שתף קטע נבחר

טוקבקיסט, שו"ת זה לא פשוט

"מה זה ההחמרות האלו?" שואל הטוקבקיסט הממוצע, אבל עולם השו"תים בן אלפי השנים לא הכיר את האינטרנט. סביר להניח שלו היה המגיב העצבני קורא את תשובות הפוסקים המלאות, הוא היה מרים ידיים מהר מאוד. ככה לא מבינים הלכה

ל-49 היקר,

 

כמו כל טוקבקיסט, אתה אינך יודע ששמך יהיה 49. הרי 48 התגובות שמעליך אינן מעניינות אותך יותר מדי, ומן הסתם לא בדקת את מספרן. מכל מקום, בעוד דקות אחדות יקרא שמך בישראל 49, וכך יקראו לך כולם: "ל-49: אתה טועה!" או "49, מה אתה עושה במדור הזה?!" אבל לכל זה אתה רגיל, כטוקבקיסט ותיק. מה שמיוחד בך הוא, שאתה טוקבקיסט של שו"תים.

 

  • הצטרפו לפייסבוק של ynet וקבלו עדכונים חמים וסרטונים בלעדיים

     

    למעלה מאלף שנות שו"תים לא הכירו אותך ואת חבריך, המגיבים באתר זה ואחרים על תשובות של רבנים. פשוט, לא הייתם קיימים. אף אחד לא הוסיף בשוליה של תשובה הלכתית את השורה "מה זה ההחמרות האלו?!" וגם לא: "כך נראית היהדות?"

     

    למעשה, כל ז'אנר השאלות והתשובות נראה עד לא מזמן אחרת לגמרי; התשובות היו אישיות יותר, והציבור ראה אותן זמן רב אחרי שנכרכו לספר. הן גם נעו בקצב איטי יותר, וחזרו אל השואל חודשים לאחר ששלח את השאלה לרב. ומעל לכול, היו התשובות ארוכות יותר, מפורטות ומסועפות יותר, חוצות את הש"ס, מטיילות בשולחן ערוך לאורכו ולרוחבו, ומלאות קושיות ותירוצים. טוקבקים לא היו שם, ולא רק מפני שלא פרסמו את התשובות באינטרנט, אלא מפני שזה פשוט לא היה שייך.

     

    נשמע מסובך? רק התחלנו

    אתה צריך להבין, 49, שהתשובות בעידן שלפני דור האינטרנט היו מושקעות. מאחורי כל תשובה הלכתית עומד סיפור ארוך. כדי לענות על שאלה כמו "מה דין סיר בשרי שנפלה לתוכו טיפת חלב", למשל, צריך לעבור

    תהליך שלם. תהליך שמתחיל בציווי "לא תבשל גדי בחלב אמו", ממשיך בחכמי המשנה שביררו מה נחשב בישול (באיזו טמפרטורה, באילו אמצעים ועוד) מבחינת התורה, ממשיך בחכמי הגמרא שניסו להבין למה בדיוק התכוונו חכמי המשנה במילותיהם הקצרות, וכן הלאה, עד לרבני הדורות האחרונים שמתלבטים האם כיריים חשמליות דומות לקדרות של חז"ל, או לא.

     

    נשמע מסובך? זה כלום לעומת מה שהולך בספרות השו"ת. כדי להגיב על תשובה אחת, היית צריך לקרוא אותה מההתחלה ועד הסוף, וכמובן גם להבין הכול. אילו היתה מתעוררת לך שאלה בנוגע לצלי שטעמת בצהריים, והיית מתיישב לקרוא תשובה הלכתית על בוריה - יש להניח כי עד שהיית מסיים, כבר היית "חלבי" גם לדעת המחמירים ביותר.

     

    החכמים התכוננו לקיומך

    למה הם היו צריכים לכתוב כל כך הרבה, אתה שואל? - בגללך, 49. הם ידעו שיש היגיון בדבריך,

    ועל כל דבר שמישהו כותב - אפשר לכתוב ההיפך. אז הם טרחו להבהיר מה עומד מאחורי הפסיקה שלהם. אף אחד לא היה אומר "אסור" או "מותר" מבלי להסביר באופן מבוסס כיצד הגיע למסקנה שלו שהיא, בעיניו, הפירוש הנכון ביותר למה שציווה הקדוש ברוך-הוא. מי אמר שפתיחת מטרייה בשבת דומה לבניית אוהל, ולמה יש בעיה עם האזנה לשירת נשים.

     

    ומול מסכת ארוכה של ראיות לכך, גם טוקבקיסט מושבע כמוך היה מרים ידיים. מי שקיבל אז תשובה מהרב שהוא חייב לחברו אלף רובל, או שאשתו איננה מקודשת, ידע שאין לו על מה להתווכח. הוא לא היה צריך לקרוא הכול בעיון, ממש כשם שחולה לא צריך לקרוא חוות דעת רפואית שלמה, כדי לקבל את דעת הרופא. הוא הבין שזו האמת ההלכתית, וזהו.

     

    49 היקר, אל תיתן למודל השו"ת האינטרנטי להטעות אותך. ישתבח שמו, בעולם המקוון שלנו אפשר להעביר מידע מהקוטב הצפוני לדרומי בתוך שניות, וגם מי שיש לו שאלה דחופה יכול לשאול את הרב מכול נקודה בתבל, ולקבל תשובה במקום. כך עובד השו"ת באתר זה, וכך עובדים הרבנים המשיבים ברשת בעשור האחרון. הם רוצים לבוא לעזרתו של השואל, והם יודעים שהוא לא יקרא עכשיו מאמר בן עשרות עמודים, אז הם כותבים תשובות בזק.

     

    שאל את הרב. במכתב

    התוצאה היא שאפשר להסתכל על התשובות הקצרצרות הללו כעל גחמות חסרות הסבר. כקביעה שרירותית שאפשר בקלות לחלוק עליה. הגרסה המודרנית של ספרות השו"ת שילמה מחיר כבד, והשאירה בצד את ההסברים המפורטים, אבל אלה קיימים.

     

    יש לך שאלות על ההלכה? אתה לא מבין למה היהדות נראית כמו שהיא נראית? מצוין, 49, וטוב שאתה שואל. אבל אל תצפה מהאינטרנט לתת לך את ההסבר שיספק אותך. דבר עם הרב, שלח לו מכתב, והוא כבר יסביר לך למה צריך לחכות בין בשר לחלב, ומה עומד מאחורי הקפדות הצניעות. לא רק שהוא יפרט לך את כל השתלשלות ההלכה ממשה רבנו ועד היום, הוא גם יסביר מה הבעיה בהדלקת נורה חשמלית, ואיך אכילת כרוב ללא תולעים מזיקה לנפש שלנו. כל זה, כמובן, אם יש לך כוח וסבלנות להקשיב.

     

    אז חכה רגע, 49. אל תמהר לטקבק את דעתך על פסק ההלכה. עומד מאחוריו הרבה יותר מסתם (ל"ת).
  •  

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: ישראל ברדוגו
    נסה לקרוא נימוק הלכתי שלא מתפרסם באינטרנט
    צילום: ישראל ברדוגו
    למה אתה מגיב?
    מומלצים