שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    באסטר קיטון: ההומור בגוף הסרט

    מועדון הסרט המופרע מצדיע לבאסטר קיטון - הקומיקאי הפיזי הגדול ביותר בקולנוע. סיפורו של הילד שגדל בצלו של הודיני והקסים את הצופים בפעלולים מסוכנים ומשעשעים על המסך

    מכירים את קטעי הווידאו באינטרנט שאתם עוצרים ומנגנים שוב ושוב כדי לבחון שניה אחת שקשה להאמין שאכן קרתה? זה יקרה לכם במהלך קריאת כתבה זו, שתעסוק באיש שנחשב לקומיקאי הפיזי הגדול ביותר שידע הקולנוע - באסטר קיטון.

     

    הוא נולד עם המצאת הקולנוע בשנת 1895 תחת השם ג'וזף קיטון. הוריו היו שחקנים במופע נודד עם הקוסם המפורסם הודיני. כשהיה בן חצי שנה התגלגל מגרם מדרגות תלול, כשהגיע לתחתית נחת על ראשו ומיד התיישב ואפילו לא בכה. הודיני שראה את הילד נופל ללא פגע אמר "That sure was a real buster" ("זו היתה חתיכת נפילה"). אבל ג'ו, אבי התינוק אמר "זה יכול להיות שם נהדר בשבילו".


    משפחת קיטון. גם באסטר הצעיר משתתף (צילומים: GettyImages)

     

    בהיעדר בייביסיטר, היו לוקחים את באסטר להופעות של ההורים. בגיל תשעה חודשים הוא זחל אל הבמה באמצע ההופעה ובגיל שלוש היה כבר ממנה. ג'ו היה מבקש לעשות משהו, באסטר היה מסרב והאב היה משליך את הילד על התפאורה לכל צחוקם של הקהל.

     

    באסטר כל כך נהנה שהתחיל לצחוק עם הקהל, אולם פעם אחת עף חזק מידי לתוך התזמורת בין הכינורות והתופים. זה כאב לבאסטר שהתיישב ולא חייך. לתדהמתו של הילד הקהל צחק עוד יותר מהרגיל. זה היה הרגע בו הבין שכמה שייראה רציני יותר כך הקהל יצחק יותר – כך נולד הסמל המסחרי שלו – "פני האבן" של באסטר קיטון.

     

    זה ילד זה?

    מספרים שיום אחד הגיעו נציגים של אגודה לזכויות הילד לביקורת פתע כדי לראות אם מדובר בהתעללות. הם ראו אותו לבוש פאה וחליפה ולא היה ברור אם זה ילד או גמד מבוגר. הם תפסו פועל במה ושאלו אותו: "בן כמה הבחור הזה?". פועל הבמה לא התבלבל, הצביע על אמו של באסטר וענה "אני לא יודע, תצטרך לשאול את אשתו".

     

    ואז, ב-1917, חבר וכוכב קומדיות בשם רוסקו "פאטי" אורבקל (אורבקל השמנמן), הזמין אותו לצפות מהצד כיצד מצלמים סרט. באסטר הסתובב על הסט וללא תכנון מראש הציע לו פאטי להשתתף באחת הסצנות. זו היתה הופעת הבכורה המפתיעה של באסטר קיטון שגילם לקוח, שמגיע למכולת לקנות ממתיק נוזלי דביק ומסתבך עם הכל.

     

    הופעת הבכורה של קיטון, החל מ-1:00

     

    באסטר התאהב בקולנוע. אחד הדברים הראשונים שעשה היה לפרק מצלמה לחתיכות כדי להבין כיצד היא פועלת. באסטר הפך מהר מאד למומחה לגאגים קולנועיים וחיפש רעיון באמת טוב לסרט שיהיה הכי מצחיק והכי ומקורי, כמו שאיש לא יצר קודם לכן.

     

    יום אחד צפה בסרט דוקומנטרי בקולנוע בנושא "בתים ניידים להרכבה עצמית" - המצאה מתחילת שנות העשרים. באסטר השתעשע ברעיון וחשב איזה בית היה נוצר אם מישהו היה קורא לא נכון את ההוראות? כך נולדה הקומדיה המטורפת הראשונה שלו בשם "שבוע אחד", על זוג צעיר שמקבל בית להרכבה כמתנה לחתונה, אולם האויב של באסטר שינה בכוונה את מספרי הארגזים. כך נוצרה הקומדיה המצליחה ביותר בשנת 1920.  

     

    מתוך הסרט "שבוע אחד"

     

    קיטון לא חיכה להידוק התסריטים שלו, אם היו מגיעים אליו עם רעיון טוב לפתיחת הסרט ועוד רעיון לסיום הסרט הוא היה אומר בחוסר סבלנות "בואו נצלם, את האמצע נגלה תוך כדי עבודה".

     

    היתה תאונה ולכן...

    כל סרט הפך לחדשני יותר בהמצאות. הפקותיו הלכו וגדלו, ואת כל הפעלולים הוא התעקש לבצע בעצמו. בקטע הזה מהקומדיה "Cops" מאתיים שוטרים רודפים אחרי באסטר ברחובות העיר.  

     

    המרדפים בסרט "Cops"

     

    אחרי הצלחת סרטיו הקצרים החל לייצר סרטים באורך מלא (ארבע שנים לפני צ'רלי צ'פלין). אם מישהו כתב בעיתון ביקורת על סרטיו כמו "לבאסטר נגמרו הרעיונות", הוא היה חוזר לשולחן השרטוטים וממציא גאג חדש מצחיק ומקורי כמו שאיש לא יצר קודם לכן.

     

    שימו לב לשני הקטעים הבאים משובר הקופות "שרלוק ג'וניור" בהם רואים את באסטר מבצע קפיצה מרכבת נוסעת דרך סילון מים אדיר על מסילת ברזל. באסטר לא הבין כמה כוח יהיו למים ולכן איבד את ההכרה. בקטע שאחריו תראו את באסטר נכנס לתוך סרט קולנוע ומתערב בסצנות המוקרנות על המסך – אם זה מזכיר לכם את "שושנת קהיר הסגולה" של וודי אלן, הרי מכאן לקח אלן את הרעיון.  

     

    צפו בשני הקטעים מתוך "שרלוק ג'וניור"

     

    רק 13 שבועות לאחר הצילומים של "שרלוק ג'וניור" מכן באסטר לרופא בעניין כאבי ראש מסתוריים. הרופא ערך צילום רנטגן. "מתי שברת את הצוואר?" הפתיע אותו הרופא. "מעולם לא שברתי את הצוואר", השיב באסטר.

     

    "אז יכול להיות שעברת תאונה כלשהי בחייך?", המשיך הרופא בחקירתו? באסטר שמר על פני האבן שלו וענה: "תאונה אחת אתה אומר?". כך "גילה" באסטר שלקפוץ דרך כמה טונות מים לתוך מסילת ברזל זו פעולה מסוכנת שעלולה לגרום לשבר בצוואר.


    קיטון ב"The Cameraman". זהירות, תאונה

     

    הפעלול שנחשב אולי מהמסוכנים ביותר שיצר הוא מתוך סצנת הסופה בסרט "Steamboat Bill Jr" מ-1928. מנועים של מטוסים סיפקו אפקט של סופת ציקלון, קבלי פלדה הזיזו בניינים שלמים וקיר בית במשקל אלפי קילוגרמים התמוטט על קיטון. גופו ניצל בזכות חלון מלבני קטן שמותיר מרווח של 8 ס"מ מכל צד של כתפיו.

     

    סצינת הסופה המפורסמת מ"Steamboat Bill Jr"

     

    אנשי הצוות ביקשו מבאסטר שוב ושוב לוותר על הפעלול המסוכן אבל הוא רצה להיות מצחיק ומקורי כמו שלא עשו קודם לכן. הדתיים שבאנשי הצוות התפללו לאלוהים כל אותו בוקר, השאר פשוט עצמו עיניים בזמן הצילום.  

     

    לא יכול לעשות הקול

    מלבד היכולות הפיזיות יוצאות הדופן שלו והנכונות להסתכן, קיטון היה גם כותב מחונן והוא אף תרם מיכולותיו לסרטי האחים מרקס ולורל והארדי ובניגוד לכוכבים אחרים בתקופה האילמת באסטר חיכה לבואו של הסרט המדבר. היה לו קול בריטון נעים והוא ידע לשיר. 

     

    סרטיו המדברים הראשונים נחלו הצלחה, אולם הגל החדש הביא עמו שיטת עבודה אחרת, שיטת האולפנים ההוליוודיים, בה הכוכב היה מוכרח לעבוד על פי תסריט שנכתב ונבדק מראש. הדגש היה עכשיו על הטקסט המדובר והדבר שהפריע לבאסטר יותר מכל – האולפנים רצו לשמור על הכוכב שלהם חי ולכן אסרו עליו לבצע את הפעלולים בעצמו. הוא לוהק לתפקידים פחות מתאימים, החל לשתות מתסכול, התגרש והחל לאבד את נכסיו.


    איך לעזאזל לכתוב תסריט? קיטון ושולחן הכתיבה שלו

     

    סרטיו של קיטון לא הוקרנו יותר והעותקים הישנים התפוררו והפכו לזכרונות עמומים מתקופה אחרת. יתכן שכך היה מסתיים הסיפור, אולם בשנת 1959, האיש שגר בביתו הישן של באסטר גילה במרתף, ממש במקרה, את התשלילים המקוריים של מרבית סרטיו, רובם במצב טוב. האיש יצר קשר עם באסטר הנרגש, מעשה שיצר תגובת שרשרת שהחזירה את סרטיו לתודעת ציבור שפשוט לא הכיר אותם.

     

    באסטר הוכרז שוב כגאון קולנועי בציבור הרחב, סרטיו זכו לפופולאריות מחודשת ובהמשך הוא אף קיבל סדרת טלויזיה משלו. הוא כיכב בסרטים ופרסומות וסרט נעשה על חייו. את הסיפור המרגש המלא תוכלו לשמוע במפגש מועדון הסרט המופרע בסינמטקים ובסיומו יוקרו הסרט "הגנרל", שהוכרז על ידי איגוד הסרטים האמריקני כאחד מעשרים הקומדיות החשובות בכל הזמנים. סרט שנחשב לפרוייקט השאפתני ביותר שנעשה עד אז בקולנוע ולהחביב ביותר על באסטר.  

     

    "הגנרל". סרט פורץ דרך בכיכובו של קיטון

     

    אם שאלתם את עצמכם איך זה ירגיש לצפות באולם הקולנוע של היום, בסרט שצולם לפני בדיוק 85 שנים? מצחיק ומקורי כמו שאיש לא יצר קודם לכן.

     

    אלון גור אריה הוא במאי, תסריטאי ומנחה "מועדון הסרט המופרע " ברחבי הארץ. ביום שבת, 23 ביולי יוקדש האירוע בסינמטק תל אביב לבאסטר קיטון עם הקרנת הסרט "הגנרל". האירוע יגיע לסינמטק ירושלים ביום רביעי, 27 ביולי.

     

    מפגש "רוברטו בניני " יערך בסינמטק חיפה ביום חמישי, 21 ביולי עם הקרנת הסרט "ג'וני סטקינו". ערב "הומור ומלחמה " עם הקרנת הקומדיה "הדיקטטור הגדול" יערך בסינמטק שדרות ביום ראשון, 24 ביולי ובסינמטק ראש פינה ביום חמישי, 28 ביולי. חגיגות ארבע שנים לקומדיה הישראלית "המוסד הסגור " ומופע "היפופוטם " יערכו בסינמטק ת"א ביום שישי, 29 ביולי.

     


     

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    קיטון. גדול בדורו
    צילום: gettyimages
    לאתר ההטבות
    מומלצים