שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    עוד אין תמלוגים מים המלח - והשרים כבר רבים
    סוגיית תשלום התמלוגים של מפעלי ים המלח עדיין לא נסגרה, אך בממשלה כבר מתקוטטים על השלל. שר התיירות מישראל ביתנו תקף בחריפות את שר האוצר מהליכוד, שטרפד הצעת חוק שמבקשת להסיט את הכסף לתיירות באזור: "שטייניץ מתנהג כאילו זה חנות של אבא שלו". האוצר: "הוא מחפש כותרות"

    חילוקי הדעות בין שר התיירות סטס מיסז'ניקוב (ישראל ביתנו) לבין שר האוצר יובל שטייניץ (ליכוד) באשר לסוגיית התמלוגים מים המלח מגיעים לנקודת רתיחה: "שר האוצר הורס את ים המלח" אמר היום (ג') מיסז'ניקוב בכנס של התאחדות המלונאים בתל אביב. "אני הגשתי לו על מגש של כסף הצעה לשיקום ים המלח והוא בועט בהצעה שלי". 

     

    ים המלח - כותרות אחרונות ב-ynet:

     

    נכון לעכשיו, בכוונת שר האוצר לחתום על הסכם פשרה עם מפעלי ים המלח לפיו המפעלים והמדינה יממנו יחדיו את קציר המלח, פועלה שנועדה להצלת המלונות שלחופיו, וישלמו יותר תמלוגים למדינה. שר התיירות מעוניין שכספי התמלוגים יוזרמו לקרן ייעודית שתבטיח כי כל הכסף יושקע בתיירות בים המלח ולא ייכנס לקופת המדינה.  

     

    בדבריו היום התייחס מיסז'ניקוב למאמציו של שר האוצר לטרפד את שתי הצעות החוק הפרטיות שמקדם משרד התיירות בצווותא עם השר להגנת הסביבה גלעד ארדן, דרך חבר הכנסת משה (מוץ) מטלון. הצעות החוק קובעות, כי משרד האוצר יעביר מדי שנה 150 מיליון שקל לפרוייקטים לעידוד התיירות בים המלח, מכספים שיגיעו מתמלוגי המפעלים.

     

    "הכסף הזה נועד על מנת להפוך את ים המלח לאזור עדיפות לאומית אמיתי", אמר מיסז'ניקוב, "לתת תמריצים ליזמים שיבנו מלונות חדשים וכך להגדיל את היצע המלונות באזור וגם להוריד את מחירה של חבילת נופש כדי לספק מחיר אטרקטיבי לתיירים".

     

    מיסז'ניקוב: הצעות החוק יחזרו לוועדת הכלכלה

    לטענתו של מיסז'ניקוב, אזור ים המלח הוא כיום "אזור מבוזבז, שממה". ענף התיירות באזור נמצא במצב כלכלי קשה וזקוק לזריקת עידוד. "ים המלח הוא משאב לאומי. ששיך לדורות הבאים, לילדים ולנכדים שלנו. שר האוצר מתנהג כאילו זה חנות של אבא שלו". 

     

    מיסז'ניקוב הודיע כי יעלה מחר את הצעות החוק של מטלון מחדש בוועדת הכלכלה, לאחר שאתמול החליטה הוועדה שלא לקבל החלטה בהצעות, לבקשת שר האוצר. "מה שלא תעשה הממשלה, יעשו חברי הכנסת בהצעות פרטיות", אמר שר התיירות.

     

    דבריו זכו לחיזוק מפיו של נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש. "בחרנו 120 איש שינהלו את המדינה, אבל בסוף הפקידים עושים זאת", אמר ברוש, "ראש אגף התקציבים הוא במקרה הטוב גזבר המדינה ובמקרה הרע מחסל המדינה. כשהוא רוצה יש לו 2 מיליארד לממן קציר מלח, וכשהוא לא רוצה אז אין לו כסף לכלום והוא מעלה מסים".

     

    המלונות לא ישקיעו שקל

    התאחדות המלונות שערכה את הועידה, היא הגוף שעתר לבג"ץ נגד המדינה כדי שתגבש פתרון לבעיית הצפת המלונות, בעקבות פעילות מפעלי ים המלח.

     

    מדברים שנאמרו בוועידה עולה, כי המלונאים הפעילו קשרים רבים אצל נבחרי הציבור על מנת לקדם מהלך שבו המדינה והמפעלים יממנו את כל עלויות הצלת המלונות מהצפה. זאת למרות שהמלונות נבנו לחופי בריכות האידוי של המפעלים, מלכתחילה תוך אזהרה שמפלס המים בהן עולה ועשוי להציפם.

     

    יו"ר שדולת המלונות בכנסת, חבר הכנסת אופיר אקוניס (ליכוד) תיאר כיצד רתמו אותו המלונאים למאבק. "לפני שנה וחצי, כששהיתי בחופשה, קיבלתי טלפון דחוף משמוליק (שמואל צוראל, מנכ"ל התאחדות המלונות, א.ל.) שאמר כי המלונות נמצאים בסכנת הצפה. הוריתי על כינוס מהיר ודחוף של ועדת הכלכלה (אקוניס היה באותם ימים יו"ר הוועדה, א.ל.) בפגרת הקיץ. בספטמבר 2010 קבענו כי החלופה הנכונה ביותר היא קציר מלח".  

     

    ההחלטות הללו סללו את הדרך למהלך שבו מפעלי ים המלח והמשרד האוצר הסכימו על השקעה משותפת של 3.8 מיליארד דולר בפרויקט השאפתני שייאפשר למלונות לשמור על מיקום אטרקטיבי לחופי הבריכות של המפעלים, מבלי להשקיע שקל.

     

    מקור בהתאחדות המלונות אמר היום ל-ynet, כי בהתאחדות לחצו במשך שנים למהלך כזה, בהדגישם את חשיבותה של תעשיית התיירות בים המלח כמעסיק גדול בנגב (כ-4,000 עובדים - א.ל.) ואת מצב הרווחיות העגום בתעשייה. אך נדמה שמאבקם של בעלי המלונות ושליחיהם בקרב נבחרי העם לא תם. המאבק למען קציר המלח הושלם אך המאבק על כספי התמלוגים רק מתחיל.

     

    ח"כ דב חנין (חד"ש) תקף ח"כ במליאת הכנסת בחריפות את ההתנהלות ואת פרטי ההסכם עם כיל ואמר בין השאר: "ראשית, מו"מ חשאי כאן הינו פסול. דלתיים סגורות זה מתכון בטוח לשקשוקה. ומריח השקשוקה כאן אי אפשר להתעלם.

    שנית, כשחושבים רק על כסף שוכחים את הסביבה. תחת כובד האינטרסים, ים המלח ימשיך לשקוע ויעלם. ההסכם מייצר תמריץ כלכלי עצום להגברת השאיבה מהאגן הצפוני".

     

    מלשכת שר האוצר נמסר בתגובה: "חבל ששר התיירות מחפש כותרות ויחסי ציבור, מן הראוי שימתין לסיום המו"מ בין המדינה לבין חברת כיל"

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים