שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    אם כבר מפטרים - אז כמו שצריך

    בפיטורים, תמיד ייפגעו עובדים, אבל יש דרכים בהן ניתן "להמתיק את הגלולה". מספר טיפים למעסיק שנאלץ לפטר ורוצה לעשות זאת נכון

    תהליכי פיטורים הם לעיתים כורח, וכמעט כל ארגון צריך לעסוק בכך מעת לעת. פיטורים תמיד כרוכים בפגיעה באנשים, אבל ניתן "להמתיק את גלולה" על ידי תכנון ופעולה נכונים.

     

     

    גם כשמדובר בפיטורים קבוצתיים על רקע עסקי (בהם כמעט שאין אלמנט של תחושת אשמה אישית), המפוטר נפגע קשות במישורי החיים השונים – גם בזהות האישית, גם בסביבה החברתית, גם בשגרת החיים, גם בסטטוס האישי ולא רק בביטחון הכלכלי.

     

    כדאי לעשות את כל מה שניתן בכדי שהמפוטר יוכל להתאושש מן המשבר ולהשתלב בהקדם בתעסוקה אחרת.

     

    יש להשתדל שהוא לא ישנא וישמיץ את הארגון, אך בד בבד יתנתק ממנו פיזית ולא ימשיך להעסיק את המערכת הארגונית.

    מעסיק שמודע לנושא יהיה מוכן לבצע תהליך פיטורים שיביא בחשבון את מזעור הנזקים השונים למפוטרים.

     

     

    הנה כמה טיפים למעסיק שנאלץ לבצע פיטורים בארגון, ורוצה לעשות זאת נכון:

     

    - קביעת רשימת המפוטרים על בסיס שיקולים רציונליים בלבד (ולא על סמך עקרון כמו: LIFO - אחרון נכנס ראשון יוצא, או FIFO – ראשון נכנס ראשון יוצא, או – 10% מכל היחידות, וכדומה).

     

    - קביעת קריטריונים אחידים וסופיים למתן פיצויים והטבות ופרסום שלהם למפוטרים. כך נוצר מצב שבו תגמול המפוטר לא יהיה מותנה ביכולתו האישית לניהול מו"מ, בפרוטקציה וקשרים, או ביכולת להפעיל לחצים ומניפולציות.

     

    - קיצור מירבי של התקופה מרגע ההחלטה על הפיטורים ועד ביצוע המהלך. צעדים מהירים מונעים שמועות ובריחה של אנשים טובים שלא רוצים בעזיבתם. 

     

    - בבניית רשימת המפוטרים יש להביא בחשבון אפשרות שיהיה צורך בעתיד בגל פיטורים נוסף, (ולא למחוק מהרשימה אנשים שאינם תורמים לעתיד מכל שיקול שיקול סוציאלי) מאחר שהשארתם תביא לגל נוסף גדול יותר ומהר יותר.

     

    - הכשרת המנהלים לניהול שיחות פיטורים, כך שיהיו לא רק אפקטיביות אלא גם אנושיות.

     

    - תכנון יום הפיטורים כך שהתהליך ("טופס טיולים") יהיה אפקטיבי ויעיל ויחסוך ככל האפשר 'טרטורים' ומגעים רבים עם העובדים הנותרים.

     

    - היערכות מראש לביצוע 'גמר חשבון' תוך הבהרת הזכויות והחובות, ומתן הסבר על סמך מה (טבלה על בסיס קריטריונים אחידים) נעשה החישוב.

     

    - מתן אפשרות להתייעצות עם יועץ פנסיוני אובייקטיבי.

     

    - מתן שירותי Outplacement – סיוע וליווי המפוטר בדרכו למסגרת תעסוקתית חדשה, וליווי כניסתו הטובה לשם.

    שירות זה כולל רכיבים רבים: החל מאיך לספר בבית שפוטרתי, דרך ההתארגנות המשפחתית למצב אבטלה, הפעלת רשת קשר (בלי לאבד חברים), איתור משרות רלבנטיות (גם כשאתה בכיר, מנוסה, וגם כשאתה מעל 40),

    הסיוע כולל הקניית מיומנויות הנדרשות במהלך חיפוש עבודה כגון: הכנת קורות חיים 'שיווקיים', הכנה לראיונות , למבחנים, ולכל שלב בתהליך.

     

    מדוע כדאי להשקיע משאבים בתהליך הפיטורים?

    הניסיון מלמד שהשקעה של משאבים וחשיבה בתכנון וניהול תהליך הפיטורים תורם בסופו של דבר גם למפוטרים וגם למעסיק.

     

    פעמים רבות, כדאי להנהלה לרכוש למפוטרים שירותי Outplacement, ולא רק שיקולים התפקודיים וההומאניים. טיפול נכון בתהליך ובמפוטרים מקל את שיקום המורל של הנשארים, שומר על המוניטין של הארגון, ומונע עזיבה של עובדים טובים. סיוע כזה גם מונע נזקים מצד המפוטרים, הן תדמיתיים הן מסחריים והן פיזיים. 

      

    הכותב הוא פסיכולוג ומנהל מחלקת ייעוץ קריירה בחברת "פילת"


    פורסם לראשונה 09/10/2011 18:39

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    אפשר גם אחרת
    צילום: Shutterstock
    ד"ר מוטי נוימן
    מומלצים