שתף קטע נבחר

10 טעויות הנהיגה הנפוצות ביותר (בעיקר) בחורף

חודשי חורף בכלל, וימים קרים, גשומים וסוערים בפרט, גורמים לנו לבצע טעויות מיותרות - ולעיתים מסוכנות - מאחורי ההגה. קבלו את הרשימה המלאה, עם תיקונים מתבקשים

חימום מנוע לפני נסיעה: פעם, לפני שנים רבות, מערכת הזנת הדלק השכיחה במכוניות, הייתה פשוטה יחסית. היום היא מתוחכמת. חיישנים קטנים דואגים לדווח באופן רציף ומאד מדויק איזו תערובת דלק אוויר תהיה אידיאלית בכל רגע נתון. גם בעת התנעה. לכן, במרבית המכוניות על הכביש הישראלי, אפשר לוותר על לחיצה רצופה של דקה-שתיים על דוושת המצערת, בעת התנעת מנוע קר. זה לא רק לגמרי מיותר, אלא גם מזהם ויקר.

 

מה כן לעשות? לצאת כרגיל בנהיגה רגועה לדרך. המנוע יתחמם, אל דאגה.

 

עוד בערוץ הרכב של ynet:

 

 (צילום: מקס לוין) (צילום: מקס לוין)
(צילום: מקס לוין)

 

פמפום בלמים: פעם, לפני המון זמן, מערכות הבלימה היו פשוטות. לחצתם חלש על דוושת הבלם? הכוח שהופעל על המערכת היה נמוך. לחצתם בכל הכוח? הגלגלים ננעלו והרכב החליק. בחורף כמובן, המצב הפך לבעייתי יותר, שכן החיכוך עם הכביש הרטוב נמוך יותר, וגם לחיצה קלה יותר עלולה לנעול גלגלים ולגרום להחלקה מסוכנת. הפתרון בעבר היה "לפמפם" על הדוושה בלחיצות חוזרות ונשנות, תוך הפעלה ושחרור לחץ מהמערכת. כך נמנעה "נעילה" והחלקה.

 

היום עושה זאת ה-ABS באופן טוב פי כמה, גם מהנהג המיומן ביותר. חיישנים (שוב הם) מנטרים באופן קבוע את מהירות סיבוב הגלגל, ולמעשה מבצעים את אותו פמפום רק במהירות אדירה. ולכן, כשאתם נדרשים לבלימה על כביש רטוב, עשו זאת במלוא הכוח הדרוש. גם בכל הכוח האפשרי אם יש צורך. הגלגלים לא ינעלו.

 

אורות ערפל: באופן מעט מפתיע, טיפות הגשם הראשונות שמכות בחלון המכונית של מר ישראלי, גורמות ליד שמאל שלו לנוע במהירות אל מתג אורות ערפל ולהפעילם. לאחר מספר חודשים, ואחרי שמישהו יעיר לו בעדינות, הוא עשוי לכבות אותם.

 

בעיקרון, לאורות הערפל תפקיד חשוב מאד. הם עוזרים לזהות את נתיב הנסיעה בעת ערפל כבד, ומסייעות לכלי הרכב מאחור לזהות אתכם. אבל רק בזמן ערפל הם יעילים. הדלקת תאורה זו בכל תנאי מזג אוויר שאינו דורש זאת - גם בגשם, גם ברוח, ובעיקר כשאין ערפל - לא רק שאינה מסייעת, היא פשוט מסנוורת את כלי הרכב האחרים.

 

לבוש חם מדי: בחודשי החורף קר יותר, ולעיתים אפילו קר ממש. מה שמסביר כמובן את הצללית הדובית שאתם יכולים לזהות מאחורי הגה המכונית בחורף. נכון, לא תמיד זה נוח להשיל מספר שכבות לפני הכניסה לרכב, ולהתעטף בהן שוב בעת היציאה ממנו. ולפעמים אנחנו ממש ממהרים, ובחלל הרכב ממש קר.

 

ובכל זאת, זה לא בטוח. מאד לא בטוח. כל אותן שכבות מגבילות באופן דרמטי את היכולת לתפעל את מערכות הרכב כהלכה. דוושות, הגה, הילוכים, מנופי איתות ועוד. לא רק המשקל העודף, אלא בעיקר התנועה המגושמת - היא היא המפריעה והעשויה להתגלות כמנטרלת בעת תמרון התחמקות פתאומי. הורידו את המעיל, הדליקו את החימום, ותוך זמן קצר תפסיקו לרעוד. זה חשוב.

 

מרווח הביטחון גדל: אנחנו לא שומרים מספיק מרחק, וזו עובדה. ובחורף, זו עשויה להיות בעיה גדולה עוד יותר, שכן הכביש רטוב כאמור, ומרחק הבלימה-עצירה גדול משמעותית. שלא להזכיר את מהירות התגובה האיטית יותר עקב לבוש מסורבל (ראו סעיף קודם). הפתרון היעיל ביותר הוא אחד - שמרו מרווח ביטחון גדול יותר מהרכב שלפנים.

 

אתם יכולים כמובן לנסות ולספור בלב 21-22-23 וכו', ואתם יכולים פשוט להפעיל היגיון ולהגדיל את המרחק שאתם נוהגים להעניק לעצמכם מהרכב שלפנים. לא יזיק גם לוודא ולקחת בחשבון איך נראה הכביש לפני הרכב אחריו אתם נוסעים. אם הוא ריק, קטנים הסיכויים שהמכונית לפנים תפתיע אתכם בבלימה פתאומית. אם הוא עמוס ואלפי אורות אדומים מנצנצים לפנים, הסיכויים להפתעה גדלים. התאימו עצמכם. 

 

נקו את הלכלוך: חשוב כמובן לשמור על שמשות, מראות, יחידות תאורה מלפנים ומאחור ואפילו פסים זוהרים, נקיים לאורך כל חודשי השנה. מדוע בחורף זה חשוב יותר? הם מתלכלכים לעיתים קרובות משמעותית. הבוץ המותז מגלגלי המשאית שלפניכם, השלולית בה עברתם מעט מהר מדי, וסתם גשם מלוכלך. התוצאה: בקיץ נראות המכוניות בישראל כמו אחרי סופת אבק, בחורף הן סתם מזוהמות מבוץ.

 

אתם רוצים שיראו אתכם, ודי מעוניינים גם לראות את הסביבה. אז ברור שהמגבים חייבים להיות תקינים, אבל אלה לא רק שלא מפנים את הלכלוך מכל השמשה, הם גם לא דואגים לחלונות הצד החשובים, ובוודאי לא לאמצעי התאורה, ששכבת הבוץ שהצטברה עליהם הורידה את כמות האור הנפלט ב-50% לפחות. וזה בסך הכל דורש ניגוב, אחת לתדלוק.

 

בלימה? בלי היסטריה: אתם קוראים נכון. למרות שהחורף הנוכחי הכה בנו לפתע בעוצמה מלאה, מספר ימי הגשם בישראל אינו גבוה במיוחד. ומעולם גם לא למדנו לנהוג על כביש רטוב, אבל זו כבר נקודה כאובה אחרת. מה שמסביר מדוע הנהג הישראלי (וכנראה גם אחיו למדינות יבשות יחסית) פשוט חושש מכביש רטוב, ומבטא זאת בנהיגה שהופכת לעיתים לזהירה מדי.

 

כך למשל לא נדיר לזהות בלימות חזקות מדי לפני עיקולים מאד מתונים על כביש מהיר, ופעולה בעלת מקדם סיכון גבוה במיוחד, ומיותר לחלוטין. לרכב תקין אין כל בעיה לנסוע על כבישי ישראל הרטובים - בעיקר המהירים שבהם - במהירות זהה לזו המותרת בכביש יבש. זכרו זאת ומנעו מהנהגים שמאחור הפתעה לא נעימה, אשר עלולה להסתיים בבלימה חזקה עוד יותר ותגובת שרשרת קטלנית.

 

אוכל - רק במידה: חלונות סגורים, חימום עובד, עיניים עייפות ממבט מאומץ בלילה חורפי. אתם לא רוצים להוסיף לכך את הכבדות בבטן והעייפות הכללית, שמתלווים לסיום הארוחה המשפחתית של שישי. שוב, מדובר בטעות נפוצה לאורך כל השנה, שמקורה בקשרי משפחה מוצלחים. ולעיתים סתם מחויבות - אבל למה להיות קטנוניים.

 

אז לא לאכול הרבה. ואם כן, לא לנהוג מיד לאחר מכן. שכן הסיכוי לתגובות מעורפלות יותר, ולתחושת נמנום כללית ומסוכנת, גבוה משמעותית בתנאי החורף. זכרו את זה בפעם הבאה כשתוזמנו לצ'ולנט. 

 

קר שם בחוץ: ובכל זאת אתם צריכים לצאת להתרענן. רשת הכבישים בישראל אמנם אינה ארוכה במיוחד, וגם הנסיעה הארוכה ביותר מצפון לדרום או להיפך, תארך שעות ספורות בלבד. ובכל זאת, אתם צריכים לצאת מדי פעם להתרענן. בקיץ זו פעילות פחות בעייתית מימי החורף הקרים והרטובים לעיתים. אבל אל תוותרו.

 

יציאה מהבית: ונסיים בעצה הכי לא מועילה שאפשר. כי צריך 10. לא ממש חובה לצאת לכביש בלילה סוער? אל תנהגו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרקע יפה, הכביש רטוב
הכי לא חכם - נהיגה מהירה בשלולית
צילום: חגי עינב
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים