שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    דו"ח ה-OECD: הנהגים הישראלים הפכו "ירוקים"

    הארגון משבח את רפורמת "מיסוי ירוק" שיושמה ב-2009, וקובע כי הצליחה לשנות את הרגלי הרכישה של הישראלים. בארגון גם מחמיאים לשיטת חישוב הזיהום הייחודית שנבחרה בישראל: "למדיניות זו יש הגיון במדינה שסובלת מזיהום אוויר גבוה"

    רפורמת "מיסוי ירוק" הצליחה לשנות את הרגלי הרכישה של הנהגים הישראלים. כך קובע ארגון ה-OECD, בדו"ח שהגיש השבוע לממשלה. הרפורמה, שיישומה החל ב-2009, נועדה לעודד רכישה של מכוניות שפולטות כמות מופחתת של מזהמים, באמצעות מתן הטבות-מס בגובה של עד 15 אלף שקל. הטבת המס הניתנת לכל מכונית חדשה נקבעת בהתאם לחישוב פליטת המזהמים שלה.

     

    דוח ה-OECD: ישראלים רוכשים יותר מכוניות חסכוניות מבעבר (צילום: עופר מאיר) (צילום: עופר מאיר)
    דוח ה-OECD: ישראלים רוכשים יותר מכוניות חסכוניות מבעבר(צילום: עופר מאיר)

     

    בארגון מבהירים כי "במהלך שנת היישום הראשונה, תרמה הרפורמה להסטת ההחלטות על רכישת כלי רכב לכיוון כלי רכב בעלי צריכת דלק חסכונית יותר ושיעורי פליטות נמוכים יותר, ללא שינויים משמעותיים בהכנסות ממסים". עם זאת, בדו"ח מוזכרת סיבה נוספת לשינוי בהרגלי הרכישה של הישראלים: עליית מחירי הדלק ב-2009 ו-2010, שיתכן כי תרמה לעלייה ניכרת במכירות של מכוניות בעלות מנועים קטנים וחסכוניים.

     

     

    בארגון גם מתייחסים לבחירה של ישראל לחשב את שיעור הטבת המס על-פי "מדד ירוק" ייחודי - נוסחה המשקללת חמישה מזהמים שונים: "שיטת 'המדד הירוק' שונה ממסים דומים על כלי רכב במדינות OECD אחרות, בכך שהמדד אינו מחושב אך ורק על בסיס נתוני פליטות פחמן דו-חמצני (CO2), אלא גם על-בסיס הפליטה של מזהמים מקומיים, כמו פחמן חד-חמצני, פחמימנים, תחמוצות חנקן וחלקיקים".

     

    ראוי להזכיר כי הבחירה בחמישה מזהמים שונים עוררה ביקורת חריפה בשוק הרכב המקומי. יבואנים בכירים תקפו את יו"ר הוועדה שניסחה את הרפורמה, סמנכ"ל רשות המסים לשעבר בועז סופר, וטענו כי על המדינה לאמץ מזהם אחד בלבד: פחמן דו-חמצני. בעתירה שהגישו שלושה יבואנים ב-2009, נטען כי "הכשלים העיקריים של הרפורמה נעוצים בכך שהיא מתעלמת כמעט לחלוטין מהשפעת פליטת פחמן דו-חמצני על התחממות כדור הארץ ומצריכת הדלק, בניגוד גמור למגמה הניכרת באירופה (ו)בארה"ב".

     

    בארגון מתייחסים בעקיפין לביקורת זו, ומסבירים כי "בהשוואה לשיטה לקביעת מס על-בסיס פליטות פחמן דו-חמצני בלבד, שיטה זו מחלישה את התמריץ לרוכשי מכוניות להעדיף כלי רכב המונעים בסולר, על כלי רכב אשר מונעים בבנזין". אלא שבניגוד לביקורת שהשמיעו יבואני הרכב, בארגון דווקא מחמיאים למדד שנבחר: "על אף שגישה זו עלולה לפגוע בתמריץ להפחתת פליטות גזי חממה, היא מונעת תמריץ-יתר לשימוש בכלי רכב אשר מונעים בסולר. למדיניות זו יש הגיון במדינה שסובלת מזיהום אוויר גבוה יחסית".

     

    נתונים שפרסמה רשות המסים לפני כשלושה חודשים, תומכים במסקנות שפרסם ה-OECD. על-פי נתוני הרשות, ב-2008 ובמחצית הראשונה של 2009, כשליש מכלי הרכב שיובאו לישראל פלטו כמות נמוכה יחסית של מזהמים, והשתייכו לדרגות זיהום 2 עד 6, הנחשבות ל"טובות". מנגד, כל רכב חמישי שיובא בתקופה זו השתייך לדרגות זיהום 13 עד 15 - שנחשבות ל"רעות", שכן הן מצביעות על פליטת כמות גדולה יחסית של מזהמים. אלא שבסוף 2010 זינק שיעור כלי הרכב בדרגות 2 עד 6 ל-60%, ואף הגיע לקרוב ל-70% ברבעון הראשון של 2011. במקביל, שיעור כלי הרכב המזהמים ירד ב-2010 ל-12% בלבד.

     

    יש לציין כי הרפורמה תרמה גם לכיס של הנהגים בישראל: בעקבות יישומה, החל ייבוא של מכוניות קטנות וזולות, במחירים של בין 60 ו-70 אלף שקל. מכוניות אלה, המצוידות במנועים קטנים, פולטות כמות נמוכה במיוחד של מזהמים, ולכן זכאיות להטבת המס המרבית - 15 אלף שקל.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    יו"ר ועדת "מיסוי ירוק", בועז סופר
    צילום: דודי ועקנין
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים