שתף קטע נבחר

צילום: ירון ברנר

דיון בכנסת: "בקהיר תחבורה ציבורית טובה יותר"

ועדת הכלכלה עסקה בהצעות לשינויי הקווים בגוש דן ובדרכים לשיפור הרפורמה. נציג משרד התחבורה: "התוכנית לא מושלמת, אבל לא היה כשל מערכתי בשום מקום"

לאחר ההשקה ונסיעת המבחן , הגיע שלב הדיונים. ועדת הכלכלה של הכנסת עסקה הבוקר (יום ד') ברפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן. במהלך הדיון, הועלו הצעות לשינויי קווי האוטובוסים וכן דרכים לשיפור הרפורמה. ynet העביר את הדיון בשידור חי.

 

רפורמה בתחבורה הציבורית במרכז - כל מה שרציתם לדעת

 

בפתח הדיון, אמר יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה (הליכוד) כי קיבל טענות רבות על ליקויים ברפורמה, בהן פניות של הורים ותלמידים, שהתלוננו על שינוי בקווי אוטובוס המגיעים למוסדות חינוך. "נראה לי קצת חריג שתלמידים מחליפים אוטובוסים בדרך לבית הספר", אמר.

 

המשנה למנכ"ל משרד התחבורה, אלכס לנגר, הדגיש כי למרות התלונות הרבות, הרפורמה מייצגת מעבר לשיטה מודרנית. "מספר הנסיעות ליום גדל מ-8,900 ל-9,580". לדבריו, "התוכנית מציעה הוזלה של תעריפים למשתמשים. נכון שיש מקרים בהם התייקר התעריף, אבל בתמורה התקבל מוצר אחר, כך שבמקום נסיעה עירונית עכשיו יש נסיעה הפתוחה לכמה ערים".

 

לנגר התייחס להסברת הרפורמה ולדיילים שפעלו בשטח. "הפעלנו מערך גדול בשפות שונות, אבל הם לא עובדי משרד התחבורה. זה מערך אד-הוק שהוקם לצורך הפרויקט. כולם עברו הכשרה, אבל אני לא יכול להיות ערב ליכולותיהם האישיות. בסופו של דבר, אנחנו רואים במהלך הצלחה. לא היה כשל מערכתי בשום מקום של הרשת".


תחנת אוטובוס בפתח תקווה (צילום: עופר עמרם)

 

בתגובה לדבריו של לנגר, שטען כי "כל המערכות בעולם מבוססות על מעברי נוסעים, אחרת אין אפשרות אמיתית לייצר רמת שירות", אמר ח"כ אופיר אקוניס (הליכוד) כי "אפילו בקהיר יש תחבורה מתחת לאדמה, לכל מדינה יש כלי חלופי". לנגר השיב כי "אינו מציע לו לנסוע לשם", והוסיף כי "הקדשנו תשומת לב גדולה לתכנון קפדני של הרשת. זה לא אומר שיצא לנו מוצר מושלם. הבטחנו שנמשיך, נלמד את כל ההערות ואז נעשה מקצה שיפורים".

 

"נאמו כמה שיהיה טוב, ושום דבר לא קרה"

אלי שמעוני, יו"ר ועד שכונת רמת החייל בצפון תל-אביב, התלונן על השינוי ואמר כי ההצהרות על שיתוף הציבור בהחלטות הן בגדר "עורבא פרח". לדבריו, "באו אלינו, נאמו כמה זה יהיה טוב, אבל שום דבר לא קרה. במשרד התחבורה חשבו שאיכילוב זה מכון כושר, וכדאי שאנשים יצעדו 700 מטר ברגל לפני שהם מגיעים לתחנה".


היום בדיון בוועדה. "להאזין באמת לציבור" (צילום: גיל יוחנן)

 

גם אבי בטלהיים, ראש אגף תקשורת בבית החולים תל השומר, הביע מחאה על תהליך קבלת ההחלטות. "איש לא התייעץ איתנו, אנחנו משרתים קהילה גדולה של נכים, פצועים וילדים שמלווים בסביהם. הרבה קווים מפזרים את החולים הללו בנקודות רבות. ברגע שנפסקה כליל הנסיעה של הקווים הללו נגרם להם נזק אדיר".

 

ח"כ דב חנין (חד"ש), שהעיד על עצמו כ"משתמש כבד בתחבורה הציבורית בתל אביב", דרש לבצע באופן מיידי שדרוג אמיתי של הרפורמה. "יש להאזין באמת לציבור ולהפנים במהירות את הערותיו וביקורתו. הפחתת מחירי הנסיעה והנהגת כרטיסיות וכרטיסי חופשי-חודשי במחיר אזורי מוזל תהיה צעד חכם שיעודד תושבים להשתמש בתחבורה הציבורית". לדבריו, "חייבים לייצר רשת אמיתית של נתיבי תחבורה ציבורית שישחררו את האוטובוסים מהפקקים ויתנו להם עדיפות ברמזורים ובצמתים".

 

מחאות, הקפאות ותלונות

שינויי קווי הנסיעה ומסלולם של האוטובוסים גררו תגובות זועמות. אחת המחאות הבולטות היתה בבית החולים שיבא בתל השומר. בעקבות מכתב ששלח מנהל שיבא, פרופסור זאב רוטשטיין, לשר התחבורה ישראל כץ הוחלט לשנות את מסלולו של הקו החדש 139. האוטובוס, שיוצא מרדינג ועובר ברמת-גן ובגבעתיים, ייכנס לתוך בית החולים ויבצע בו סיבוב שלם, לטובת החולים ובני משפחותיהם.

 

ביום שישי האחרון, ביום השקת הרפורמה, הוחלט גם שקו 69 של "קווים" מתל-אביב לתל השומר ייכנס לשיבא. בנוסף, מתכננים במשרד התחבורה ובעיריית בני ברק, קו נוסף, חדש, שייצא מבני ברק, יעבור במזרח רמת גן וייכנס גם הוא לשיבא.


נוסעים בתחנת ארלוזורוב. "היה עומס מטורף" (צילום: בן קלמר)

 

מחאה בולטת נוספת היתה של תושבים בגבעתיים, שם העירייה והסטודנטים מחו על ביטול קו 45 שמגיע מהעיר לאוניברסיטת תל-אביב ולאוניברסיטת בר-אילן. המחאה עזרה, והביטול הוקפא. בתחנות האוטובוסים בחולון הוחתמו עצומות

להפעלת הקו לתל-אביב גם בימי שבת אחר הצהריים, כפי שהיה בעבר, וגם המחאה הזו הניבה בסופו של דבר את התוצאות הרצויות.

 

ביום ראשון הגיעה שעת המבחן של הרפורמה. בלבול, חוסר ידיעה ולא מעט כעס ליוו את יום הנסיעות של תושבי גוש דן. "יש פניות זועמות של אנשים מבולבלים וזה יוצר בלגאן בכל תל אביב", סיפר דייל ברפורמה. "אנחנו מנסים להכניס את הרפורמה ולהרגיע את התושבים, אבל אני לא ממש יודע איך מגיעים לכל האזורים, אז אני מפנה אותם למוקד שלנו. בבוקר היה ממש עומס מטורף".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
היום הראשון לרפורמה. בלבול וכעס
צילום: דודו אזולאי
אלכס לנגר. "מערכת לא מושלמת"
צילום: גיל יוחנן
מומלצים