שתף קטע נבחר

פייר, שווה

בערב ראש השנה הכריזה אמזון על Fire, טאבלט חדש עם תג מחיר אטרקטיבי במיוחד וכמות אדירה של תוכן דיגיטלי. האם יש לה סיכוי מול אפל? ומה לגבי המשתמש הישראלי?

איך אפשר לנצח את אפל? האייפד, שהוכרז באפריל 2010, המציא נתח שוק חדש ומכר למעלה מ-15 מיליון מכשירים ברחבי העולם. חברות הטכנולוגיה הגדולות השיקו או הכריזו על טאבלטים משלהם, רובם מבוססים על מערכת ההפעלה אנדרואיד: סוני, סמסונג, מוטורולה, HTC, ועוד. נתח השוק של כולן ביחד עומד על 26.8%. כל שאר השוק שייך לאייפד.

 

עוד בחדשות טכנולוגיה:

 

והנה, בשעה שכולנו היינו ערוכים לקראת ארוחת ראש השנה, הציג ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון, את ה-Fire - טאבלט שמנסה למנף את ההצלחה של הספר האלקטרוני של אמזון, קינדל.

 

 

האם אמזון מחדשת משהו? אם נסתכל על הנתונים היבשים, לא נגלה שום דבר שלא ראינו כבר: הפייר מריץ את מערכת ההפעלה אנדרואיד, אם כי את גירסת הסמארטפונים Gingerbread ולא את גירסת הטאבלטים Honeycomb. יש לו מסך 7 אינץ' (לעומת 9.7 אינץ' של האייפד), מעבד ליבה כפולה, 8 ג'יגה בייט של זיכרון פנימי ומשקל 413 גרם - נתונים של "עוד טאבלט". אבל ההבדל הוא לא בנתונים היבשים. למעשה, לפייר יש סיכוי להפוך להיות הטאבלט המצליח הראשון מאז האייפד. וזה בגלל שני דברים שיש לו, ולמתחרים האחרים אין:

 

1. הוא ממש זול

איך שלא תסתכלו על זה, 199 דולר לטאבלט זה זול. אחת הבעיות הגדולות של יצרניות טאבלטים מבוססי אנדרואיד הייתה המחיר ביחס לאייפד. האייפד מציע שלל גירסאות, שהמחירים שלהן בארה"ב נעים בין 499 לקישוריות אלחוטית בלבד, ועד 829 דולר לגירסה היקרה ביותר. אבל המתחרה הגדולה סמסונג מציעה את הטאבלט שלה, Galaxy Tab, במחירים דומים:499 לדגם הפשוט ועד ל-799 דולר לגירסה היקרה (שוב בארה"ב). אז למה לקנות סמסונג ולא אייפד?

 

 

תג המחיר של הפייר הוא הסיבה העיקרית שאפל צריכה לפחד. בימים של מיתון, גם עמיתינו העשירים יותר באמריקה יהססו להוציא 600 עד 900 דולר מהכיס רק בשביל גדג'ט - אבל 200 דולר מחליקים מהכיס הרבה יותר בקלות. המשתמש האמריקני הממוצע יראה את הפייר כמועמד לגיטימי לקניה אימפולסיבית, כזו שלא דורשת יותר מדי מחשבה .

 

2. אבא חזק שיודע להציע תוכן

עד כמה אמזון רוצה שתרכשו את פייר, אפשר להסיק מהמידע שמתפרסם היום ברשת. ג'ין מונסטר,אנליסט בכיר בחברת ההשקעות פייפר ג'פארי, חישב את מחיר החומרה של הפייר והגיע למסקנה שאמזון מפסידה 10 דולר על כל מכשיר שיוצא משערי המפעל. אבל אתם לא צריכים להוציא את הטישו: אמזון יודעת בדיוק ממה היא עתידה לעשות את הרווח: תכנים.

 

תוכן הוא שם המשחק באמזון. תשכחו את חנות הספרים אונליין שהכרתם פעם - אמזון, שעלתה לרשת לפני 16 שנה, מוכרת היום הכל: מוזיקה, אלקטרוניקה, משחקי מחשב, צעצועים ואפילו מוצרי מכולת. מערך השילוח של אמזון כל כך גדול ומשומן שהוא מסוגל לשלח הרבה מוצרים בתוך ארצות הברית באותו היום.

 

אמזון היא גם חנות תוכן דיגיטלי: יש לה למעלה מ-18 מיליון סרטים, תוכניות טלוויזיה, שירים, מגזינים וכמובן ספרים דיגיטליים. יש לה גם חנות אפליקציות לאנדרואיד. אבל יש לה בעיה: חנות הסרטים והמוזיקה שלה לא משתווה בגודלה לזו של אפל; חנות האפליקציות שלה זעירה יחסית למרקט. רק בספרים דיגיטליים היא מובילה את השוק, ויש לכך סיבה טובה: לאמזון יש פלטפורמה פופולרית לצריכת ספרים: הקינדל.

 

לעומתה, אפל, שיש לה פלטפורמות מגוונות לצריכת סרטים, מוזיקה ואפליקציות, מובילה בכל השאר. די ברור מה הצעד שאמזון הייתה צריכה לנקוט בו: להשיק טאבלט שיביס את האייפד במשחק שלו. כך שעל הנייר, הפייר, שהוא זול וממועט פיצ'רים יחסית לאייפד (למשל, אין בו מצלמה) הוא לא מתחרה ישיר. אבל למעשה, מנקודת המבט של חברות כמו אפל ואמזון, הטאבלטים האלו הם פלטפורמות לרכישת תוכן. ולכן: הפייר מתחרה גם מתחרה. והוא עוד עשוי לנצח בנוקאאוט.

 

לקנות או לא?

המשתמש האמריקני כבר מסתער על הפייר, שנמצא במכירה מוקדמת באתר אמזון. המספרים מדברים בעד עצמם: ביום הראשון למכירה, התקבלו קרוב ל-95 אלף הזמנות לטאבלט החדש.

 

הפייר אמור לצאת לשוק באמצע חודש נובמבר וזמין כבר עכשיו לרכישה מוקדמת באתר אמזון, ובשלב זה אפשר לקנות אותו רק בארה"ב. קניתם והבאתם אותו ארצה? שימו לב שחלק ניכר מהתוכן שמציעה אמזון לא זמין בארץ. חבילת התוכן החדשה "אמזון פריים" הכוללת סרטים ותוכניות טלויזיה לצפייה ישירה למשך שנה שלמה בעלות של 79 דולר, לא זמינה לישראלים (ראו סעיף 6). גם משחקים לא תוכלו לרכוש באמזון. החוסר בחבילות התוכן הופך את פייר לקורץ הרבה פחות.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
זול, אבל הוא בכלל מתאים למשתמש הישראלי?
מומלצים