שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    203 מיליון שקל - תשלום נהגים על תביעות רוכבים

    נתונים שהציג היום (ב') משרד האוצר בוועדת הכלכלה, מאשרים כי נהגי המכוניות יאלץ לשלם יותר על ביטוח חובה, במטרה להקטין הפסדי חברות הביטוח. כמה יותר? 16 מיליון שקל. וכמה הרוויחו החברות רק מפוליסות חובה ב-2010? כ-700 מיליון

    חברות הביטוח ישלחו יד לכיסי נהגים - בחסות הכנסת. מנתונים שהציג היום משרד האוצר בוועדת הכלכלה, עולה כי נהגי המכוניות בישראל ישלמו ב-2011 סכום של כ-203 מיליון שקל למימון תביעות ביטוח של רוכבים. זאת, לעומת כ-187 מיליון שקל ששילמו אשתקד. הגדלת הסכום מגיעה בעקבות חוק שאישרה הכנסת באוגוסט האחרון, ולפיו ביטוח הרוכבים יוזל באמצעות ייקור ביטוח החובה של כלל הנהגים.

     

    עוד בנושא הרפורמה בביטוח החובה לרוכבים:

     

    על-פי נתוני האוצר, החוק צפוי להביא להוזלה של כ-12% בתעריפי ביטוח רוכבים צעירים בגילאי 21 עד 30, בעלי קטנועים או אופנועים בנפח של עד 250 סמ"ק. הנחה נוספת של כ-5% תינתן למי שבוחר בביטוח עם מרכיב השתתפות עצמית. בהקשר זה ראוי להזכיר כי בעקבות רפורמה שיזם משרד האוצר ב-2009, התייקרו משמעותית תעריפי הביטוח שמשלמים רוכבים רבים - התייקרות שפגעה גם ברוכבים עצמם, וגם בשוק הדו-גלגלי בכלל. על-פי הערכות, ההוזלה הצפויה לא תקזז את הייקור.

     

    "ציבור הרוכבים ממשיך לשאת בנטל כבד" (צילום: רונן טופלברג) (צילום: רונן טופלברג)
    "ציבור הרוכבים ממשיך לשאת בנטל כבד"(צילום: רונן טופלברג)

     

    נושאים חמים נוספים ב-ynet רכב:

     

    בוועדת הכלכלה הביעו היום (ב') חוסר שביעות רצון מהנתונים שהציג האוצר. יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה, אמר כי הוזלת התעריפים אינה מספיקה. "התוצאות עגומות", הוא הבהיר בסוף דיון שערכה הוועדה בעניין יישום החוק. "אחוזי ההנחה בביטוח רחוקים מאחוזי ההנחה אליהם שאפנו, וציבור הרוכבים ממשיך לשאת בנטל כבד מאוד".

     

    שאמה הבטיח כי ביחד עם יוזמת החוק, ח"כ פאינה קירשנבאום, יפעל להגדלת ההוזלה בדמי הביטוח. לדבריו, אם לא יצליח להגיע להסכמות בעניין עם אגף שוק ההון והביטוח באוצר, ישקול לפעול בדרכים אחרות - למשל באמצעות חוק נוסף. "נפעל לתיקון העיוות, ובמהירות", דברי שאמה.

     

    על-פי נתוני משרד האוצר, כל נהג מכונית שילם בשנה שעברה כ-75 שקל באמצעות ביטוח החובה, אשר נועדו במישרין לכיסוי תביעות רוכבים. אישור החוק יגדיל את הסכום שמשלם כל נהג בכמה עשרות שקלים בשנה.

     

    "רווח כפול משאר הענפים"

    במהלך הדיון בוועדה התפתח ויכוח בין נציג האוצר, אסף מיכאלי, וח"כ שאמה, בעניין רווחיות חברות הביטוח. לדברי שאמה, "הרווחיות של חברות הביטוח בתחום ביטוח החובה הדליקה נורה אדומה, לגבי אפשרות של רווחיות-יתר - אך לא הוצג כיצד הן מרווחיות כפול בענף זה משאר הענפים".

     

    על-פי נתונים שפורסמו אתמול (א') ב-ynet, הרוויחו אשתקד חברות הביטוח ממכירת ביטוח חובה לנהגים כ-700 מיליון שקל. מ-2004 ועד 2010, הגיעו רווחיהן מענף ביטוח החובה ליותר מ-4.1 מיליארד שקל. רווחים אלה מהווים יותר מ-50% מסך הרווחים של החברות מתחום הביטוח הכללי - שיעור המצביע על חשיבות הענף לפעילותן של חברות הביטוח.  
    סך הרווחים בענף ביטוח חובה
    סך הרווחים בענף ביטוח חובה
    שנה סך רווחים
    2004 643,000,000 שקל
    2005 743,000,000 שקל
    2006 889,000,000 שקל
    2007 705,000,000 שקל
    2008 (332,000,000 שקל)**
    2009 758,000,000 שקל
    2010 697,000,000 שקל

    * מקור: משרד האוצר

    ** 2008: הפסד, מיוחס למשבר בשוק ההון

     

    אלא שבמשרד האוצר טוענים כי אין כל קשר בין רווחי חברות הביטוח, ותעריפי הביטוח של הרוכבים. "הרוכבים הם בכלל לא הלקוחות של חברות הביטוח", הסביר מיכאלי ממשרד האוצר. "לכן, אין קשר בין הרווחיות של חברות הביטוח, והביטוח של הרוכבים". בעמדתו של מיכאלי תמכה ח"כ קירשנבאום, שאמרה כי "במקרה הזה, אין קשר בין הרווחיות של חברות הביטוח והעלות של פוליסות הביטוח". 


    רווחי חברות ביטוח ב-2010 מביטוח רכב (חובה)

    רווחי חברות ביטוח ב-2010 מביטוח רכב (חובה)
    שם החברה רווח
    הראל 42,753,000
    הפניקס 73,000,000
    הכשרת היישוב 48,660,000
    כלל 131,453,000
    מגדל 81,000,000
    מנורה 79,219,000
    שומרה 50,794,000
    אליהו 149,058,000
    AIG 20,522,000

    * מקור: בדיקת ynet, על-פי דיווחים למשרד האוצר (9 מ-13 חברות)

     

    עם זאת, צריך לזכור כי מי שמוכר את הביטוח לרוכבים הוא תאגיד ("הפול"), שנמצא בבעלות מלאה של חברות הביטוח. כפי שהסבירו במשרד האוצר פעמים רבות בעבר, יש קשר הדוק בין ביטוח החובה שמוכרות החברות לנהגים, ודמי הביטוח שנגבים מהרוכבים: אחוז מסוים מדמי הביטוח של כל בעל רכב משמש לכיסוי תביעות ביטוח של רוכבים, ובכך משמש גם לכיסוי הגירעון של "הפול".  

     

    בעניין זה רמז ח"כ שאמה כי אין לפסול את סבסוד תביעות הרוכבים באמצעות רווחי חברות הביטוח, וזאת במקום סבסודו באמצעות ייקור דמי הביטוח של כלל הנהגים. "לא יכול להיות שיאפשרו לחברות הביטוח לגרוף רווח נורמלי", אמר שאמה. "אני לא יודע למה צריך לאפשר להן להתנער מהאופנוענים".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה
    צילום: גיל יוחנן
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים