שתף קטע נבחר

כביש הסרגל - סתם לא נוח, או ממש לא בטוח?

בחברה הלאומית לדרכים מסבירים כי השיבושים בכביש הסרגל, מפריעים לנסיעה חלקה. במשרד התחבורה, שהורה על ביטול הגבלת המהירות בכביש, הסבירו כי המשטרה אינה דורשת זאת. אלא שחברת הנדסה שבדקה את הכביש, גילתה כי הוא מהווה מפגע בטיחותי מסוכן. כך או אחרת - עכשיו נזכרים לתקן

נסיעה בכביש הסרגל: חוויה לא נעימה או סכנה בטיחותית חמורה? החל ממחר (ג') ולמשך שלושה חודשים, תבצע החברה הלאומית לדרכים עבודות בכביש "הסרגל" (65), בין צומת מגידו וצומת הסרגל. הסיבה: שיקום ציר התנועה המרכזי, שסבל לטענת החברה "משקיעות וסדקים שהפריעו לנסיעה חלקה", שגרמו ל"חוויה לא נעימה, המזכירה תחושתם של נוסעים בספינה". בעיה מוכרת אגב לכל הנוסעים בכביש בשנים האחרונות, ונושא שפורסם ב-ynet כמה פעמים בעבר.

 

עוד בנושא כביש הסרגל הגלי:

 

כביש הסרגל - גלים לדמותו (צילום: רותם מלנקי מישל דור חגי אהרון) (צילום: רותם מלנקי מישל דור חגי אהרון)
כביש הסרגל - גלים לדמותו(צילום: רותם מלנקי מישל דור חגי אהרון)

 

עוד בערוץ הרכב של ynet:

 

לא נוח? מאוד לא בטוח

אלא שבניגוד לדברי החברה הלאומית לדרכים, המדגישה את "חוסר הנעימות", מהנדסים שבחנו את תוואי הכביש מתייחסים אליו אחרת לגמרי, ורואים בו סכנה בטיחותית ברורה וחמורה: "קטע כביש הסרגל בין צומת מגידו וצומת התענכים מאופיין בגליות חמורה, בעיקר במסלול הדרומי, המסכנת את הנסיעה ומהווה מפגע בטיחותי לנוסעים", נכתב בדו"ח שהוכן עבור החברה לדרכים, לקראת פרסום מכרז לשיקום הכביש.

 

בחברת ההנדסה שביצעה את הבדיקה מבהירים כי כל ניסיונות החברה הלאומית לדרכים לתקן את הכביש עד היום, לא הועילו. "למרות טיפולי אחזקה שוטפים שבוצעו במהלך השנים על-ידי מע"צ, וכללו פעולות של קרצוף וריבוד השכבות האספלטיות לצורך התגברות על התופעות הגליות והסדיקה, חזרו תופעות אלו לאחר זמן קצר". הסברי המהנדסים חד-משמעיים, וקובעים כי מדובר בסכנה לנוסעים, ולא רק "חוויה לא נעימה" או "סדקים שהפריעו לנסיעה חלקה".

 

בנוסף, הקביעות המופיעות בדו"ח ההנדסי מעמידות באור בעייתי החלטות קודמות של החברה הלאומית לדרכים, משרד התחבורה והמשטרה. בדצמבר 2009 החליטו בחברה לדרכים להגביל את מהירות הנסיעה בכביש הסרגל ל-70 קמ"ש, עקב הליקויים הרבים שהתגלו בו. באותה עת גם הבטיחו כי בקיץ 2010 יחלו לשקם את הכביש, וזאת לאחר שהקרקע תתייבש. אלא שהקיץ בא ועבר, והעבודות בכביש לא החלו - כפי שאפשר לראות בסרטון הבא:  

 

 

אולם, שנה מאוחר יותר, כל שקרה הוא הסרת שלטי הגבלת המהירות שהוצבו לצד הכביש. באוקטובר 2010 הסבירו בחברה הלאומית לדרכים כי התמרורים הוסרו בהנחיית משרד התחבורה, ולאחר שנמצא כי אין הצדקה להורדת מהירות הנסיעה. במשרד התחבורה אמרו שהמשטרה היא שקבעה כי אין חשש לנהוג בכביש במהירות המקורית. אף אחד מהמעורבים לא ידע להסביר מדוע בעבר נקבע כי יש להגביל את המהירות, ואילו מאוחר יותר הוחלט להעלותה - וכל זאת מבלי שדבר בכביש השתנה. צפו בסרטון הבא:

 

 

לשמחת פחחים באזור הצפון

נהגים שנוסעים בכביש הסרגל, מספרים היום (ב') ל-ynet כי השינויים בהסדרי התנועה בכביש יושמו כבר בשבוע שעבר, וזאת למרות שלפי הודעת החברה הלאומית לדרכים, הם אמורים להיכנס לתוקף רק מחר. בחברה מסבירים כי עבודות השיקום יבוצעו בשלבים - כל פעם בצד אחד של הכביש - וזאת במטרה לשמור על נתיב נסיעה פתוח במשך כל תקופת העבודות.

 

"ביום שישי האחרון יצא לי להתרשם מאותה 'העתקת תנועה'", מספר נהג, המרבה לנסוע בכביש. "בשעות אחר הצהריים של אותו יום שישי, ובאופן לא מפתיע, הייתי עד לתוצאותיה של תאונת שרשרת בהשתתפות חמש מכוניות, בדיוק בנקודה שבה הכביש נעשה צר. תרשו לי לנחש שכמה פחחים באזור הצפון שמחו לקבל את תוצאות העתקת התנועה הזו ביום ראשון בבוקר".

 

לדבריו, ההחלטה לסגור את הכביש בהתראה קצרה וללא חלופה תחבורתית ראויה, מקוממת. "מדובר בעורק תחבורה מרכזי מאוד בצפון הארץ, כזה שמדי יום נוסעים בו נהגים רבים - וכזה ש'מככב' בדיווחי התנועה בכל מוצ"ש, בשל המוני ישראל השבים מטיול סוף השבוע בצפון. מדוע בכביש ה'צנוע' הזה מרשה לעצמה מע"צ לנהוג כך? האם בגלל שמדובר בפריפריה אפשר להתעלל כך בנהגים ובמכוניותיהם?".

 

ראוי להזכיר כי על-פי החברה הלאומית לדרכים, הגליות בכביש הסרגל נגרמת משקיעה של הקרקע, וזאת כתוצאה משילוב חריג של קרקע מסוג חרסית, עליית מפלס מי תהום ובעיית ניקוז. בחברה הסבירו כי עליית מפלס מי התהום גורמת לקרקע להתנפח, וכאשר נסוגים המים מתכווצת הקרקע. כתוצאה מכך שוקע האספלט ונוצרת גליות בפני הכביש.

 

סייע בהכנת הכתבה: יואב גלזנר

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
למה הוסרה הגבלת המהירות?
צילום: רותם מלנקי מישל דור חגי אהרון
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים