שתף קטע נבחר

בכנסת דנו בנוסח ה"יזכור": לא מונופול צבאי

הרמטכ"ל הקים צוות בדיקה לנוסח התפילה, אך חברי הכנסת זימנו דיון מהיר. יו"ר ארגון יד לבנים אמר כי "נושא כל כך ערכי ורגיש כזה לא קשור לצבא". ח"כ גילאון שמתנגד לשינוי הנוסח תהה: "האם לי אין תפקיד לזכור אם אני לא אדם מאמין?"

החלטת הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, לשנות את נוסח תפילת "יזכור" הובילה לא רק לביקורת חברתית רבה, אלא גם לדיון מהיר בכנסת, במסגרת ועדת החינוך, התרבות והספורט וועדת המשנה של ועדת החוץ והביטחון. 

  

עד כה, חתמו למעלה מ-64 אלף בני אדם על עצומת המחאה בעקבות החלטת הרמטכ"ל, לפיה תפילת "יזכור" בטקסי הזיכרון תיפתח במשפט "יזכור אלוקים את בניו ובנותיו", ולא ב"יזכור עם ישראל את בניו ובנותיו".


"מה זה הניכוס הזה?", הדיון בכנסת, היום (צילום: גיל יוחנן)

 

בדיון אמר ח"כ אילן גילאון ממרצ כי "אני איש יהודי, אדם בן חורין שלוקח מהמורשת מה שאני רוצה. כשברל כצנלסון אמר שעם ישראל יזכור לזה הוא התכוון". לדבריו, "החשיבות היא שחשוב שעם ישראל יזכור את הדברים וכל שינוי בנוסח הזה הוא בלתי מתקבל. עם שינוי הנוסח אני שואל את עצמי, מה עליי לעשות? האם לי אין תפקיד לזכור אם אני לא אדם מאמין? מה זה אומר הניכוס הזה?".

 

לעומתו, ציין ח"כ נסים זאב מש"ס כי הוויכוח הוא מהותי. "זאת תפילה שנאמרה לפני עשרות שנים וזאת לא איזו המצאה. לא צריך להפוך את זה לוויכוח מהותי אלא לנושא מהותי. אנחנו צריכים להחליט האם המשפט הוא חלק מהתפילה או מההספד שכולנו שותפים לו".

 

"יש מספיק מחלוקות, לא צריך לחפש עוד"

מעבר לוויכוח, אמרו נציגי ההורים השכולים כי הדיון בנושא בעיקר מעורר כאב, ויש להגיע למכנה משותף. יו"ר ארגון יד לבנים, אלי בן שם אמר כי "זה לא מונופול של הצבא, לא צריך להיות בפקודה ובחקיקה, אני חושב שנושא כל כך ערכי ורגיש כזה לא קשור לצבא". לדבריו, "הוועדה צריכה להיות יותר רחבה ושיהיה קונצנזוס. אנחנו מקבלים מאות פקסים ומיילים ממשפחות שכולות".

 

נחמה מוסקל, המייצגת את אלמנות ויתומי צה"ל, אמר בדיון כי היא חשה "בושה וכלימה מויכוח כזה שעולה.

יש מספיק מחלוקות, לא צריך לחפש עוד".

 

גנץ אישר לאחרונה את הנוסח האחיד, אחרי שנים של אי-אחידות בטקסים, אך בשבוע שעבר הורה על הקמת צוות שיבחן מחדש את נוסח התפילה, ויגיש המלצותיו תוך מספר שבועות.

 

יהודית ביאלר, אמו של יורם שנהרג בעת שירותו בקרב עם הצבא המצרי ב-1969, פתחה במחאה לאחר שהזדעזעה כשקראה בעיתון על נוסח התפילה החדש. "אמרתי שעל דבר כזה אני לא מוכנה לעבור לסדר היום. אני חושבת ששינוי הנוסח הוא צעד שעובר כל גבול".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"שינוי הנוסח - צעד שעובר כל גבול"
צילום: רויטרס
גנץ. צוות לבחינת השינוי
צילום: עופר עמרם
מומלצים