שתף קטע נבחר

מסתמן: החזר כספי גם על ביטול טיסות לחו"ל

ועדת הכלכלה אישרה: צרכנים יוכלו לקבל את כספם בחזרה על טיסות שיוצאות מישראל תוך שבועיים ממועד הרכישה אך לא יאוחר מ-18 ימים לפני מועד הטיסה. התקנות, שעודן בדרך לאישור סופי, יהיו בתוקף ל"תקופת ניסיון" עד סוף 2012, כדי לוודא שלא גרמו נזק לעוסקים בענפי התיירות

תקנות החזר כספי יחולו גם על עסקאות תיירות חוץ: ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, אישרה היום (א') תיקון לתקנות ביטול עסקה המסדירות את זכות הביטול של עסקאות בענף התיירות, של שירותי הארחה, נסיעה, חופשה או בילוי. הצרכן יוכל לקבל את כספו בחזרה למעט 5% מערך העסקה או 100 שקל הנמוך מביניהם. כרגע לא ברור עדיין מתי התיקון יכנס לתוקף.

 

 

לדברי הממונה על הרשות הגנת הצרכן במשרד התמ"ת, תמר פינקוס, התקנות לא יחולו על שירות שמתחיל בחו"ל ונגמר בחו"ל שלא ניתן להחיל עליו את החוק בישראל, כמו למשל שירותי השכרת רכב בחו"ל. באשר לטיסות, יחולו התקנות על טיסות שיוצאות מישראל וחוזרות לישראל, אך לא על טיסות המשך בחברות תעופה שאין להן זיקה לישראל.

 

בתקנות החזר, שהותקנו ביולי 2010, אושר החזר כספי בעסקאות תיירות פנים, אך לא בעסקאות תיירות לחו"ל. עסקאות אלה הוחרגו בשל התנגדות העוסקים בתחום. גם בדיון היום בוועדה היו לגורמים הרלוונטיים לא מעט התנגדויות. התאחדות סוכני הנסיעות טענה כי אין להחיל את התקנות על טיסות שכר וטיסות מוזלות שמציעות חברות תעופה ייעודיות ודרשה שתהא לכך התייחסות מפורשת בתקנות.

 

בודקים האם דרושה עמדת שר התחבורה

גם משך הזמן בו ניתן לבטל עסקה כזאת עמד במחלוקת. משרד התמ"ת הציע לאפשר לצרכנים לבטל את העסקה בתנאי שהביטול יעשה 14 ימי עבודה לפני תחילת השירות. נציגי חברות התעופה הזרות הזרות הפועלות בארץ והישראליות וכן התאחדות סוכני הנסיעות טענו כי המועד הוא קצר מידי, ולא יאפשר להם מספיק זמן למכור את הכיסא במטוס או הנופש למישהו אחר. לכן דרשו כי זכות הביטול תינתן בתנאי שהביטול ייעשו 30 יום לפני תחילת השירות.

 

בסוף נתקבלה הצעתו של יו"ר הוועדה ח"כ שאמה-הכהן שהציע כי ניתן יהיה לבטל את העסקאות ב-18 ימי העבודה שלפני מועד תחילת השירות, והוועדה קיבלה את הצעתו. כמו כן קיבלה הוועדה את הצעתו של שאמה-הכהן, כי התקנות יהיו בתוקף עד ה-1 בינואר 2013, מעין תקופת ניסיון, על מנת לבחון את יישומן במהלך השנה הקרובה, בכדי לוודא שהזמן הקצר לא גרם לנזק לעוסקים בענפי התיירות. אם הענף לא יפגע - יחודשו. 

למרות הסכמת הוועדה, עצם אישור התקנות עדיין תלוי ועומד, בגלל ששכחו להתייעץ עם שר התחבורה הממונה על שירותי התעופה. שר התמ"ת, הממונה על הגנת הצרכן, קיים את חובת ההתייעצות המוקדמת רק עם שר התיירות. עו"ד רון חלפון מהלשכה המשפטית במשרד התחבורה עמד על זכות השר שלו, ושר המשפטים נדרש להכריע בסוגיה המשפטית.  

 

שתי הפסקות בדיון לא הספיקו ליישב את המחלוקת בהתרוצצות שהחלה מאחורי הקלעים. בסוף הוסכם כי עד יום ה' יוחלט אם בכלל נדרשה ההתייעצות גם עם שר התחבורה, ואם כן – תוקף ההחלטה יהיה תלוי בעמדת השר. אם יקבל אותה, מה טוב. אם יתנגד, תיאלץ הוועדה להתחיל מחדש את הדיון בתקנות.  

 

השר ישראל כץ סירב לקבל החלטה חפוזה לפני שיתייעץ בעצמו עם מקצועני התעופה של משרדו. לעמדתו יש משקל רב אחרי שנודע כי הם נוטים לתמוך בדרישת חברות התעופה. זאת אחרי שנמסר כי גם שר התיירות סטס מיסז'ניקוב תמך בה בהתייעצות המוקדמת שערכו אתו שר התמ"ת שלום שמחון ואנשי משרד המשפטים, אבל עמדתו לא התקבלה.  

 

פתאל מזהיר: "קטסטרופה מוחלטת" 

נציגי חברות התעופה ויו"ר התאחדות סוכני הנסיעות יוסי פתאל גם התריעו על כשל נוסף בתקנות שעלול לשבש את עבודת הענף לאו דווקא לטובת הצרכן. "קטסטרופה מוחלטת", כדברי פתאל. שכן זכות הביטול לא תחול על שירותי ההארחה, הנסיעות והבילויים בחו"ל בכלל ובפרט אם ייכללו בכרטיס הטיסה כחבילות הנופש. לא יהיה ניתן לבטל גם טיסות המשך מחוץ לישראל בחברות תעופה זרות, גם אם הן חלק מכרטיס הטיסה שנרכש בארץ.  

 

הממונה על הגנת הצרכן עו"ד תמי פינקוס הסבירה שהחוק הישראלי לא יכול לאכוף ביטולי עסקאות ללא פיצוי עם ספקים של שירותי תיירות מחוץ לישראל. פתאל טען כי התקנות יקשו לפצל לטובת הצרכן את שווי מרכיב הטיסה בחבילת הנופש או של הקטע הישראלי בטיסות המשך שיבוטלו, מה שיבלבל את הצרכן ואולי גם יעלה לו ביוקר.  

 

עם זאת, פתאל חזר והדגיש כי הענף יוכל לחיות עם הבעיה הזאת אם תוארך התקופה שבה לא ניתן יהיה לבטל את העסקאות, כך שיישאר זמן מספיק כדי למצוא קונה חלופי לעסקה שבוטלה. חברות התעופה הזהירו כי התקנות עלולות להפוך את הישראלי ל"צרכן לא בטוח" והחברות הזרות עלולות לקצץ במספר המקומות שיוקצו לנוסעים מישראל.  

 

הדיון בוועדת הכלכלה חשף הליכי חקיקה צולעים, לא מתואמים וחפוזים בממשלה. עצם התיקון נדרש רק לתקנות המתייחסות רק לשירותי התיירות. זאת מתוך קובץ גדול בחוק הגנת הצרכן שהסדיר את זכות הצרכן לבטל עסקאות בכל ענפי המסחר והשירותים, שהתקבל לפי הצעת ח"כ איתן כבל (עבודה).

 

הבעיות עם ביטול עסקאות בענף התיירות עלו מלכתחילה במהלך הדיונים בכנסת בתקנות שנערכו בשנה שעברה. הצורך לבחון לעומק את ההשלכות הכלכליות של זכות הביטול על הענף אילץ את הכנסת לקבוע בהוראת שעה כי התקנות הנוגעות לענף התיירות ייכנסו לתוקף ב-14.9.2011, בתקווה כי פסק הזמן ינוצל לבחינת הבעיות לעומק.  

 

התיקון נשלח לאישור ועדת הכלכלה רק יום אחד לפני מועד התפוגה (ב-13.9), בעיצומה של פגרת הכנסת. הדיון נערך היום באיחור של כשבועיים. הישיבה זומנה לפני ראש השנה. אבל נציגי חברות התעופה וסוכני התיירות (אתם לא התייעצו מראש) התלוננו שקיבלו את טיוטת התקנות ברגע האחרון, ללא אפשרות של לימוד מסודר וגיבוש חלופות.  

 

הממשלה נכנסה ללחץ כשנציג שר התחבורה עצר את הדיון. היא ניסתה להפוך את הפיגור שלה ל"שוט" מאיים על הענף כך שיביאו בחשבון כי מצבם עלול להחמיר בינתיים ללא התיקון החדש אם יתעקשו לטרפד אותו. במצב זה יופעלו נגדם התקנות המקוריות שנכנסו לתוקף ב-14.9. הצרכן יוכל לבטל עסקה לא יאוחר משבוע לפני הנסיעה, ממש ברגע האחרון, ללא אפשרות למלא את המושבים הריקים במטוסים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
התקנות לא יחולו על שירותי השכרת רב בחו"ל
צילום: ויז'ואלפוטוס
מומלצים