שתף קטע נבחר

צילום וידאו במצלמות רפלקס

בשנים האחרונות מצלמות הרפלקס הדיגיטליות עברו קפיצת מדרגה עצומה בכל הנוגע לצילום וידאו. האיכות השתפרה כל כך שאפילו קליפים, פרסומות וסדרות טלוויזיה שלמות מצולמות במצלמות רפלקס. איך עושים את זה?

בשנים האחרונות מצלמות הרפלקס הדיגיטליות עברו קפיצת מדרגה עצומה בכל הנוגע לצילום וידאו. האיכות השתפרה כל כך שאפילו קליפים, פרסומות וסדרות טלוויזיה שלמות מצולמות במצלמות רפלקס. לצד האיכות המרשימה, הגמישות של השימוש בעדשות והיכולת להרים סט צילום בתקציבים נמוכים הוזילה כל הפקה משמעותית.

 

האם גם אתם יכולים לצלם וידאו במצלמה שלכם?

אם קניתם מצלמת רפלקס בשנתיים האחרונות – רוב הסיכויים שאתם חלק מהמועדון ויכולים לצלם וידאו. בדרך כלל צריך להעביר את המצלמה למצב של תצוגה על המסך (מה שנקרא Live View) או למצב של צילום וידאו ולהתחיל להקליט.

 

 

 

איך מצלמים?

ביצוע מיקוד – פוקוס הוא עדיין עקב אכילס של צילום הווידאו ב-DSLR. הסיבה לכך היא שבמקום שהמצלמה תעשה שימוש בחיישן הפוקוס של המצלמה, היא מחפשת את הפוקוס באמצעות המידע שמגיע מחיישן הצילום – מה שגורם לפעולה איטית עד כדי כאב. כשאתם מתכננים צילום, תכוונו מראש את הפוקוס ידנית, ואם יש שינויים בפוקוס אז תעשו שתיים או שלוש חזרות על התנועה לפני הצילום, כדי שבצילום עצמו תוכלו לדייק ככל האפשר. ישנם אביזרי עזר שמתלבשים על טבעת הפוקוס של המצלמה כדי לעזור לנו לדייק בתנועות אלו.

 

מפתח צמצם – הצמצם בצילום וידאו משפיע לנו בצורה זהה כמו בצילום רגיל. אנחנו בדרך כלל נרצה לעבוד עם צמצמים פתוחים כדי לקבל עומק שדה רדוד ואת המראה הקולנועי שכל כך קוסם לצופים. כמובן שהצמצם משפיע לנו גם על מהירות התריס, ותיכף נסביר כיצד.

 

מהירות תריס – אנחנו נשתדל שמהירות התריס תהיה גבוהה מ-1/30 כדי להמנע ממצבים לא נעימים של מריחות תנועה ומספר פריימים נמוך בשנייה. 1/30 עד 1/50 יצרו לנו מראה יותר רך ונעים ומהירויות תריס גבוהות יותר יגרמו לפריימים לרצד מעט. כדי להגיע למהירויות תריס נמוכות שכאלו, יש להשתמש בפילטר ND כדי להפחית את כמות האור. כמובן שניתן להגיע בזכות מהירויות התריס הנמוכות יותר לאפקטים מיוחדים אם בכך חפצתם.

 

ISO – כמו בצילום סטילס, אנחנו נשתדל גם בוידאו ל-ISO נמוך ככל האפשר, אבל נעלה אותו כאשר תנאי התאורה אינם מספיקים למטרה המבוקשת. הרעש ב-ISO גבוה פחות נראה מאשר בצילום סטילס, בזכות העובדה שהרזולוציה בוידאו נמוכה משמעותית לעומת תמונה רגילה.

 

איכות – הרזולוציה של הוידאו כמובן תלוייה במצלמה וביכולות שלה. צילום ב-Full HD יניב רזולוציה של 1920x1080 פיקסלים ואיכות HD Ready היא בעצם 1280x720 פיקסלים. כמובן שמומלץ לצלם על האיכות הגבוהה יותר, אם המצלמה שלכם תומכת בכך.

 

מספר פריימים בשניה – או בלועזית FPS (Frames per Second) מאפשר לנו לבחור באחת מהאופציות הבאות: 23.97, 25, 29.97, 50 או 60 פריימים בשנייה. המהירויות הנמוכות צריכות להתאים למקור ההקרנה והמהירויות הגבוהות יותר מאפשרות לנו להציג הילוך איטי באיכות גבוהה.

 

סאונד – בצילום וידאו נכנסים מספר מימדים נוספים של צילום אשר עד כה עדיין לא חשבנו עליהם. הקלטת קול זה רובד נוסף שעד היום עדיין לא חשבנו עליו ויש לשים עליו את הדעת. למצלמות יש מיקרופון מובנה אשר מקליט מונו (כלומר לא סטריאו) באיכות בינונית ואם תשתמשו בפוקוס האוטומטי – ישמעו את המנוע של העדשה בפס-קול של הסרטון. מומלץ לחבר למצלמה מיקרופון איכותי יותר או לצרף מכשיר הקלטה איכותי ולחבר את הסאונד לווידאו בתהליך העריכה לאחר מכן.

 

 

קומפוזיציות ותנועות

מבנה הפריים – אותם כללים של קומפוזיציה בצילום סטילס חלים גם בצילום וידאו, רק שהרבה יותר קשה ליישם אותם. אתם צריכים לחזות את התנועה בפריים ולהתכונן אליה מראש, למקם את הנושא שלכם בפריים לפי מרחק הדובר והשילוב בסצנה ולהקפיד כמובן על הרקע והסיפור.

 

תנועות – תנועות בוידאו זה משהו מאוד חשוב שצלמי סטילס בכלל לא מכירים. אתם צריכים לדאוג שלצופה יהיה נוח לצפות בוידאו, שלא יחטוף מחלת-ים ושהתנועה תהיה חלקה. תתכננו את התנועה מראש, תשתדלו לעבוד עם חצובה או עם אמצעי ייצוב אחרים כדי להשיג מראה חלק ומקצועי. שימו לב שחצובה של צילום סטילס מתאימה בעיקר לשוטים קבועים ללא תנועה ובשביל לקבל תנועה חלקה צריכים חצובה מתאימה לכך.

 

שיתוף הסרטים שלכם – בעידן האינטרנט המהיר והאחסון הזמין, מאוד קל לשתף אחרים בתוצרים שלכם. אם זה לפתוח ערוץ youtube או לשתף ב-Vimeo שמציגים באיכות HD או אפילו להעלות לפייסבוק וישר להציג לחברים שלכם את הפרוייקט העדכני.

 

 

 

לסיכום

יתרונות הצילום ב-DSLR - יכולת לעבוד כבר עם הציוד שיש לכם, גמישות עצומה עם עדשות, יכולת לצלם בתנאי תאורה חלשים, קבלת עומק שדה רדוד בצילום.

 

חסרונות הצילום ב-DSLR – הבעיה העיקרית היא עם הפוקוס, שהדרך היחידה לקבל אותו בצורה אמינה היא באמצעות פוקוס ידני. בחלק מהמצלמות אין אפשרות לשליטה ידנית על הצמצם והתריס בוידאו, בעיות במעקב אחר תנועה מהירה (Rolling-Shutter effect)

 

שורה תחתונה – צילום וידאו מוסיף מימד חדש ומרתק לעולם שלכם – מימד הזמן. הרגשות והעניין שמתעוררים בזמן צילום וידאו מאפשרים לנו ליצור פרוייקטים מיוחדים. יש עוד המון ידע והרבה מקום להרחיב בנושא. אם יש לכם מצלמת רפלקס שמסוגלת לצלם וידאו, תהנו ותנצלו את היכולות האלו ועולם שלם וחדש של צילום ייפתח בפניכם.

 

רועי הוא מנכ"ל גליץ בית הספר לצילום

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אני מוכנה לקלוז אפ שלי, מר גליץ
צילום: גולן טופמן, dtown
מומלצים