שתף קטע נבחר

אובמה: "ממוצע צריכת הדלק יוכפל עד 2025"

נשיא ארה"ב הציג בסוף השבוע יעד שאפתני ליצרניות הרכב: שיפור ממוצע צריכת הדלק מ-12 ק"מ לליטר כיום ליותר מ-23 ק"מ לליטר ב-2025. "קבענו יעד אגרסיבי, ויצרניות הרכב נענות לאתגר", הצהיר במסיבת עיתונאים מיוחדת

עד טיפת הדלק האחרונה. בעוד העולם כולו ממתין בדריכות לפתרון משבר החוב הלאומי של ארה"ב, מצא הנשיא ברק אובמה זמן בסוף השבוע להתעסק עם עוד "תפוח אדמה לוהט": ההתמכרות ארוכת השנים של האמריקנים למכוניות זוללות-דלק. על-פי תוכנית שהציג הנשיא ביום שישי, עד 2025 יידרשו יצרניות הרכב להכפיל את ממוצע צריכת הדלק של המכוניות שהן מוכרות בארה"ב.

 

לעומת ממוצע של כ-12 ק"מ לליטר כיום, נדרשות כעת היצרניות לשנס מותניים ולמצוא דרכים לשיפור דרמטי של צריכת הדלק, כך שעד אמצע העשור הבא יגיע הממוצע של כל יצרנית רכב למעט יותר מ-23 ק"מ לליטר. התוכנית קובעת סטנדרטים לצריכת דלק, המוכרים בשם CAFE (ר"ת: Corporate Average Fuel Economy).


אובמה: "צעד משמעותי ביותר להקטנת התלות בנפט מיובא" (צילום: AFP) 

 

התוכנית שהוצגה ביום שישי - ומיועדת ליישום בין 2017 ו-2025 - ממשיכה מתווה שקבע ממשל אובמה לשנים 2012 עד 2016, ולפיו נדרשות היצרניות להגיע לממוצע צריכת דלק של כ-15 ק"מ לליטר עד 2016. על-פי נתונים שהציגו משרד התחבורה האמריקני והרשות להגנת הסביבה, התוכנית החדשה - ביחד עם המתווה הקודם - תחסוך לצרכנים האמריקנים כ-1.7 טריליון דולר בעלויות דלק עד 2025.

 

"ההסכם הזה הוא הצעד המשמעותי ביותר שלקחנו כאומה, במטרה להקטין את התלות שלנו בנפט מיובא", אמר הנשיא אובמה. "קבענו יעד אגרסיבי, ויצרניות הרכב נענות לאתגר. עד 2025 ממוצע צריכת הדלק של המכוניות שלהן כמעט יוכפל, ויגיע ל-23 ק"מ לליטר".

 

תוצאות התוכנית, אם תמומש במלואה, תהיה הקטנת צריכת הנפט הלאומית של ארה"ב: במשרד התחבורה וברשות להגנת הסביבה מעריכים כי עד 2025 תחסוך התוכנית כ-12 מיליארד חביות נפט - או כ-2.2 מיליון חביות ביום במשך התוכנית. במקביל צפויה גם תרומה משמעותית לאיכות האוויר: על-פי הערכות, תחסוך התוכנית פליטת זיהום בסך של כ-6 מיליארד טון פחמן דו-חמצני (CO2).


בכירי תעשיית הרכב האמריקנית מאזינים לדברי אובמה (צילום: AFP) 

 

"הסטנדרטים האלה יעודדו את צמיחת הכלכלה, יגנו על הסביבה, ויחזקו את הביטחון הלאומי שלנו באמצעות הפחתת התלות בנפט שמיובא ממדינות זרות", אמר ביום שישי שר התחבורה האמריקני, ריי לה-הוד. "הודות למאמץ המשותף, אנחנו מכינים את הקרקע לדור חדש של מכוניות 'נקיות'".

 

סביב הנשיא אובמה הצטופפו ביום שישי האחרון בכירי תעשיית הרכב האמריקנית, ובהם אלן מולאלי מפורד, סרג'יו מרקיונה מקרייזלר, ודן אקרסון מג'נרל מוטורס. בכירי התעשייה נראו מחויכים, לפחות כלפי חוץ הביעו תמיכה בתוכנית השאפתנית של אובמה.

 

"יהיה לנו אתגר בכל הנוגע לטנדרים, אבל אנחנו שזו דרך הוגנת לטפל בנושא", אמרה לרויטרס סגנית נשיא בפורד. דעה דומה נשמעה מצד ג'נרל מוטורס, שפרסמה הודעה רשמית ולפיה: "התוכנית מציעה דרך קדימה, שתשפר משמעותית את צריכת הדלק ובמקביל תשמור על כוח הצרכנים לבחור ועל צמיחת התעשייה בעתיד".

 

אלא שבתעשייה נשמעים גם קולות אחרים. כך למשל, יש מי ששואלים מה תהיה עלות התוכנית עבור הצרכנים בכל הנוגע למחירי המכוניות. אמנם עלויות הדלק אמורות לקטון, הודות לצריכת הדלק המשופרת, אך מאחר שהשגת היעד שקבע אובמה כרוכה בפיתוח ובאימוץ של טכנולוגיות חדשות - לא מן הנמנע כי בסופו של דבר יידרשו רוכשי המכוניות לשאת בעלויות הנוספות, לפחות באופן חלקי.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בכירי תעשיית הרכב תומכים בתוכנית
צילום: EPA
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים