שתף קטע נבחר

פרופיל: סבסטיאן וטל, פנומן ושובר שיאים סדרתי

ארבעה מירוצים לסיום העונה רושם סבסטיאן וטל שורה נוספת בדפי ההיסטוריה של הפורמולה 1, כנהג הצעיר שזוכה בתואר האליפות זו שנה שניה ברציפות. צפו לעוד בהמשך הדרך

כבר לא בייבי שומאכר - סבסטיאן וטל קובע היסטוריה על-שמו. במשך ארבע עונות מלאות בלבד מתחרה סבסטיאן וטל בקטגוריית המירוצים היוקרתית והחשובה בעולם, הפורמולה 1. ברובן קבע היסטוריה. בעונה הקודמת הפך הנהג הגרמני לזוכה הצעיר ביותר בהיסטוריה בתואר הנחשק, העונה הפך לצעיר ביותר שזוכה בו בפעם השניה ברציפות. ואלה לא השיאים היחידים ששבר הנהג הצעיר, אשר מאז אחז לראשונה בהגה מכונית פורמולה 1, זכה בתואר המחייב "בייבי-שומאכר".

 

שכן וטל רשם על שמו גם את תואר הנהג הצעיר ביותר באליפות שזוכה בנקודות, ואיך לא, הצעיר ביותר שמנצח מירוץ פורמולה 1. והשאלה הגדולה שתלווה אותו כנראה מעתה ועד שיפרוש - בעוד שנים ארוכות - תהיה ללא ספק: איזה שיאים נוספים הוא יוכל לשבור, והאם יתעלה על מורו ורבו, מיכאל שומאכר - אלוף העום שבע פעמים וכנראה נהג הפורמולה 1 הגדול בהיסטוריה.

 

 

אגדה בהתהוות. סבסטיאן וטל (צילום: AP) (צילום: AP)
אגדה בהתהוות. סבסטיאן וטל(צילום: AP)

 

סבסטיאן וטל נולד ב-3 ביולי 1987, בהפנביים, גרמניה. וכמו כל השמות הגדולים בהיסטוריה של הספורט המוטורי לענפיו השונים, החל את דרכו בגיל כמעט-זאטוטי. במירוצים של ממש החל להשתתף עוד לפני שמלאו לו 8, כאשר אחז לראשונה בהגה מכונית קארטינג תחרותית. בגיל 14 כבר החל לקטוף תארים, תוך שהוא זוכה פחות-או-יותר בכל קטגוריה בה התחרה.

 

במירוצי פורמולה (מכוניות חד-מושביות) החל וטל להתחרות ב-2003, כשהוא רק בן 16. בסדרת פורמולה-ב.מ.וו החשובה, סיים את עונתו הראשונה עם חמישה ניצחונות מ-20 מירוצים. כדי שתקבלו פרופורציות, הזוכה באותה עונה היה נהג גרמני מצליח בשם מקסימיליאן גוטז. ואם אין לכם מושג במי מדובר, אתם ממש לא לבד. רק שנתיים נהג וטל המבריק בקטגוריה הבסיסית, ומיד זינק למושב פורמולה 3, כמעט קרש הקפיצה הישיר לפורמולה 1.

 

את עונה הראשונה בסדרה המשנית סיים וטל במקום החמישי, תוך שהוא זוכה ללא בעיות מיוחדות בתואר "רוקי העונה" (הנהג הטוב ביותר בשנתו הראשונה באליפות). התוצאות המרשימות ויכולת הנהיגה יוצאת הדופן, סדרו לו - כמו לנהגים מבטיחים רבים לפניו ואחריו - נהיגת מבחן בקבוצת הפורמולה 1 של ב.מ.וו-סאובר. למעשה, מדובר היה כבר בניסוי ראשון שנועד לוודא כיצד יתמודד הנהג הצעיר עם המכונית החזקה. ב-2006 סיים וטל במקום השני באליפות הפורמולה 3, עם שלושה ניצחונות על שמו, ומיד זכה לתפקיד נהג הניסוי ומחליף בקבוצת סאובר. ב-2007 נקרא להחליף את הנהג הפולני של הקבוצה, רוברט קוביצה, במירוץ שנערך בארה"ב. וזה גם היה המירוץ בו נקבע כי הוא הנהג הצעיר בהיסטוריה של האליפות (עוד לא בן 20) שזוכה בניקוד עם מקום שמיני. היכולת המרשימה כנהג מחליף בסאובר, סידרה לגרמני עוד באותה עונה מושב בקבוצת סקודריה טורו-רוסו, קבוצת הבת של רד-בול. התוצאה המרשימה הראשונה לא אירחה לבוא - וטל השיג עבור הקבוצה הקטנה את התוצאה הטובה ביותר בה זכתה עד עתה - מקום רביעי במירוץ של סין.

 

2008 הייתה העונה הראשונה המלאה של וטל בפורמולה 1, ובה הותיר רושם עצום עם תצוגה מרהיבה במירוץ הגשום של מונזה, תוך שהוא הופך לנהג הצעיר ביותר אי-פעם שזוכה במירוץ פורמולה 1, לאחר שהשיג עבור הקבוצה הצעירה-יחסית את עמדת הזינוק הבכירה הראשונה בתולדותיה. את העונה כולה סיים וטל במקום השמיני בין הנהגים.

 

אנשי רד-בול, להם הייתה זכות ראשונים על שירותיו של הגרמני הצעיר, לא יכלו כמובן לפספס את הפוטנציאל ושכרו את שירותיו עבור 2009. התוצאות לא איחרו לבוא. הניצחון הראשון של הקבוצה - סין - רשום על שמו. את העונה כולה סיים כבר במקום השני והסנסציוני, תוך שהוא מנצח גם במירוצי סילברסטון (בריטני), סוזוקה (יפן) ואבו-דאבי. וזו הייתה רק ההכנה לעתיד לבוא.

 

עונת 2010 רשומה לחלוטין על שמו של וטל, אלא שלצורך כך היה צריך הנהג הצעיר להילחם בנהגים ותיקים ומנוסים ממנו פי כמה. למירוץ האחרון של העונה הגיעו פרננדו אלונסו - אלוף העולם פעמיים לשעבר - לואיס המילטון (אף הוא אלוף עולם לשעבר) ומארק וובר הוותיק, עם אפשרות ריאלית לקטוף את התואר. אלא שסבסטיאן וטל הראה מאיזה חומר הוא קורץ כאשר זינק למירוץ מהמקום הראשון, ושם גם סיים, תוך שהוא קוטף את תואר האליפות הראשון עבורו.

 

עונת 2011 כבר הייתה קלה פי כמה עבור וטל, שניצח בתשעת מתוך 15 המירוצים שהתקיימו השנה. וטל עשה זאת תוך הפגנת עליונות שכזו, כאשר בשישה מירוצים בהם לא ניצח, סיים ארבע פעמים שני, היום כאמור (כאשר נדרש ממילא לנקודה אחת בלבד) הגיע שלישי, ובמירוץ בודד סיים מחוץ לפודיום, במקום רביעי.

 

לאלו החוששים מפני מירוצים עתידיים משמימים, נזכיר רק כי סבב הפורמולה עומד לעבור בעונת 2014 טלטלה משמעותית, עם מעבר למנועים מוגדשים בנפח 1.6 ליטרים, כך שהכל יכול לקרות. רק שמצד שני נמצא סבסטיאן וטל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סבסטיאן וטל, האלוף הצעיר פעמיים ברציפות
צילום: רויטרס
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים