שתף קטע נבחר

מתקשים בחשבון? זאת לא אשמתכם, ככה נולדתם

היכולת המתמטית שלנו היא תכונה מולדת שנקבעת עוד הרבה לפני שאנו מגיעים לשיעורי החשבון בכיתה א', כך מגלה מחקר שנערך בארצות הברית. החדשות הטובות: אין קשר בין החוש שלנו למספרים לרמת האינטליגנציה הכללית

אם אתם משתתקים בחרדה כשמתחילים לדבר אתכם במספרים, כנראה שפשוט נולדתם ככה, כך עולה ממחקר שנערך לאחרונה בארצות הברית ופורסם בכתב העת Developmental Science. 

 

היכולת המתמטית שלכם אינה מעוצבת בילדות או נרכשת בשלב אחר בחיים, טוענים החוקרים מאוניברסיטת ג'ון הופקינס שבבולטימור, אלא כולה נקבעת מראש. בפשטות, או שיש לכם את זה או שאין.

 

עוד על התפתחות ילדים:

 

אבל לאלה שלא מסתדרים עם מספרים אין במה להתבייש - הכישרון המתמטי ככל הנראה אינו קשור לרמת האינטליגנציה הכללית שלנו.

 

מחקרים קודמים, יש לציין, הצביעו על כך שה"חוש למספרים" הוא בין היכולות הבסיסיות של בני האדם. אנו משתמשים בו כדי להעריך למשל את מספר המושבים בקולנוע או את כמות הקהל שהתאסף במקום מסוים.

 

עתה ביססו החוקרים את ממצאיהם לאחר שבדקו 200 ילדים בני ארבע שטרם למדו חשבון. החוקרים הציגו לילדים קבוצות של נקודות מהבהבות בכחול ובצהוב על מסך המחשב, וביקשו מהם להעריך מאיזה צבע יש יותר נקודות. לאחר מכן התבקשו הילדים לספור פריטים שהוצגו על נייר, להכריע מי הגדול ומי הקטן בין שני מספרים, ולהקריא ספרות שונות.

 

החוקרים בדקו את יכולות החישוב של הילדים, כמו הכפלה, ושאלו את הוריהם על אוצר המילים שבו הילדים משתמשים. המבדק הנוגע ליכולות הוורבליות נעשה משום שכישורי חשבון ושפה נתפסו בתחילה כקשורים לרמת האינטליגנציה הכללית.

 

החוקרים רצו להבטיח שהצלחה בתחום המתמטי אינה חלק מהיכולת להפגין ביצועים טובים יותר בכל תחום או משימה, או לאופן שבו ילדים מסוימים חשים ביטחון רב יותר בעת שבוחנים אותם.

 

מנתוני המחקר עולה כי ילדים שהשיגו את התוצאות הטובות ביותר במבחן הנקודות גם היו אלה שעברו בהצלחה רבה יותר את שאר המבחנים המתמטיים.

 

ד"ר מליסה ליברטוס, ממובילות המחקר, אמרה כי "מחקרים קודמים שבדקו ילדים בגילאים מבוגרים יותר עדיין הציגו את האפשרות ששיעורי חשבון יכולים להשפיע על החוש שלנו למספרים. במילים אחרות, הילדים שנראה שהם בעלי חוש טוב יותר למספרים נתפסו כמי שזכו למורים טובים יותר בתחום הזה.

 

"בניגוד למחקרים האלה, המחקר הנוכחי טוען שהקשר בין חוש למספרים ליכולת מתמטית כללית נקבע עוד לפני שמתחילים לימודי החשבון הרשמיים בבית הספר".

 

אחת השאלות החשובות ביותר שנותרו פתוחות, אמרו החוקרים, היא האם ניתן לאמן את החוש המספרי של ילדים כדי לשכלל את היכולת המתמטית שלהם בעתיד.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"הילדים שנראה שהם בעלי חוש טוב יותר למספרים נתפסו כמי שזכו למורים טובים יותר לחשבון"
צילום: Shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים