שתף קטע נבחר

צדק חברתי? הנסיעה באוטובוס מתייקרת

הנסיעה בתחבורה ציבורית עירונית מתייקרת שוב, בפעם השלישית ובשיעור מצטבר של 14% תוך שנה אחת בלבד. חלק מחברות האוטובוסים השונות כבר עידכנו את תעריפיהן

המחאה החברתית נעלמה? אפשר להעלות מחירים. ב-1 בינואר יתייקרו שוב תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית בשיעור של כ-3%. זו התייקרות שלישית ומצטברת של כ-14% תוך שנה אחת בלבד במחיר נסיעות עירוניות. עד סוף 2010 עמד מחיר נסיעה עירונית בגוש-דן על 5.80 שקל, ואילו בעוד כעשרה ימים יעמוד המחיר החדש על 6.60 שקל. לפני שנה בדיוק עלה המחיר ל-6 שקלים, וב-1 ביולי עלה ל-6.40 שקל.

 

  • יולי 2011: למרות ההבטחות - הנסיעה באוטובוס בגוש דן מתייקרת

 

נסיעה באוטובוסים עירוניים: ייקור של כ-14% בשנה (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
נסיעה באוטובוסים עירוניים: ייקור של כ-14% בשנה(צילום: רועי צוקרמן)

 

ייקור דומה יחול גם בתעריפי כרטיסי מנוי, כמו חופשי-יומי וחופשי-חודשי: כרטיס מסוג "חופשי-חודשי מרחבי" של חברת דן יתייקר בתחילת ינואר מ-248 שקל ל-256 שקל. ייקור דומה יחול בכרטיסים שמוכרות חברות נוספות - כרטיס "חופשי-חודשי מורחב" של חברת קווים יתייקר גם-הוא מ-248 שקל ל-256 שקל. חשוב לציין כי הייקור יחול לא רק בגוש-דן. כך למשל, חברת קווים תייקר את תעריפי הנסיעה באשכול עפולה בשיעור של כ-3%. עליית המחירים תשפיע גם על אוכלוסיות הזכאים להנחות, ובהם קשישים ותלמידים. 
תעריפי הנסיעה באוטובוס: היסטוריה של ייקור

תעריפי הנסיעה באוטובוס: היסטוריה של ייקור
סוג הכרטיס 31.1.2010 ינואר 2011 יולי 2011 ינואר 2012
רגיל 5.80 6.00 6.40 6.60
חופשי-יומי 13.30 13.80 14.00 14.50
חופשי-יומי "ותיק" 6.70 6.90 7.00 7.30
חופשי-חודשי "אזורי"* 215 222 227 235
* חברות קווים ודן.

 

למרות שבחלק מחברות התחבורה הציבורית התקבלה הודעה אודות העדכון כבר לפני כשבוע, במשרד התחבורה לא פרסמו עד כה הודעה לציבור הנוסעים. למעשה, הודעה שפרסמו בשבוע שעבר בישרה דווקא על ירידת מחירים בחלק מהקווים. בתגובה לפניית ynet, אמרו היום (ד') במשרד כי לא קיבלו עדיין הודעה בדבר העדכון מוועדת מחירים בין-משרדית.

 

יש לציין כי ייקור המחירים הוא חלק מעדכון שוטף של תעריפי הנסיעה, הנערך מדי חצי שנה - ב-1 בינואר וב-1 ביולי - בהתאם למדד המחירים לצרכן. עם זאת, בעבר התגאו שרי תחבורה, ובהם השר המכהן ישראל כץ, בכך שהצליחו לבטל העלאות מחירים. כך למשל, ביוני האחרון הודיע משרד התחבורה כי השר כץ החליט לבטל העלאת מחירים מתוכננת, בשיעור של כ-1.8%.

 

"לפגוע בשכבות החלשות"

ייקור תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית פוגע בעיקר בשכבות החלשות באוכלוסיה. על כך העידו שרי התחבורה פעמים רבות בעבר. למשל, השר כץ הצהיר ב-2009 כי "העלאת תעריפים בימים אלה עלולה לפגוע בשכבות החלשות, שהם הציבור העיקרי של משתמשי התחבורה הציבורית". סקרים שנערכו בעשור הקודם גם העלו כי למרבית הנוסעים בתחבורה הציבורית, ובייחוד באוטובוסים, אין אפשרות לנסוע באמצעי תחבורה אחרים.

 

כך למשל, סקר נוסעים מ-2003, הנחשב עד היום למקיף ביותר שנערך בישראל, העלה כי "רק 3% מבין הנוסעים באוטובוס במטרופולין תל-אביב אינם נוסעים 'שבויים', דהיינו - נוסעים שהיה באפשרותם לבצע את הנסיעה ברכב פרטי... ל-56% מהנוסעים אין רישיון נהיגה, ול-48% מהם אין רכב זמין במשפחה". או במלים אחרות: נוסעים אלה אינם יכולים להפסיק להשתמש באוטובוסים, ולכן הופכים למעשה לבני-ערובה של משרדי הממשלה וחברות התחבורה הציבורית.

 

אז מה השתנה בין 2009, אז הבהיר השר כץ כי ייקור התעריפים יפגע בשכבות החלשות, וסוף 2011? האם המצב הכלכלי השתפר, וכעת אפשר לייקר את הנסיעה באוטובוסים? במשרד התחבורה אמרו היום ל-ynet כי "התייקרות התעריפים בתחבורה הציבורית מבוצעת במסגרת החלטת הממשלה, לעדכן את התעריפים פעמיים בשנה". אלא שכאמור, בעבר התגאו שרי התחבורה בכך שהצליחו לסכל את ייקור המחירים המתוכנן.

 

בהתייחסות להימנעותם מפרסום הפרטים אודות הייקור המתוכנן, הסבירו במשרד התחבורה כי "צו הפיקוח על המחירים נמצא בימים אלה בהכנה באגף תחבורה ציבורית. חלק מהתעריפים כבר נקבע, וחלקם האחר טרם סוכם. לכשיסוכם הצו הוא יפורסם, כמקובל בכל עדכון תעריפים". אלא שלמרות דברים אלה, חלק ממפעילות התחבורה הציבורית כבר קיבלו את הפרטים אודות הייקור המתוכנן, וחלקן אף פרסמו פרטים לציבור הנוסעים. חברת קווים למשל, פרסמה את כל הפרטים הנוגעים לקווים שהיא מפעילה. חברות נוספות צפויות לעשות כן בזמן הקרוב.  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר התחבורה, ישראל כץ
צילום: יואב מלכה
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים