שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    תחבורה ציבורית: סוף עידן החמולות ברכבת?

    הנהלת רכבת ישראל החליטה לסיים את תפקידם של מספר סמנ"כלים בכירים. המטרה: החלשת כוחם של סמנ"לים בכירים על פעילות הרכבת, והקטנת ההשפעה שיש לבני משפחה קרובים

    רכבת ישראל - כבר לא עסק משפחתי? מקורות ברכבת אומרים היום (ג') ל-ynet כי החלטת הנהלת החברה מאתמול לסיים את תפקידם את שני סמנכ"לים בכירים, צפויה לשפר את התנהלות הרכבת, ולהקטין את כוחו של ועד העובדים. השניים - סמנכ"ל חטיבת נוסעים וסמנכ"ל צי נייד - מקורבים לוועד, ונחשבים לאנשים החזקים ברכבת. לשניהם תמיכה ניכרת בקרב העובדים הכפופים להם, ופרישתם תשאיר את רכבת ישראל, לראשונה מאז החלה לפעול כחברה ממשלתית ב-2003, ללא מוקדי כוח שמתחרים ביניהם על השליטה בפועל בחברה.

     

    עוד במדור תחבורה ציבורית ב-ynet:

     

    "מקבלים עובדים עם קשרים, ולא עם כישורים" (צילום: אמיר לוי) (צילום: אמיר לוי)
    "מקבלים עובדים עם קשרים, ולא עם כישורים"(צילום: אמיר לוי)

     

    מקורות בחברה מכנים את המהלך "האביב הערבי ברכבת ישראל", ומסבירים כי פרישתם של שני הסמנכ"לים מסמנת את סוף "עידן החמולות", שבו השליטה בניהול היומיומי של החברה הופקעה בפועל מההנהלה, ונעשתה על-ידי ראשי החטיבות החזקים. לדברי מקור ברכבת, השניים נהנו בשנים האחרונות מהשפעה בכל הדרגים בחברה - השפעה שהתבטאה בין השאר ביכולתם לקדם מקורבים ואף קרובי-משפחה לתפקידים בכירים.

     

    בעבר דיווחו מקורות ברכבת על מאבקי כוח חריפים בין שני הסמנכ"לים, שאף גרמו לכאורה לפגיעה קשה ברמת השירות לנוסעים. אותם מקורות ייחסו למאבקים שלל תופעות חמורות, כמו יציאת רכבות לנסיעה ללא כמות מספיקה של דלק, ליקויים במערכות מיזוג האוויר והתאורה, ואף ירידה ברמת הדיוק הכוללת. יש לציין כי מנכ"ל הרכבת באותה עת, יצחק הראל, אמר ל-ynet כי "בכל שבוע אנחנו נתקלים באירועים מסוג אחר... לצערי (אני) לא יכול לשלול את העובדות".

     

    עוד במדור הרכב של ynet:

     

     

    "יוביל לשיפור הרכבת, חד וחלק"

    ביומיים האחרונים זימן מנכ"ל הרכבת החדש, בעז צפריר, ארבעה סמנכ"לים בחברה, והודיע להם כי בקרוב יסיימו את תפקידם. זאת, בהתאם להחלטת דירקטוריון רכבת ישראל מתחילת השנה, לפיה תוגבל כהונתם של מנהלים בכירים לתקופה של חמש עד שבע שנים. מלבד סמנכ"ל חטיבת נוסעים וסמנכ"ל צי נייד, צפויים גם סמנכ"לי בטיחות וחטיבת ההפעלה לסיים את תפקידם בתקופה הקרובה.

     

    למרות שברכבת מנסים להמעיט מחשיבות המהלך, ואומרים כי הוא "מאפשר הרחבת אופקים מקצועיים לדרג הבכיר ורענונו", מקורות בחברה אומרים כי אם אכן יפרשו הסמנכ"לים - ובעיקר הבכירים שבהם - יחולו שינויים משמעותיים וחיוביים בהתנהלות החברה. "זה יוביל לשיפור הרכבת, חד וחלק", אומר ל-ynet גורם המקורב להנהלה. "ב'עידן החמולות', לא הביאו לחברה אנשים ראויים. גייסו או קידמו אנשים עם קשרים, ולא בהכרח כאלה עם כישורים. ברגע שאתה משנה את זה, אתה מאפשר לאנשים טובים להיכנס לחברה".

     

    מקור ברכבת מספר ל-ynet על התגובות בחברה: "רוב העובדים, שלא מקושרים לשני הסמנכ"לים, שמחים. עכשיו, סוף סוף, יהיה להם סיכוי להתקדם בחברה, בלי שיצטרכו להיות בעלי קשרים או מקורבים". מנגד, כך ממשיך המקור, עובדים המקורבים לשניים, ובעיקר כאלה הנמנים עם מנהלי מחלקות ואגפים, אומרים כי יש לעשות הכל כדי למנוע מההנהלה מליישם את המהלך. במסגרת זו, כך מזהיר מקור, עלולים עובדים לנקוט עיצומים שייפגעו בשירות לנוסעים.

     

    בנוסף, יש גם מי שמזהיר כי עזיבת הסמנכ"לים תאפשר כעת התערבות פוליטית בחברה. "אני בטוח ששר התחבורה, ישראל כץ, ינסה להביא אנשים 'שלו' לחברה", מתריע עובד רכבת ותיק. בעניין זה ראוי להזכיר כי בזמן ששימש כץ כשר החקלאות, מצא מבקר המדינה כי "בתקופת כהונתו במשרד (החקלאות) נעשו מינויים פוליטיים ומינוייים בלתי תקינים אחרים".

     

    אחיו של אחד, וגיסו של האחר

    אל המצב שמתארים מקורות בחברה, התייחס בעבר גם מבקר המדינה. בהתייחסו לסמנכ"ל חטיבת צי נייד, כתב המבקר ב-2007 כי "בעת מינויו לתפקיד מנהל מכון (הדיזלים) בפועל היה אחיו חשמלאי באותו המכון. חודש לאחר מינויו למנהל בפועל, הוא פנה לסמנכ"ל למינהל ולמנהלת אגף משאבי אנוש דאז, ומסר להם תיאור תפקיד של מנהל עבודה במכון, שהיה כרוך בקידום אחיו... בינואר 2001 אישרה מנהלת אגף משאבי אנוש דאז את המלצתו להעניק לאחיו מינוי קבוע ולקדמו בדרגה".

     

    גם אל סמנכ"ל חטיבת נוסעים התייחס המבקר בדו"ח מ-2007, שהתמקד בהעסקת קרובים בחברות ממשלתיות: "ההסכם הקיבוצי מ-1994 קובע כי פרק הזמן המינימלי לקידום עובד בדרגה הוא שנתיים... הביקורת העלתה כי עובד קודם בשתי דרגות בפחות משנתיים. עוד העלתה הביקורת כי עובד זה הוא גיסו של מי שהיה מנהל אגף באותה העת (סמנכ"ל חטיבת הנוסעים, ש.ה)".

     

    אמנם ברכבת הסבירו כי בעניינם של השניים לא היו חריגות מנהלי החברה, אך המבקר הדגיש כי "העסקת עובדים שיש להם קרובי משפחה רבים בארגון מעלה חשש לשיקולים לא ענייניים בניהול הארגון, לרבות מתן דרגות והעלאת שכר, עד כדי חשש לפגיעה בתפקוד הארגון ובקופה הציבורית".

     

    על השפעתו וכוחו של סמנכ"ל צי נייד בוועד העובדים, אפשר ללמוד מהתייחסות נוספת של המבקר בעניינו, שעוסקת בתקופה שבה היה מנהל אגף ובמקביל שימש כמזכיר אחד הוועדים: "מנהל אגף נמנה עם בעלי התפקידים הבכירים... כשיש התנגשות בין פעולות הוועד לניהול הארגון, על ההנהלה לפעול למניעת מצבים של ניגוד עניינים ותופעות פסולות... לדעת משרד המבקר, על הנהלת החברה לבחון יישום דרכים לביטול האפשרות של ניגוד העניינים, לרבות חיוב חברי ועדים לבחור אם להפסיק את כהונותיהם בתפקידים השונים בחברה או להפסיק את חברותם בוועד".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מנכ"ל הרכבת, בעז צפריר, ויו"ר הוועד, גילה אדרעי
    צילום: אבישג שאר ישוב
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים