שתף קטע נבחר

כמו בסלולר: יופחת קנס היציאה בענפי התקשורת

הקנסות יהיו על פי החישוב הבא: 8% מהיקף החשבונות הממוצע כפול מספר החודשים שנותרו להתקשרות. כמו כן אישרה ועדת הכלכלה לבטל את קנסות היציאה ללקוחות חדשים. הצעד בא בעקבות תיקון דומה שבוצע ללקוחות הסלולר

ועדת הכלכלה אישרה היום (א') את הצעת משרד התקשורת וח"כ אופיר אקוניס, להפחית את קנסות היציאה של לקוחות חברת הכבלים, הלוויין, וחברות הטלפוניה הפנים ארצית. לפי ההצעה, הקנסות יהיו על פי החישוב הבא: 8% מהיקף החשבונות הממוצע כפול מספר החודשים שנותרו להתקשרות. כמו כן אישרה הוועדה את הצעתו של ח"כ כרמל שאמה הכהן (ליכוד), יו"ר הוועדה, לבטל את קנסות היציאה ללקוחות חדשים.

 

 

"ידוע שאין מתנות חינם", אמר ח"כ שאמה, "הלקוחות רק סבלו היום מכל ההטבות והפיתויים שנתנו להן חברות התקשורת. אנחנו מוותרים על מתנות חינם ורוצים להעניק חופש ללקוחות לבחור ולחולל תחרות אמיתית". לפני כשבוע אישרה מליאת הכנסת את הצעת החוק אחרי שוועדת השרים לחקיקה אישרה אותה ב-15 במאי.

 

במצב כיום, כשצרכן רוצה להתנתק מחברת הכבלים או הלווין, הוא נדרש לשלם החזר הטבה - עליו להחזיר לחברה את ההפרש בין מחיר המחירון למחיר המבצע בו רכש את המנוי. סכומים אלו בתוספת קנס יכולים להגיע לאלפי שקלים. למעשה נוצר מצב בו ככל שהתנתקות הצרכן קרובה למועד סיום ההתחייבות, הקנס גבוה יותר עקב כל חודשי המבצע בהם היה המנוי במסגרת המבצע.

 

צעד החקיקתי הזה בא בעקבות יישום תיקון חוק דומה ב-1 בפברואר, שהפחית את קנסות היציאה ללקוחות חברות הסלולר. כל זאת במסגרת מהלכים של רפורמה בשוק התקשורת שמנהיג שר התקשורת,

 

דרישת הצעת החוק לפרוס לתשלומים את התשלום על ציוד קצה מגיעה גם היא מניסיון מר עם חברות הסלולר. אחרי שפרטנר וסלקום החליטו שהן לא פורסות לתשלומים את יתרת התשלום על המכשיר, משרד התקשורת הציע לקבוע כי לחברות הסלולר אסור יהיה לדרוש פירעון מיידי של יתרת התשלומים בעבור המכשיר הסלולרי שרכש המנוי מהחברה, גם אם ההסכם נערך לפני התיקון בחוק ההסדרים שאושר בינואר.

 

כיום, חלק ניכר מהסכמי ההתקשרות המוצעים על ידי חברות התקשורת, כוללים תקופת התחייבות, כך שביטול ההסכם על ידי המנוי במהלכה, כרוך בתשלום או בהפסד הטבה. פעמים רבות התשלום אותו נדרש לשלם מנוי המבקש לבטל את הסכם ההתקשרות במהלך תקופת ההתחייבות, גבוה עד כדי כך שהמנוי מתקשה לעבור לחברה מתחרה, אפילו אם הוא אינו מעוניין להמשיך ולקבל שירות מהחברה הנוכחית.

 

יותר מכך, לעיתים קרובות, באופן אבסורדי, ההתנתקות לקראת תום החוזה יקרה יותר מבחינת קנס, מהתנתקות בתחילת החוזה. כשהמנוי מעוניין להתנתק לקראת סיום תקופת ההתחייבות, סכום הקנס שהוא מתבקש לשלם כ"החזר הטבה" גבוה בהרבה, משום שעליו להחזיר את ההטבה שקיבל לאורך זמן. אם תתקבל הצעת החוק, תשלום הקנס שישלם המנוי על עזיבה מוקדמת, יילך וייפחת ככל שהמנוי יממש את ההתקשרות עם המפעיל למשך תקופה ארוכה יותר, בתקופת ההתחייבות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
משה כחלון שר התקשורת
צילום: ירון ברנר
מומלצים