מתכננים חופשות לחו"ל זמן רב מראש, כשהם יודעים שתאריך החזרה הביתה צריך להיות בסביבות 1 בספטמבר. אי אפשר לקבל החלטה כזו שפוגעת בציבור ברגע האחרון".

 

לדברי פרופ' כהן, "הדברים צריכים להיות בנויים על חשיבה יסודית ולא בצורת שלוף, במיוחד כשכיום ההורים צריכים להודיע מראש למקומות העבודה על התאריכים לחופשה. לא מדובר כאן בהחלטה הרת גורל שהיו חייבים לקבל מעכשיו

לעכשיו, ובטח שזה לא מה שיעלה את רמת הלימודים בבתי הספר. בהחלט היה מקום לבצע חשיבה נוספת ולדחות את קיצור החופש לשנה הבאה".

 

ד"ר רונית אשכנזי, סמנכ"ל פדגוגיה בקבוצת עמל, דווקא מוצאת תועלת ממשית בקיצור החופש הגדול. ד"ר אשכנזי מביעה הבנה לצורך לקצר את החופש כדי להימנע ממצב שבו ילדים מסתובבים חסרי מעש ברחובות, ומעלה גם שיקול אחר: "בימי הקיץ החמים אי אפשר ללמוד באופן אפקטיבי בכיתות, ולכן ניתן לומר שנעשתה כאן מעין פשרה סבירה שמקצרת את החופש הגדול, אך עושה זאת על חשבון ימים בין תקופות חגים, שממליא אינם פוריים מבחינה חינוכית".

פורסם לראשונה 31/05/2011 23:48

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום:  אלי אלגרט
יוסי שריד. "לא זה מה שיביא לשיפור בהישגי התלמידים"
צילום: אלי אלגרט
מומלצים