שתף קטע נבחר

מדריך: מצלמת הווידאו המושלמת בשבילכם

להשתמש במצלמת הסאמרטפון או לבחור במצלמת וידאו יעודית? אולי בכלל להשקיע במצלמת תלת ממד? כמו בכל רכישה, הכל תלוי בצרכים ובתקציב. המדריך הבא יעזור לכם לבחור את מצלמת הווידאו האידאלית בשבילכם

תחום צילום הווידאו משתנה בשנים האחרונות באופן מהותי, עד לפני מספר שנים, שלטה בתחום קטגוריה אחת עיקרית של מצלמות. אולם כעת, צילום הווידאו חדר גם לעולם מצלמות הסטילס – בין אם מדובר במצלמות קומפקטיות או רפלקס. בנוסף, נולדו גם קטגוריות חדשות כמו מצלמות אקסטרים או תלת ממד. כתבה זו לא באה להמליץ על דגם מסויים, אלא לחשוף את הקטגוריות השונות בתחום זה, ולפרט את היתרונות והחסרונות של כל אחת מהן.

 

עוד ב-dtown:

 

 

סמארטפונים

תקציב: 1,500 שקל – 4,500 שקל

 

לפני כמה ימים פורסמו תוצאות מחקר המראות כי יותר מרבע מהתמונות שצולמו בארה"ב בשנת 2011, צולמו באמצעות טלפונים חכמים. גם בתחום הווידאו יותר ויותר אנשים עושים שימוש בטלפון החכם שנמצא בכיס, מוכן תמיד לפעולה. הטלפונים החכמים החדשים מסוגלים לצלם באיכות HD, חלק ברזולוציית Full HD, אחרים באיכות 720p, ואפשר להבין בהחלט את העליה הגדולה בכמות השימוש. הסמארטפונים נגישים, ההפעלה פשוטה ואיכות תוצר הווידאו שמתקבל בתנאי צילום יום מספקת. 

 

אבל גוף המצלמה הזעיר שמגיע בתוך הטלפון אינו כולל עדשה בעלת זום אופטי (אלא רק דיגיטלי שפוגם באיכות התמונה), החיישן הזעיר רחוק מלהיות אידאלי לצילום בתנאי חשיכה והתוצאה המתקבלת בצילום לילה לא נעימה לעין.

  

למה כן: הטלפונים שלכם נגישים ומוכנים בכל עת לפעולה, פשוטים לשימוש, תוצאות נאותות בתנאי אור יום.

למה לא: אין זום אופטי, חיישן זעיר גורם לרעש דיגיטלי מוחשי בתנאי צילום לילה.

 

 

מצלמות וידאו ייעודיות

תקציב: 1,000 שקל – 6,500 שקל

 

טווח המחירים של מצלמות וידאו הוא רחב מאוד, המחירים מתחילים בסביבות של 1,000 שקל לדגם בסיסי, ויכולים להרקיע עד לעשרת אלפים שקלים. הדגמים הבסיסיים מאפשרים צילום ברזולוציית HD, עם שליטה מינימליסטית על פרמטרים שונים בעת הצילום, חיישן בסיסי וזום אופטי שנע סביב גודל של X5. יתרונם נעוץ בקלות התפעול, אך איכות הצילום בלילה אינה מרשימה.

 

צלמים מתקדמים יותר, יבחרו בדגמים במחירים שיכולים לנוע סביב 3,000 – 6,000 שקל. אלו יציעו צג LCD איכותי וחד יותר, אפשרויות שליטה ידניות, כולל פוקוס ידני, לחצני קיצור בגוף המצלמה לפעולות חשובות, עדשה איכותית יחסית וןזום אופטי גדול. בנוסף, ולא פחות חשוב, הדגמים היקרים כוללים מנגנון יצוב רעידות משוכלל המאפשר להשיג תמונה יציבה, זאת מבלי שהצופה יחוש כאילו הוא מביט דרך חלון אוניה מתנודדת.

 

צלמים אשר זקוקים למיקרופון חיצוני, עבור ביצוע ראיונות למשל, יוכלו למצוא כניסה מתאימה שמגיעה רק בדגמים היקרים יותר. מצלמות בתקציב הזה, מגיעות גם עם שקע או מתאם מובנה המאפשר לחבר אליהן אביזרים חיצוניים כמו פנס תאורה או מיקרופון.

 

 

למה כן: צורתן מאפשרת אחיזה נוחה של המצלמה לאורך זמן, אפשרות שליטה וכיוון ידני של אפשרויות/פרמטרים בצילום, מסך מפרקי מתכוונן, כניסת מיקרופון חיצוני (בדגמים היקרים), זום אופטי גדול, מייצב רעידות אופטי.

למה לא: פחות מצטיינות בצילום סטילס, כך שהצלם מוצא עצמו נסחב עם שתי מצלמות, הדגמים הזולים אינם מרשימים בצילום לילה.

 

מצלמות תלת ממד

תקציב: 7,000 שקל – 10,000 שקל

 

מצלמות אלו, מגיעות בתצורה הקלאסית והמוכרת של מצלמות וידאו יעודיות, אך הן כוללות עדשה כפולה (בחלקן גם חיישן כפול) המאפשר לקבלת סרט תלת ממד ברזולוציית HD. מצלמות אלו גדולות, כבדות יותר וגם יקרות בהשוואה למצלמות הרגילות, בנוסף, יש לצלם איתן באופן מעט שונה, למשל לא להזיז אותן מהר מדי בתנועה אופקית או אנכית. אך התוצאה, במיוחד אם היא כוללת בתמונה את הנכדים, תותיר את הסבא והסבתא פעורי פה.

 

מצלמות סטילס קומפקטיות

תקציב: 500 שקל – 3,000 שקל

 

לאחרונה, יותר ויותר מצלמות סטילס קומפקטיות, מציעות גם אפשרות צילום וידאו באיכות HD. גודלן של המצלמות מאפשר לשאת אותן בתיק יד, זאת מבלי שיכבידו יותר מדי, וגם איכות התמונה תהיה טובה יותר בהשוואה לטלפון חכם.

 

במצלמות אלו, אופציית צילום הווידאו תהיה ספרטנית למדי, התפריט יכלול בד"כ אפשרות שליטה על רזולוציית הצילום ולא הרבה יותר מזה. המצלמות מגיעות עם מיקרופון פנימי בלבד וגם מסך המידע לא ישלף החוצה על ציר כמו במצלמות יעודיות.

 

אם חשוב לכם שמצלמת הסטילס תאפשר גם צילום וידאו מספק, חשוב לברר לפני רכישת מצלמה האם היא מאפשרת להשתמש בזום האופטי של העדשה בעת צילום וידאו. זאת משום שבמצלמות קומפקטיות רבות הזום האופטי מוגבל לצילום סטילס בלבד. בנוסף, יש לברר האם מנגנון העדשה גורם לזמזום מטריד בקובץ הווידאו: בחלק מהמצלמות, מנגנון הפוקוס והזום של העדשה, גורמים לצרצור או זמזום שמוקלט על סרט הווידאו. איך ניתן לברר דבר שכזה מראש? על ידי קריאת ביקורות מקצועיות או שאלות בפורומים מתמחים של צילום.

 

למה כן: קטנות בממדים, מאפשרות צילום HD, קלות לתפעול.

למה לא: לא כולן מאפשרות שימוש בזום אופטי בצילום וידאו, בחלק מהדגמים שומעים את זמזום מנגנון העדשה בסרט הווידאו, אין כניסה למיקרופון חיצוני, אין מצב שליטה ידני.

 

 (צילום: Dtown) (צילום: Dtown)
(צילום: Dtown)

 

מצלמות אקסטרים

תקציב: 1,000 שקל – 2,000 שקל

 

זוהי קטגוריה חדשה יחסית בעולם הצילום. מדובר במצלמות קטנות ממדים, המיועדות להצבה על קסדות אופנועים או על כל דבר אחר שנע במהירות. הן מאוד בסיסיות באופן הפעלתן, חסרות זום אופטי, צג מידע או תפריטים ומבקשות לעשות דבר אחד: לצלם במקומות או בעת סיטואציות שהיו בלתי אפשריות לצילום עד העת האחרונה. בחלק מהמקרים, העדשה הקטנה במצלמה גם תציג לעין עיוות אופטי מסויים (במסגרת האתגר לקבל זוית רחבה יחסית מעדשה קטנה), אבל, איזה עוד מצלמה תצליח לתעד את קפיצת הבאנג'י שלכם?

 

למה כן: קטנות, מאפשרות צילום בסיטואציות שהיו דמיוניות אך לפני שנים מעטות, מגיעות עם התקנים לחיבור לקסדת אופנוע ואביזרים נוספים, מצלמות באיכות HD.

למה לא: עדשה קבועה (ללא זום), אין שליטה ידנית, חיישן קטן – מציג איכות וידאו סבירה אבל לא מצטיינת.

 

מצלמות DSLR

תקציב: 2,000 שקל – 12,000 שקל (למצלמות המתאימות לחובבי צילום מתקדמים).

 

כניסת הווידאו לעולם מצלמות הרפלקס (DSLR), הביאה בשורה גדולה לחובבי הצילום ולראשונה, אפשרה להם לצלם באמצעים ביתיים וידאו באיכות שאינה מביישת צילומים קולנועיים. בתוך קבוצה זו  נכליל גם את המצלמות בפורמט ה-"ללא מראה" שמגיעות עם חיישנים גדולים גם כן, אך ללא מנגנון המראה המכני – במקום עינית אופטית, נקבל כאן עינית אלקטרונית או צג אחורי גדול.

 

במצלמות DSLR, החיישן שעומד בלב המצלמה ענק בהשוואה לחיישני מצלמה משאר הקטגוריות והרבה יותר רגיש לאור. כלומר, הוא מאפשר לצלם בתנאי חשיכה שמביסים כל מצלמה אחרת, ניתן לצלם במצלמות אלו בערך ISO גבוה של 1,600 אסא ויותר, והתמונה תשאר חלקה למראה (ללא רעש דיגיטלי גרעיני צבעוני).

 

עצם האפשרות להחליף עדשות, חושפת את הצלם למאגר ענק של אפשרויות אומנותיות: ניתן לבחור בעדשות זום גדולות, עדשות בעלות זוית רחבה, עדשות עם מפתח צמצם גדול לצילומי לילה, או לקבלת מראה קולנועי במיוחד של עומק שדה רדוד (בו אובייקט הצילום נמצא בפוקוס והרקע מטושטש). גם בנושא הזה, גודלו של החיישן במצלמה תורם בעצמו לאפקט עומק השדה.

 

צורת גוף המצלמה מותאמת לצילום סטילס ולא החזקה ממושכת בעת צילום וידאו, אך החיסרון הגדול יותר הוא חסרונו של מנגנון פוקוס אוטומטי אשר נמצא בחיתוליו בתחום זה. חלק ממצלמות ה- DSLR חסרות אותו לחלוטין אך גם באלו שמגיעות איתו, עבודתו רחוקה מלהיות מושלמת ובפועל, מנגנון הפוקוס מנסה כל הזמן להנעל על אובייקט הצילום ובגלל עומק השדה הרדוד, הדמות המצולמת נכנסת ויוצאת כל הזמן מתחום המיקוד.

 

בפועל, יש ללמוד לצלם באופן שונה מהמקובל, כלומר, לבצע מיקוד על האוביקט המבוקש, ולהשאר במרחק זהה ממנו, או לתרגל טכניקות שונות לשמור על פוקוס מדוייק גם תוך כדי תנועה. זה לא ענין פשוט, ואופי הצילום כאן יתאים פחות לצילומי טיול משפחתי בתנועה. מצד שני, צילום הווידאו ב- DSLR, פתח אופק נרחב ביותר עבור כל מי שמחביא בתוכו יצר אומנותי שמחפש לצאת.

 

למה כן: חיישן גדול, צילום מרשים בתנאי לילה, עומק שדה רדוד למראה קולנועי, אפשרות החלפת עדשות שונות, מגוון אביזרים, ניתן להגיע לאיכות צילום שעד לפני מספר שנים היתה נחלתן של מצלמות מקצועיות יקרות מאוד.

למה לא: מנגנון פוקוס אוטומטי לא קיים כמעט, גם הקיים אינו יעיל, לא נוחות לאחיזה לאורך זמן, אורך סרטון מקסימלי מוגבל למקטעים של 10-20 דקות, מסך מפרקי קיים רק בחלק מהדגמים.

 

סיכום

לסיכום, כפי שניתן לראות, היצע הקטגוריות והדגמים הפך לעשיר מאי פעם בעולם הווידאו, חלק מהקטגוריות כוללות דגמים יעודיים לוידאו בלבד, באחרות, הוא משולב עם מצלמת סטילס. לפני קניה, יש לחשוב היטב מהן הדרישות מהמצלמה ומה הן יכולות הצלם, האם אתם סטודנטים אשר מבקשים להרשים עם וידאו קליפ אומנותי או צלמים חובבים המבקשים לתעד את חיי המשפחה. מה חשוב יותר עבורכם: משקל, נוחות או איכות צילום, לבסוף, יש לשקלל הכל אל מול התקציב הנתון.

 

יש לכם שאלות בנושא צילום? היכנסו לפורום מצלמות של Dtown >>

 

תודה לחנות "ארליך מעבדות " על השאלת המקום לצלומי הכתבה.

 

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים