שתף קטע נבחר

"נהגי מכוניות מסכנים רוכבי אופניים במכוון"

השופט שגזר על דורסו של שניאור חשין 12 שנות מאסר בפועל, ביטל בפסק הדין את דבריה של הסנגורית, אשר טענה כי לרוכב האופניים אשם תורם בתאונות - "די להקשיב לרוכבי אופניים המספרים כיצד נוהגים עימם, לא מעט פעמים, נהגים כאלה, עד שלעתים נוצר הרושם הברור כי מקצתם עושים כך במכוון"

רוכבי אופניים אינם מסכנים את עצמם - אלה נהגי המכוניות שמסכנים אותם, לעתים אף במכוון. כך כותב היום (א') השופט זכריה כספי, שגזר על טל מור, דורסו של שניאור חשין, עונש של 12 שנות מאסר. בגזר דינו של מור, מתייחס השופט לטיעון שהעלתה הסנגורית, ולפיו חשין נשא לכאורה בחלק מהאשמה לקרות התאונה. אלא שהשופט דחה את טיעון הסנגורית, וכתב כי נהגי מכוניות הם שמסכנים את הרוכבים, כאשר עיקר הסכנה נשקפת להם מצד נהגים כמו מור, שצורכים אלכוהול וסמים לפני הנהיגה.

 

 

ראוי להזכיר כי בעקבות תאונות קטלניות שבהן נהרגו רוכבי אופניים, הועלו לאחרונה הצעות שונות להגבלת תנועת הרוכבים בכבישים, ובכלל זאת הטלת איסור על רכיבה בכבישים בין-עירוניים. שר התחבורה, ישראל כץ, אף מינה באוגוסט האחרון צוות מקצועי, שהתבקש לבחון "האם יש להגביל את תנועתם של רוכבי האופניים בכבישים בין-עירוניים, בימים מסוימים ובשעות מוגדרות".

 

טל מור מלווה בהוריו, בכניסה לבית המשפט (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
טל מור מלווה בהוריו, בכניסה לבית המשפט(צילום: מוטי קמחי)

 

עוד בנושא רוכבים על הכביש:

 

"הסיכונים לרוכבי האופניים"

"יש טעם בדבריה של הסנגורית, אודות הסיכונים לרוכבי האופניים בכבישי ישראל", כותב השופט כספי, בהתייחסו לטיעון שהעלתה עורכת הדין של מור, ולפיו לחשין היה אשם תורם בתאונה. "אלא שאינני בטוח אם מקורם של אלה ברוכבים ובתנאי הדרך", מציין השופט. "הסכנה הצפויה להם, דווקא, (היא) מנהגי מכוניות החולפים על פניהם".

 

"די להקשיב לרוכבי אופניים המספרים כיצד נוהגים עימם, לא מעט פעמים, נהגים כאלה, עד שלעתים נוצר הרושם הברור כי מקצתם עושים כך במכוון", ממשיך השופט, "דברים ברוח זו שמענו גם במשפט זה". השופט כספי גם מבהיר כי הסכנה העיקרית לרוכבים נשקפת מנהגים שיכורים או מסוממים, שנוהגים למרות שאינם כשירים לכך. "עיקר הסכנה לרוכבי האופניים הוא מנהגים כמו הנאשם (טל מור, ש.ה)", כותב השופט, "הנוטלים הגה לידיהם בשעה שאינם שולטים במלוא חושיהם, לאחר שהכניסו עצמם למצב כזה בשל צריכת אלכוהול מרובה או לאחר שימוש בסם".

 

בדבריו, גם מתייחס השופט כספי לאופן רכיבתו של חשין: "שניאור חשין ז"ל (רכב) על אופניו על-גבי שול הדרך, וכשהוא לבוש בתלבושת שבה חלקים זוהרים ואופניו מצוידים באמצעי תאורה מתאימים... המנוח נקט בכל אמצעי הזהירות המתאימים, ומותר לי להניח כי אלמלא היה הנאשם במצב בו היה אז, התאונה כלל לא הייתה מתרחשת".

 

"זה עניין של הסתברות"

מומחי בטיחות טוענים כי שאלת האשמה בגרימת תאונות בין מכוניות ואופניים אינה רלוונטית. לטענתם, לרוכבים נשקפת סכנה ברורה וחמורה בזמן רכיבה בכבישים מהירים או בין-עירוניים, וזאת בשל פערי המהירות והמשקל בין אופניים וכלי הרכב שנעים מסביבם. לכן ממליצים אותם מומחי בטיחות להגביל או אף לאסור את הרכיבה בכבישים אלה.

 

לאחר תאונה שבה נהרג הרוכב גיא תמרי, בחודש אפריל האחרון, קרא עו"ד אילון אורון לשר התחבורה להרחיק רוכבים מכבישים מהירים. "ניסיון החיים מלמד כי גם רוכבי אופניים זהירים ומנוסים מוצאים את מותם בכבישים, תוך שהם מסכנים במודע את חייהם, ומקריבים אותם לשבט או לחסד בידיהם של נהגים החולפים על פניהם", כתב אורון לשר כץ. "כפי שהחוק מחייב אותנו להיחגר בחגורת בטיחות, כך וביתר שאת על המדינה לאסור על רוכבי אופניים - גם ממוגנים - להסתכן בפגיעה קטלנית".

 

יואל פלרמן, חבר בוועדה שקבעה ב-2005 את התוכנית הלאומית למאבק בתאונות, מסביר כי "ביחסי הכוחות בין מכונית נוסעים לבין זוג אופניים, כל מה שצריך הוא שמכונית אחת מתוך הרבבות החולפות על-פני האופניים שבשוליים, תיגע בהם. כך שכל מה שנשאר זה עניין של הסתברות".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
טל מור דורס שניאור חשין ז"ל
צילום: מוטי קמחי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים