שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    מכסת דו"חות: "10 במשמרת זה טוב, 3 זה רע"

    בזמן שבכירי המשטרה טוענים כי אין מכסת דו"חות, מגלה שוטר תנועה לשעבר ל-ynet, כי מכסה שכזו בהחלט קיימת: "שוטרים מוצאים עצמם תחת לחץ, עבודתם נפגמת ועבריינים יוצאים זכאים"

    מאחורי הקלעים במשטרת התנועה: מכסת דו"חות לשוטרים, ליקויים מקצועיים ואכיפה מיותרת. "צועקים עלינו מלמעלה - דו"חות, דו"חות, דו"חות. זה דבר שיורד לכל שוטר בשטח. אבל מי שמונחה להביא הרבה דו"חות, לא עושה אחר-כך עבודה טובה", כך מספר היום (ג') ל-ynet מיכאל סעדון, שוטר לשעבר במשטרת התנועה הארצית. לדבריו, למרות התבטאויות חד-משמעיות של בכירי המשטרה, לפיהן לא נקבעת לשוטרים מכסת דו"חות, בפועל הם בהחלט נדרשים לעמוד במכסות ויעדים ברורים.

     

    לדברי סעדון, עמידה במכסת הדו"חות, שמשתנה בין המחוזות ונקבעת גם בהתאם לסוג העבירה, היא תנאי לקידומם של שוטרים בסולם הדרגות. "מי שמביא 10 דו"חות במשמרת, נחשב טוב", הוא מסביר. "מי שמביא 3 או 4, נחשב כאילו לא עשה כלום. בהערכה תקופתית, נבדק הממוצע של כל שוטר, ומי שעומדים ביעדים - מקבל 'שוטר מצטיין', וקיצור פז"מ לדרגה הבאה".

     

    בתגובה לפניית ynet למשטרת ישראל, נמסר כי "מדיניות המשטרה היום הינה הגברת האכיפה והתמקדות בעבירות מסכנות חיים וזאת במקביל לפעילות מניעה ענפה, הדגש הינו על איכות האכיפה במטרה להביא לצמצום התאונות והקטל בכבישים. אין במשטרה כל מכסת דו"חות. עוד נדגיש כי האכיפה מהווה נדבך אחד בלבד מכלל הפעילות המבצעית של אגף התנועה".

     

     

    "צועקים עלינו - דו"חות, דו"חות, דו"חות" (צילום: באדיבות משטרת תנועה ארצית ) (צילום: באדיבות משטרת תנועה ארצית )
    "צועקים עלינו - דו"חות, דו"חות, דו"חות"(צילום: באדיבות משטרת תנועה ארצית )

     

    לחץ, עומס, טעויות

    לדברי סעדון, היעדים הכמותיים שנקבעים לשוטרים יוצרים לחץ ועומס עבודה. לדבריו, עומס זה אחראי לליקויים בעבודת השוטרים, וכתוצאה מכך משיגים נהגים זיכוי קל יחסית בבתי משפט, או עונשים מופחתים. "גם כשמתמקדים בעבירות כמו מהירות או שכרות, ריבוי הדו"חות הנדרש גורם לליקויים רבים בראיות - למשל בהפעלה של מכשירי אכיפה, או רישום שגוי של העובדות בדו"חות".

     

    סעדון גם אומר כי הצהרות בכירי המשטרה, שטענו בשנים האחרונות לא פעם כי על שוטרי תנועה להתמקד בעבירות "איכותיות" כמו מהירות מופרזת או נהיגה בריונית, אינן מיושמות בשטח. לדבריו, הדרישה לעמוד ביעדים כמותיים מובילה לאכיפה של עבירות פעוטות יחסית, כמו נהיגה ללא מסמכים, וזאת במקום להתמקד בעבירות חמורות שמבצעים עבריינים מועדים.

     

    ראוי לציין כי לאורך השנים מצהירים במשטרה כי לא נקבעת לשוטרי התנועה מכסת דו"חות. בשנה שעברה אמר ראש אגף התנועה לשעבר, ניצב אבי בן-חמו, כי "מעולם לא אמרתי לשוטרים שלי כמה דו"חות לתת, ומעולם לא שאלתי אותם כמה דו"חות הם עושים. מצדי, ששוטרים לא ייתנו בכלל דו"חות - אני מעדיף נוכחות ובולטות, כי זה מה שיוצר הרתעה ומשפיע על התנהגות".

     

    מנגד, דברים שאמר לאחרונה מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו, סותרים בעקיפין את הצהרת בן-חמו. "לא עוד רישום דו"חות במכסה אישית וביעדים כמותיים, אלא אכיפה איכותית במקומות ובאיסורים בהם נכון וחיוני לאכוף", הבטיח דנינו בטקס כניסתו לתפקיד של ראש אגף התנועה הנוכחי, ניצב ברונו שטיין. מדברים אלה אפשר להבין כי במשטרה דווקא הונהגו יעדים כמותיים ואף מכסה אישית של דו"חות.

     

    "אפשר לזרוק חלק מהדו"חות לים"

    סעדון, ששירת במשטרת התנועה בין 1997 ו-2010 והשתחרר בדרגת רס"מ, מספר על ליקויים נוספים. "כשאוכפים עבירות של מטען במשקל חורג במשאיות, השוטר רושם את הדו"ח ולאחר מכן משחרר את הנהג והמשאית לדרך מבלי לחייב הורדת חלק מהמשא. כך בעצם הוא אינו מונע הוא הסכנה. זה כמו ששוטר יעצור עבריין עם סכין בדרך לדקור מישהו, ואז ישחרר אותו לדרכו".

     

    טענה נוספת של סעדון נוגעת לכך שחלק מעבודת האכיפה של עבירות תנועה, מתבצעת על-ידי שוטרים שאינם משרתים באגף התנועה או במשטרת התנועה הארצית. "שוטרי תחנות, שזו אינה עבודתם העיקרית, עושים לעתים עבודה לא מקצועית", הוא מסביר. " אפשר לזרוק חלק מהדו"חות שלהם לים, בגלל האיכות הנמוכה של הראיות". מנגד, סעדון משבח את פרויקט השת"מים של המשטרה - סטודנטים שגויסו לשירות במשטרת התנועה, ועושים לדבריו עבודה מקצועית.

     

    כעת, לאחר שהשתחרר ממשטרת התנועה, מנסה סעדון להרוויח מהליקויים הרבים אליהם נחשף לטענתו בזמן שירותו. ביחד עם כ-15 שוטרים לשעבר, הוא מפעיל מוקד ייעוץ בתשלום לנהגים (28552*), ומנסה לסייע בהתמודדות עם דו"חות תנועה מיד לאחר קבלתם. לדבריו, הייעוץ אינו נועד לעברייני תנועה, אלא לאזרחים נורמטיביים. עם זאת, כדאי לזכור כי מומחי משפט נוהגים להסביר כי מרבית עברייני התנועה הם אזרחים נורמטיביים, ולכן יש לאכוף את החוק במידה שווה כנגד כל הנהגים.

     

    סעדון גם מודה כי חלק משמעותי מהדו"חות שרושמת המשטרה לנהגים, ניתנים לביטול עקב ליקויים טכניים ולא מחוסר אשמה - כמו למשל בגלל רישום חלקי או לקוי של עובדות. זיכוי עקב ליקויים טכניים עלול לאפשר לעבריינים מועדים להשתחרר ללא עונש כלל, או עם עונש מופחת. הפתרון לבעיה זו, כך אומר סעדון, אינו במניעת ייעוץ לאותם נהגים, אלא שיפור בעבודת המשטרה, והתמקדות אמיתית באיכות: "מבחינת המשטרה, הם צריכים להיות אלה שמטפלים בעבריינים, ומתמקדים בו במקצועיות".

     

    הערה: תגובת משטרת ישראל נשלחה מספר ימים לאחר פרסום הכתבה

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המפכ"ל, רב-ניצב יוחנן דנינו
    צילום: יותם פרום
    ראש אגף התנועה, ניצב ברונו שטיין
    צילום: אוהד צויגנברג
    אבי בן חמו
    צילום: הלל פוסק
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים