שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    למי יש אומץ לבטל הוצאות רכב לעובדי המדינה?
    ארגון ה-OECD מצטרף לקריאות של בנק ישראל ובכירים באוצר, לבטל את ההכרה בהוצאות הרכב לעובדים במגזר הציבורי. את ההסדר הנוכחי, כך ממליץ הארגון, יש להחליף בכזה שאינו תלוי בבעלות על רכב, למשל תשלום עבור מעונות יום

    אחרי משרד האוצר ובנק ישראל - גם ארגון ה-OECD ממליץ לבטל את ההכרה בהוצאות רכב לעובדי המגזר הציבורי. דו"ח שפרסם אתמול (ג') הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי (OECD), קורא לממשלת ישראל להפסיק את התשלום שמקבלים עובדי המגזר הציבורי בגין אחזקת רכב, ולהמירו בתשלום שאינו מותנה בבעלות על רכב - למשל סיוע בתשלום עבור מעונות יום.

     

    "המדינה מעודדת בעלות על רכב פרטי" (צילום: גיא רחום) (צילום: גיא רחום)
    "המדינה מעודדת בעלות על רכב פרטי"(צילום: גיא רחום)
     

     

    בארגון מציינים כי ההסדר הנוכחי מעודד את עובדי המגזר הציבורי לרכוש מכוניות פרטיות, ולעשות בהן שימוש מופרז. התוצאה היא נזק סביבתי חמור, שמתבטא בזיהום אוויר מוגבר. עמדת ה-OECD זהה לזו של בנק ישראל ובכירים במשרד האוצר, שהסבירו בעבר כי הסדר השכר במגזר הציבורי מעודד בעלות ושימוש מופרזים ברכב פרטי. ובדומה לארגון, באוצר ובבנק ישראל גם המליצו החלפת ההסדר בכזה שאינו מותנה בבעלות על רכב.

     

    בנק ישראל נגד החזר הוצאות רכב

    אלא שתמימות הדעים בנושא אינה מקרבת את יישומו של הסדר שכר חדש. הערכות כי ביטול ההכרה בהוצאות רכב יעורר התנגדות חריפה בקרב מאות אלפי עובדי המגזר הציבורי והארגונים המייצגים אותם, מסכלות מראש כל ניסיון לקדם הסדר חלופי. גם הערכה כי המהלך יהיה כרוך בעלויות גבוהות לקופת המדינה, אינה תורמת לקידומו.

     

    סובסידיה מזיקה

    על-פי הדו"ח שפרסם ה-OECD, "כמה ממנגנוני התמיכה והקלות המס הקיימים היום (בישראל) מספקים תמריצים מזיקים מבחינה סביבתית
    לייצור ולצריכה". הסדר הוצאות הרכב במגזר הציבורי, כך ממשיך הדו"ח, מהווה סובסידיה מזיקה, שמעודדת "באופן מופרז את הבעלות על כלי רכב, ואת השימוש בהם". שימוש מופרז ברכב פרטי גורם לזיהום אוויר מוגבר, ולכן לנזק סביבתי חמור ומיותר.

     

    כדי להפסיק את העידוד הקיים לשימוש מופרז ברכב פרטי, ובכך לצמצם את הנזק הסביבתי, ממליץ ה-OECD "להמיר את התשלום הנוכחי לאחזקת הרכב של עובדי המגזר הציבורי ומקצת עובדי מגזר השירותים (למשל בנקאות, ש.ה) בסוגים אחרים של תשלומים, שאינם מותנים בבעלות על רכב". במלים פשוטות, הארגון ממליץ על ביטול ההכרה בהוצאות רכב, והחלפתן ברכיב שכר שאינו תלוי בבעלות או בשימוש ברכב.

     

    "המדינה מחבלת"

    המלצות זהות הועלו בעבר גם במשרד האוצר וגם בבנק ישראל. בהתייחסה להחזרי הוצאות הרכב במגזר הציבורי, קבעה ב-2007 ועדה בין-משרדית - בראשות סמנכ"ל ברשות המסים - כי "מדיניות השכר מעודדת רכישת כלי רכב, מנימוקים שאינם קשורים לתועלת מהשימוש ברכב". לאור זאת, המליצה הוועדה על "המרת תשלום הוצאות רכב עבור אלה שאינם בעלי רכב צמוד, בתשלום שכר בשם אחר, שלא יחייב אחזקת רכב".

     

    בדו"ח שפרסם בנק ישראל ב-2008, הובעה עמדה דומה: "המדינה מחבלת בניסיונותיה שלה להפחית את השימוש ברכב הפרטי... מצד אחד היא מנסה לעודד מעבר לתחבורה פרטית לציבורית, ומהצד האחר היא חתומה על הסכמי עבודה המתמרצים רכישת רכב פרטי". המלצת הבנק, כמו זו של ה-OECD והוועדה הבין-משרדית, הייתה לבטל את ההסדר הקיים, ולהחליפו בכזה שאינו מותנה בבעלות על רכב.

     

    אפילו במשרד התחבורה אימצו את הרעיון. על-פי מצגת שהכין המשרד, את הסדר השכר הנוכחי יש להחליף בכזה שימיר את החזר הוצאות הרכב ב"תשלום עלות 'נורמטיבית', מבלי לבדוק קיום רכב או שימוש בו". על-פי המשרד, "שיטה זו, בשילוב מתן כרטיס חופשי-חודשי, יעודדו שימוש בתחבורה ציבורית ויפחיתו את כמות הרכבים בבעלות עובדי הסקטור הציבורי".

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שימוש מופרז ברכב פרטי גורם נזק סביבתי
    צילום: רויטרס
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים