שתף קטע נבחר

סוף לדחיות: תכנון מחודש לתחנת הכוח באשקלון

לאחר עיכוב של למעלה משלוש שנים - מתווה התוכנית להקמת תחנת הכוח יובא השבוע לאישור במועצה הארצית לתכנון ובנייה. התחנה, שתאפשר תוספת משמעותית למשק החשמל בישראל, תתחבר למערכת הולכת הגז הטבעי ותופעל בפחם כדלק גיבוי

בעיכוב של למעלה משלוש שנים ובתום מאבק סביבתי ממושך, יוצא לדרך התכנון המחודש להקמת תחנת הכוח החדשה באשקלון – שתופעל כתחנה דו דלקית על גז טבעי בגיבוי פחם. מתווה התוכנית, המכונה פרויקט D, יובא השבוע לאישור במועצה הארצית לתכנון ובנייה ועם הקמתה צפויה התחנה לעבוד בהספק של 1,260 מגוואט. לאחר אישור הוראות התוכנית יגובש תכנון מפורט במועצה הארצית, ובמסגרתו יוכן גם תסקיר השפעה על הסביבה ובקשה להיתר פליטה על פי חוק אוויר נקי.

 

 

על פי התוכנית, המהווה חלק מתוכנית המתאר הארצית לתחנות כוח - התחנה החדשה תוקם במתחם תחנת הכוח הקיימת ברוטנברג. היא תחובר למערכת הולכת הגז הטבעי ותופעל בפחם אך ורק כדלק גיבוי.

 

תחנת הכוח החדשה, שהוכרזה כפרויקט תשתית לאומי כבר בשנת 2002, נחשבת לתוספת משמעותית למשק החשמל והעיכוב בהשלמתה נחשב לאחד הגורמים העיקריים למצוקת כושר הייצור במערכת החשמל הארצית. מצוקה זו חייבה בשנת 2008 את שר התשתיות לאשר תוכנית חרום למשק. 

 

בשנת 2009 הועברה התכנית להערות הוועדות המחוזיות ולהשגות הציבור והוגשו לה למעלה מ-17 אלף התנגדויות. בסופו של דבר, ההחלטה להקים את פרויקט D כתחנה דו דלקית, שתופעל בראש ובראשונה על גז טבעי, התקבלה לאחר מאבק סביבתי ממושך של תושבים, ארגוני סביבה והמשרד להגנת הסביבה שהתנגדו לתחנת כוח פחמית נוספת.

 

צמצום הפחם יחסוך הוצאות

במשרד התשתיות טענו לאורך השנים, כי אמינות האספקה של הגז הטבעי נמוכה יותר, וכי מערכת ההולכה של הגז היא תת ימית ומכאן, שתיקונים במקרים של תקלות עשויים להימשך תקופות ממושכות.

 

משמעות ההחלטה שהתקבלה לבסוף נחשבת במובנים רבים גם לכלכלית יותר שכן התחנה החדשה תייתר את הצורך בהשקעה הכרוכה בהרחבת מסוף הפחם ומאגר הפחם ברוטנברג. זאת ועוד, כיוון שהפחם משמש לגיבוי בלבד, נבחנת האפשרות לוותר על התקנת מתקנים לסילוק תחמוצות הגופרית, שמייקרים את הפרויקט באופן משמעותי, וכן על מתקני הפחתת תחמוצות חנקן.

 

בהיבט הסביבתי, הפעלתה של התחנה בגז טבעי במהלך רוב שעות פעילותה, צפויה להפחית את עומס המזהמים באוויר בהשוואה להפעלתה בפחם. זאת, בשל העובדה כי גז טבעי נחשב לדלק "ידידותי לסביבה", דל בפליטת חלקיקים ובתחמוצות גפרית, בהשוואה לפחם.

 

בדברי ההסבר לתוכנית צוין בין השאר כי מתקני הספקת הפחם בתחנה יוחזקו "נקיים" מפחם, וכי הכנת המערכת להפעלה בפחם תיארך כ-24 עד 36 שעות. בדברי ההסבר של משרד התשתיות לתוכנית נכתב כי "המעבר להפעלה בפחם יתרחש במקרה של ירידה משמעותית וממושכת בהספקת הגז הטבעי שעשויה להיגרם מגורמים שונים כגון: פיגוע, מלחמה, אסון טבע ותקלה תפעולית משמעותית שתפחית את ספיקת הגז לרמה שלא תאפשר את הפעלתה של התחנה". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר התשתיות הלאומיות עוזי לנדאו
צילום: יוסי וייס
מומלצים