שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    בדיקה: האם הביצים היקרות גם בריאות יותר?

    שפע האפשרויות הגיע בשנים האחרונות גם למדפי הביצים, אך האם הביצים האורגניות, החופשיות והמועשרות באומגה 3 יתרמו לבריאותכם יותר מאלה הרגילות? המלצות לקנייה

    ביצים מהוות מצרך חובה בכל מטבח. לא לחינם הן נכנסו כחברות של כבוד לסל המזון הבריא שלנו. הן מהוות מזון "עוגן" משום שזמינותן וערכן התזונתי הגבוה הפכו אותן לחלק חשוב בתפריט היומי של מבוגרים וילדים כאחד.

     

    אך כשם ששוק מוצרי החלב התעשר בשנים האחרונות במגוון מוצרים, כך גם סל הביצים. על המדפים בסופרים תמצאו שורה של ביצים משודרגות ויקרות המתהדרות בהבטחה בריאותית כזאת או אחרת לצד הביצים הרגילות.

     

    למה חשוב לאכול ביצים?

     

    מה אומרים שמות הקוד השונים והאם באמת יש הבדל משמעותי בין סוגי הביצים השונים? הטבלה תעזור לכם לעשות קצת סדר במדפים:

     


    כל סוגי הביצים - מה בריא יותר?

    כל סוגי הביצים - מה בריא יותר?
    סוג הביצים מאפיינים בריאותיים תקנים
    רגילות ("ביצים טריות") מגודלות בכלובי סוללה.

    מגיעות מהמשקים תחת פיקוח מועצת הלול.

     

    אמורות להגיע אל החנות עד כשבוע מההטלה.

     

    תאריך אחרון לשיווק הוא 16 ימים מהמיון.

    אורגניות

    לתרנגולות גישה פתוחה לחצר.

     

    התרנגולות מוזנות במזון אורגני.

    ביצים העומדות בתקן של הארגון לחקלאות ביולוגית אורגנית בישראל.

     

    התקן קובע תנאים מינימליים לבריאות הצרכנים ולרווחת התרנגולות.

    חופש לתרנגולות גישה פתוחה לחצר.

    תווית הניתנת תחת פיקוח של העמותה למען חיות המשק לביצי משקים.

     

    התרנגולות בלולי חופש משוטטות ויש להן מרחב גדול יותר לעצמן.

    ביצים מועשרות באומגה 3 התרנגולות מגודלות בכלובי סוללה. מזון התרנגולות המטילות מועשר בחומצות שומן אומגה 3 כמו בזרעי פשתן.

       

    שימו לב, כיום אסור להשתמש בהורמונים וזרזי גדילה בתרנגולות המטילות ביצים מכל סוג שהוא.

     

    במקרים של תחלואת עופות מגוון הטיפולים שונה בין ביצים אורגניות, ביצי חופש וביצים רגילות. בביצים אורגניות ובחופש נאסרו טיפולים מסוימים שניתנים בביצים רגילות.

     

    השורה התחתונה

    אין ספק שהבחירה התזונתית האידיאלית היא ביצים אורגניות. גם כיוון שהטיפול שהתרנגולות מקבלות עומד בקריטריונים מחמירים יותר, וגם מבחינה הומנית.

     

    איך לקנות, לאחסן ולצרוך ביצים

    • קנו אך ורק ביצים מוחתמות. החותמת מבטיחה שהן עברו בדיקה, מיון ואריזה בתחנות מיון מיוחדות המאושרות על ידי השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות.

     

    • עדיף לקנות כמות מוגבלת של ביצים טריות בכל פעם מאשר לרכוש ולאחסן כמות גדולה של ביצים לתקופה ארוכה מדי.

     

    • אחסנו את הביצים במקרר באריזתן המקורית ולא במתקן הייעודי שבדלת המקרר. האריזה מגינה על הביצים מפני אובדן נוזלים, ספיחת ריחות זרים והתייבשות.

     

    • אל תרחצו את הביצים, בייחוד טרם הכנסתן למקרר. לפני שבירת הביצים לצורך הכנת מזון אפשר (לא נדרש) לרחוץ אותן במים זורמים ולנגב במגבת נייר לפני פתיחתן.

     

    • כדי למנוע הידבקות בנגיף או בחיידק, צרכו אך ורק ביצים מבושלות, מטוגנות ואפויות, כך שגם במקרה שהביצה הכילה חיידק או נגיף, הוא הושמד בתהליך הבישול.

     

    הכותבת היא דיאטנית קלינית ברשת המרכזים הרפואיים "אסותא" וחברה בעמותת הדיאטנים "עתיד"

     

    *בגרסה קודמת של הכתבה נפלה טעות חמורה בנתונים, אשר עיוותה את תוצאות הטבלה. תיקנו את הטעות, אנו מתנצלים בפני הקוראים ומודים לגולשים שהסבו את תשומת לבנו. מערכת מנטה

     


     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    לא כל החברות מציינות את הכמות ואת סוג האומגה 3 בביצים
    צילום: צביקה טישלר
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים