שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    פרסום ראשון: המדינה רוצה יותר נשים באוטובוס

    משרד התחבורה ו"פורום נשים לתקציב הוגן" חברו לפרויקט ייחודי, במסגרתו תעודד המדינה נשים לנסוע בתחבורה ציבורית. תשובה ממסדית להדרת נשים וקווי מהדרין?

    התשובה לקווי מהדרין? עידוד נשים לנסוע בתחבורה ציבורית. ל-ynet נודע כי משרד התחבורה מקדם פרויקט ייחודי לעידוד נשים להשתמש בתחבורה ציבורית, באמצעות שיפור השירות שהן מקבלות באוטובוסים ורכבות. בין הצעדים האפשריים: קביעת תעריפים מוזלים בשעות שפל, תכנון תעריפים שמתאים לנסיעות תכופות ומרובות, הגברת הביטחון האישי, והסרת מגבלות - כמו למשל היעדר מקום אחסון לעגלות. על-פי הערכות, השלב הראשון בפרויקט, בו יבוצע "סקר נוסעים", יצא לפועל במחצית הראשונה של 2012.

     

    חשיפות ynet בנושא קווי מהדרין:

     

    נשים מופלות באוטובוס? יש פתרון: עידוד השימוש בו (צילום: אלי מנדלבאום) (צילום: אלי מנדלבאום)
    נשים מופלות באוטובוס? יש פתרון: עידוד השימוש בו(צילום: אלי מנדלבאום)

     

    עוד בנושא קווי מהדרין בערוץ הרכב של ynet:

     

    הפרויקט מקודם על-ידי אגף תחבורה ציבורית במשרד, בשיתוף "פורום נשים לתקציב הוגן", המאגד ארגונים חברתיים וארגוני זכויות אדם, בהם ויצ"ו, שדולת הנשים בישראל והאגודה לזכויות האזרח. מטרת הפרויקט היא למצוא פתרונות למאפייני נסיעות הנתפסים כייחודיים לנשים:

     

    • נסיעות רבות, אך למרחקים קצרים.
    • שילוב נסיעות בקווים שונים, שנועד לאפשר עצירות בכמה יעדים.
    • תדירות נסיעות גבוהה בשעות השפל.
    • נסיעות עם בני-משפחה, ובעיקר ילדים קטנים.

     

    באגף תחבורה ציבורית מציינים כי "רוב הנוסעים בתחבורה הציבורית הן נוסעות", ולכן בכוונתם לעודד "תחבורה ציבורית לנשים ובשביל נשים". בפורום נשים לתקציב הוגן, מסבירים כי "דפוסי הנסיעה של נשים והשימושים שהן עושות באמצעי תחבורה, שונים מאלה של גברים". הסיבות לשוני, כך מבהירים שם, הן "אי-שוויון בתוך הבית ובשוק העבודה".

     

    "תנאי שכר ותעסוקה פחותים"

    על-פי דו"ח שהכין הפורום, נשים משתמשות בתחבורה ציבורית בתכיפות גבוהה מגברים - ולא רק בישראל, אלא בכל מדינות אירופה. בנוסף, יש פערים משמעותיים במאפייני השימוש בתחבורה ציבורית, הנובעים מכך שנשים משלבות בשגרת יומן עבודה ומטלות "משפחתיות", כמו טיפול בילדים ועבודות-בית, בעוד גברים לרוב נוסעים ממקום מגוריהם למקום העבודה בלבד.

     

    "למרות העלייה בשיעורי ההשתתפות של נשים בשוק העבודה, דפוסי התעסוקה של נשים וגברים שונים", מסבירים בפורום. "נשים עובדות יותר מאשר גברים במשרות חלקיות, לנשים יש ייצוג-יתר במקצועות הטיפול והשירותים - שתנאי התעסוקה והשכר בהם פחותים - ופערי השכר בין המינים נותרו על-כנם בשלושת העשורים האחרונים".

     

    בפורום מסבירים כי הפערים מובילים לדפוסי נסיעות ייחודיים לנשים, שאינם זוכים כיום למענה מספק במערך התחבורה הציבורית:

     

    • זמן נסיעה: נשים רבות עובדות במשרות חלקיות, ולכן הן נדרשות לנסוע דווקא בשעות השפל - שעות שבהן תדירות הנסיעות פחותה משמעותית.
    • מרחק נסיעה: מחקרים מצאו שעיסוקים בעלי דומיננטיות "נשית", כמו למשל הוראה, דורשים נסיעות קצרות יותר מאלו של גברים.
    • תדירות: נשים מבצעות נסיעות תכופות מגברים, ונדרשות לבצע מעברים רבים יותר בין קווים שונים, בגלל שהן לרוב מבצעות מטלות כמו קניות או ליווי ילדים.

     

    מלבד דפוסי הנסיעה השונים מאלה של גברים, בפורום מציינים כי נשים נדרשות גם להתמודד עם בעיות שלרוב ייחודיות להן:

     

    • חסמי תשתית: רציפי תחבורה ציבורית מקשים לעתים קרובות על נשים שנוסעות עם תינוקות או ילדים קטנים, ונדרשות לשאת עגלות.
    • גישה: מי שמצליחה לצלוח את הרציפים, נתקלת לעתים באוטובוס או קרון רכבת שאינו מותאם לנשיאת עגלות או מטען - למשל, דלתות צרות מדי או היעדר מקום אחסון.
    • ביטחון אישי: נשים נוטות לצמצם את מספר הנסיעות בשעות החשיכה, או באזורים שבהם הן עלולות להרגיש מאוימות.

     

    איפה מקבלים הנחה של 50%?

    על צרכי התחבורה הייחודיים לנשים אפשר לענות בדרכים שונות. כך למשל, בפורום מציינים כי "על תעריפי הנסיעה ומבנה התמחור להתאים לנשים שעורכות סדרת נסיעות בתדירות גבוהה". אלא שכרטיסים תקופתיים, כמו למשל חופשי-חודשי, נועדו לתת מענה למי שעובדים במשרות מלאות, ואילו נשים רבות מועסקות במשרה חלקית. פתרון אפשרי לבעיית התעריפים, כך מסבירים בפורום, הונהג בלונדון - שם עובדים במשרות חלקיות או בעלי הכנסות נמוכות זכאים להנחה בשיעור של 50%.

     

    בפורום גם מציינים כי אחת הסיבות לכך שהתחבורה הציבורית אינה מספקת כיום מענה מלא לנשים, היא היעדרן מצמתי קבלת ההחלטות במשרד התחבורה. לכן ממליצים שם על "שילוב נשים בקביעת מדיניות, בתהליכי קבלת החלטות, ובתכנון תחבורה ציבורית". עוד אומרים בפורום כי יש להכליל את "נושא השוויון המגדרי" במדיניות תכנון וקידום התחבורה הציבורית.

     

    ממשרד התחבורה נמסר בתגובה לפרסום כי "למרות שהנושא נמצא עדיין בתחילת דרכו גם בעולם, החליט המשרד לקדמו בישראל. בשלב הראשון מתוכנן מחקר, שמטרתו לאפיין את הצרכים המיוחדים של נשים בתחבורה הציבורית. לאחר ניתוח תוצאות המחקר יוחלט על השינויים המתבקשים".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: אלי מנדלבאום
    נשים באוטובוס - תכנית העידוד בדרך
    צילום: אלי מנדלבאום
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים