שתף קטע נבחר

הישג ירוק? הבנייה ברכס עתלית תצומצם בכ-20%

הבנייה המתוכננת צומצמה ב-227 יחידות דיור ומנהרה תחליף את הכביש העילי שאמור היה לחצות את רכס הכורכר. עם זאת, בארגוני הסביבה מבהירים שהתוכנית עדיין פוגעת בסביבה ובכוונתם להמשיך להאבק בה

מינהל מקרקעי ישראל הודיע היום (ג'), כי הוא מסכים לצמצם משמעותית את הבנייה המתוכננת ברכס הכורכר הייחודי בעתלית , לאפשר שטח ציבורי פתוח במרכז התוכנית וגם לוותר על הכביש שהיה מתוכנן לחצות את הרכס - ולסלול במקומו מנהרה. עם זאת, בארגוני הסביבה מבהירים כי התוכנית עדיין פוגעת בסביבה וכי בכוונתם להיאבק בה.

 

במהלך דיון בתוכנית שהתקיים בוועדה המחוזית, הציגו נציגי המינהל את השינויים שהוכנסו בה. אחת הבשורות המרכזיות שהוצגו היא צמצום היקף הבנייה המתוכנן ב-227 יחידות דיור וריכוזן בצפון הרכס ובדרומו. בחלקו האמצעי הוחלט להשאיר שטח ציבורי פתוח לרווחת התושבים.

 

התוכנית, המכונה "תוכנית מתחם הרכס", היתה אמורה על פי התכנון המקורי לכלול כ-1,000 יחידות דיור ולהשתרע על פני שטח שבחלקו גובל בשמורת טבע (שמורת חורבת קרתא - י.ד) ושכולל גם אתרי עתיקות ומורשת ייחודיים.

 

לתוכנית מתנגדים ארגוני הסביבה, בהם עמותת כחול-ירוק הפועלת ביישוב ועמותת אדם טבע ודין. בהתנגדות שהגישה בעבר החברה להגנת הטבע נכתב, כי "מיקומו של מתחם הרכס מדרום לשמורת קרתא, על רכס הכורכר המזרחי, הינו תא שטח מיוחד ואי-לכך רגיש ביותר לפיתוח". בהתנגדות צוין כי באזור זה קיים שפע ומגוון של צמחיה וערכי טבע.

 


רכס הכורכר (צילום: טל פרידמן)

 

"המאבק עדיין נמשך"

"אין ספק כי זהו הישג חשוב, ואנו מברכים על השינוי", אמרה היום בשיחה עם ynet דורית קניאגין, מעמותת כחול ירוק, בתגובה להחלטת המינהל. "עם זאת, עדיין לא הוצג בפנינו תכנון מפורט וחשוב מכך – עדיין אין התאמה בין תוכנית המתאר הכוללת שמתגבשת ליישוב לתוכנית הזו. לכן מבחינתנו, המאבק נגד התוכנית עדיין נמשך".

 

הישג משמעותי נוסף מבחינת ארגוני הסביבה, הוא הסכמתם של נציג המינהל להכניס שינויים בתוכנית גם בנוגע לכביש הגישה ולהחליפו במנהרה, שתחצה את הרכס ממזרח למערב. "הכביש הזה היה אמור לחצות את הרכס ולפצוע אותו ולכן המנהרה היא בשורה חשובה גם כן", הבהירה קניאגין.

 

אולם מעבר לפגיעה בטבע ובאתרי המורשת, אחת ההתנגדויות המרכזיות לתוכנית היתה קשורה במידה רבה לסוגיה התכנונית. בתחילת שנת 2010 נבחר צוות מתכננים מטעם משרד הפנים להכין תכנית מתאר כוללת לישוב, והתוכנית המקומית היחידה שלא הוקפאה - היא תוכנית הרכס.

 

דירות בתוך מחצבה

אחת ההתנגדויות המרכזיות שנותרו היא הכוונה לבנות דיור בתוך המחצבה, כ-40 מטרים בלבד ממסילת הרכבת. "בינוי במחצבה, שהיא למעשה מכתש, בצמוד למסילת הרכבת דורש הקמת קיר אקוסטי שיחסום את הבריזה והנוף של הים. כך יוצר המינהל משכנות עוני ללא אוויר, עם רעש וזיהום מהרכבת, המנותקת ממרכז היישוב", אומרים בארגוני הסביבה.

 

בארגונים מוסיפים, כי "ברוב המקרים מחצבות ריקות מוסבות לפארקים, אתרי נופש או בתי קברות. רק בעתלית מנהל מקרקעי ישראל מקדם תוכנית ייחודית שלא קיימת בשום מקום בעולם לבניית בתי מגורים עמוק בתוך מכתש, סגורים בתוך כלא אקוסטי משובח".  

 

יעל דורי, ראש תחום תכנון באדם, טבע ודין, מסרה כי :"התוכנית החדשה שהוצגה היום בוועדה המחוזית, עדיין פוגעת באורח אנוש ברכס הכורכר בעתלית ויוצרת שכונת מגורים מנותקת מהיישוב שתושביה יסבלו ממפגעי רעש וקרינה אלקטרו- מגנטית כתוצאה מהקרבה לפסי הרכבת.

 

"בשל כך, אין ספק כי יש על הוועדה המחוזית לקדם תוכנית חדשה שלא תפגע בערכי הטבע הייחודיים באזור זה, ותהיה צמודה ליישוב הקיים תוך חיזוקו. כל זאת במקום ליצור מוקד מסחרי נוסף ומיותר, שיפגע בסיכוייה של עתלית להתפתח כיישוב שמספק איכות חיים לתושביו".

 

ממינהל מקרקעי ישראל נמסר בתגובה: המינהל הכניס שינויים מרחיקי לכת בתכנית שאושרה למתן תוקף, במטרה להשביח תכנית קיימת תוך שמירה על ערכי טבע, ומתוך רגישות נופית גבוהה. בתכנית המשופרת שהציג המינהל ויתר המינהל על 227 יח"ד וריכז את הבניה אך ורק בשטחים שהופרו על ידי אדם. כל הבינוי בפרויקט מוגבל לגובה של 1.5 מטרים (מינוס) משביל הרכס על מנת שלא לפגוע בתצפית למצודה הנשקפת מול הרכס. באשר לטענות הירוקים: מדובר על בנייה בשטח שהיה במשך שנים בסיס צבאי ולא מחצבה כפי שהוצג".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רכס הכוכר בעתלית
צילום: אודי גלילי
מומלצים