שתף קטע נבחר

מרים קיני: "דורשת התנצלות מלימור לבנת"

על רקע הסערה הציבורית בגלל הדרת הנשים, צפים מחדש דברי השרה, שהאשימה את המחזאית בגזענות בשל התנגדותה למינוי חובשי כיפות לוועדת בחירת השופטים בפרס התיאטרון. "מי שאוטם את אוזניו, משלם את המחיר מאוחר יותר", היא אומרת

שנה וחצי לאחר שעוררה סערה בעקבות התנגדותה למינוי חובשי כיפות לוועדת בחירת השופטים בפרס התיאטרון, דורשת המחזאית, המתרגמת והמעבדת, מרים קיני, התנצלות משרת התרבות לימור לבנת. דבריה של קיני, שפורסמו לראשונה ב-ynet, העלו כבר בשנת 2010 את נושא הפליית הנשים במגזר הדתי והחרדי, לדיון ציבורי.

 

קיני אמרה אז: "בשום מוסד שמנוהל על ידי דתיים חובשי כיפות למיניהם, אין דריסת רגל לאדם ביקורתי או מה שמכונה 'חילוני' שאינו חובש כיפה ואינו שומר מסורת. גם בבתי ספר דתיים לעולם לא ילמדו מורים שאינם חובשי כיפה. ההיפך, עם זאת, יש ויש. מכאן שיש אפליה לטובה של חובשי כיפות. אינני יכולה לסעוד על שולחנם הרוחני של חובשי הכיפות כיוון שמדי בוקר הם אומרים 'ברוך שלא עשני אישה'. מבחינתי זוהי גזענות מהדרגה העליונה. ממש כמו לומר 'ברוך שלא עשני יהודי'. זה פוגע בי, מעליב אותי, מפלה אותי".

קיני.  (באדיבות yes) (באדיבות yes)
קיני. (באדיבות yes)

 

בתגובה להתבטאויותיה של קיני אמרה אז השרה לבנת: "דבריה חמורים וגזעניים ואין להם מקום בתיאטרון הישראלי או בכל מקום אחר. לא ייתכן שחברה בוועדה מסוג זה תחזיק בדעות כל כך קיצוניות הפוסלות את האחר באשר הוא אחר". השרה לבנת קראה אז להדחתה של קיני מוועדת בחירת השופטים אך קיני בחרה מיוזמתה לפרוש מהוועדה.

 

כעת בעקבות העלאה מחודשת של נושא הדרת נשים לדיון ציבורי, יוצאת קיני למתקפה מחודשת על עמדותיה שזכו לגינויים נרחבים ותובעת את עלבונה. קיני הגיבה להתייחסותה של השרה לבנת לאירועי השבועות האחרונים בבית שמש ולדבריה כי: "הדרת נשים היא דבר חמור. המעשים הללו הם בגדר עבירות פליליות. אני עוסקת בנושא למעלה מ-20 שנה והדרת נשים הוא רק חלק מהמאבק למען שוויון הזדמנויות וזכויות לנשים".

 

לבנת הדגישה בדבריה כי עם זאת היא אינה מתנגדת להפרדה בערים חרדיות כמו אלעד או בית"ר עילית. "אנחנו לא נסכים בשום פנים ואופן לכפייה דתית במרחב שלנו ונפעל נגד כך בכל דרך אפשרית".

 

"אסור לאפשר אפליית נשים במקום שמתקיים תחת חוק"

בראיון ל-ynet אומרת היום קיני: "השרה לבנת מבקשת להחזיק במקל משני צדדיו, זה בלתי אפשרי. היא לא מבינה שמדובר בכלים שלובים. אסור לאפשר אפליית נשים בשום מקום שמתקיים תחת חוק. נשים חרדיות אינן מעוניינות בהפרדה. אם הגברים החרדים כל כך מכבדים את נשותיהם, מדוע הם לא יושבים בחלקו האחורי של האוטובוס? הבעיה היא אצל הגברים החרדים שתופסים נשים דרך פריזמה מינית בלבד. היצר המיני חשוב ודומיננטי בחיינו אבל לא רק בו מסתכמת אישה".

 

זה עולם של גברים. גם במגזר החילוני והחופשי לכאורה זה קיים.

 

"בוודאי, אבל במגזר החרדי אישה שהוטרדה מינית לא תפנה למשטרה או לקבלת סיוע. הכל סגור בתוך הקהילה. חברות סגורות הן מאד מסוכנות צריך רק לקרוא את 'בימים ההם' או את 'עמק הבכא' של מנדלי מוכר ספרים כדי להבין עד כמה. בניגוד לשלום עליכם, הוא לא טייח את האמת של חיי העיירה. הוא מדבר על בתי הזונות היהודיים, על גנבים, על מאפיה יהודית. זו לא העיירה המתקתקה והנוסטלגית של טוביה החולב. העיירה התפוררה לא משום שהיה טוב, אלא משום שאנשים ביקשו לעצמם עולם אחר, פתוח יותר, כואב פחות".

 

אבל למעשה את מקיימת את המשפט "הפוסל במומו פוסל". כפי שהמגזר החרדי מדיר נשים מהמרחב הציבורי, את מבקשת להדיר את המגזר החרדי.

 

"לא. מה שאמרתי הוא שלא ייתכן שאדם דתי יבחר את השופטים לפרס התיאטרון כיוון שמלכתחילה ההתייחסות לתיאטרון מבחינת האדם הדתי היא כפרובוקציה והתרסה.

הם מותנים לזה ומכאן שיבקשו לבחור שופטים בצלמם בעוד שאני מבקשת שופטים נקיים מפניות שאינן ענייניות".

 

מה רע בלאפשר נציגות לכל חתכי האוכלוסייה בישראל?

 

"זו צביעות הדיבור על נציגות של כל חתכי האוכלוסייה בישראל. עובדה שאין נציגות של אוכלוסיית המפגרים בוועדות מסוג זה. אין כזה דבר נציגות לכל חלקי האוכלוסייה. מי שצריך לשבת בוועדות האלה הם אנשים שמבינים בתיאטרון. צריך להדיר מהן אנשים שאינם מבינים בתחום".

 

כמו דתיים למשל? 

 

"אלו אנשים צמודי מטרה ונחושים בדעותיהם. אם חשוב להם להכניס אדם כזה או אחר לתוך ועדת השופטים, הם יעשו את זה בין אם בשכנוע או במניפולציה. אנשים חופשיים לא מעוניינים כלל להתערב בהחלטתו של השני, בעוד הציבור הדתי מצביע איך שאומרים לו להצביע. זה לא מצב של החלטה חופשית".

 

"שועל לא יכול לצמוח בתוך חבורה של חתולים"

דבריה של קיני, שהקדימו את השיח הציבורי על הדרת נשים, לא היו לטענתה נדחים על הסף באם היו עולים לדיון כעת. "אז לא הקשיבו לי בכלל, כי ההיסטריה היתה מעל לכל", היא אומרת, "מי שאוטם את אוזניו, משלם את המחיר מאוחר יותר. אני חושבת שהיום אנשים היו קשובים יותר לדברים שאמרתי כיוון שהם מתחילים להבין את שורש הבעיה.

 

"שועל לא יכול לצמוח בתוך חבורה של חתולים. אנשים צמחוניים לא יגדלו בביתו של קצב. יש קרקע למה שמכונה הדרת נשים או יותר במדויק אפליית נשים. על הקרקע הזו דורכים כבר אלפי שנים. כמו אז גם היום יש לי בעיה עם מי שמברך מדי בוקר: 'ברוך שלא עשני גוי, ברוך שלא עשני עבד, ברוך שלא עשני אישה'. זו תפיסת עולם שוביניסטית וגזענית. הגישה האנטי פמיניסטית הזו מובנית אצלם. גוי יכול להתגייר ועבד יכול לפדות את עצמו, אבל אישה נשארת אישה".

 

קיני קושרת בין תפיסת הדת את האישה לבין מקומה של האישה בציונות המודרנית. "בקונגרס הציוני הראשון לא השתתפו נשים כיוון שהדתיים אמרו שאינם מוכנים לשבת ביחד עם נשים", היא אומרת ומדגישה, "הרצל הודיע אז כי נשים לא יהיו חלק מהקהל. השוביניזם מובנה בחברה שלנו והוא צריך להיעקר משורש".

 

אז מה הפתרון?

 

"לחזק את הנשים הדתיות והחרדיות. בביתן הן לא יכולות לשנות דבר. הן קמות לפני הנץ החמה והולכות לישון אחרי כולם על מנת להפוך לאותה אשת חיל עליה מתפייטים הגברים. אותה אשת חיל היא למעשה שפחה חרופה. גם מִמְרות כמו 'עבד כי ימלוך ואישה כי תירש גברתה' מדברים על סטגנציה חברתית. הם טוענים שמה שנולדת, זה מה שתהיה. אני אומרת שזה לא חייב להיות כך ושצריך לבדוק בביקורתיות את החשיבה של 4,000 השנים האחרונות. זה קריטי עבור יותר ממחצית מהאוכלוסייה האנושית".

 

על מה בעצם את דורשת התנצלות מהשרה לבנת?

 

"ההשתלחות שלה בי ובעיקר זה שהיא קראה לי גזענית, זה לא רק שקר אלא חוסר אחריות. למעשה היא אומרת שכל מי שאינו מוכן לקבל את הגישה שמתייחסת לאישה כאל אזרח מדרגה שנייה, הוא גזען. כל מי שמקבל את המוסכמות של החברה הדתית - החל בדתי לייט וכלה בחרדי הארדקור - כולם שטופי מוח בנקודה הזו.

 

כפי שאני איני יכולה לשבת בבית הדין הרבני או לכהן כרב ראשי, אני לא רוצה פלישה של העולם הלא ביקורתי אל תוך התיאטרון שבמהותו הוא ביקורתי וחתרני. אדם דתי בהגדרתו יש לו סדר יום אנטי-נשי והוא אינו חופשי להחליט לגבי דברים באופן ענייני אלא באופן שמקדם אג'נדות מוגדרות.

 

"זו הסיבה שאני דורשת התנצלות. אי אפשר לקרוא לי גזענית על מה שאמרתי ובאותה נשימה לומר שהדרת נשים היא חמורה ושמה שנעשה בבית שמש הוא בגדר עבירות פליליות".

 

קיני יוצאת במקביל נגד טענות שנשמעו בימים האחרונים לפיהם התנהלות המגזר החרדי נובעת מתחושת איום על דרכם. "הם תופסים את עצמם כשומרי החומות אבל לא כך הוא. מדובר בקבוצה מאובנת שמקבלת כסף מהמדינה ומסכנת את עצם קיומה. יופיה של היהדות היה תמיד ברב גוניותה וכיום מושכים אותה חזק לכיוון הפונדמנטליסטי. עובדה שאנשים שהיו עם כיפה סרוגה הופכים ליותר ויותר חרדים. עובדה שבבני עקיבא מתקיימת כיום הפרדה בין בנים לבנות".

 

שרת התרבות, לימור לבנת, אמרה בתגובה לדברים: "צר לי על כך שמי שמתיימרת כביכול לאחוז בדעות נאורות, אינה מסוגלת לעשות הבחנה פשוטה בין התופעה החמורה של הדרת נשים מן המרחב הציבורי, הכוללת לעיתים גם אלימות פיזית ומילולית, לבין אמירותיה החשוכות והגזעניות שמנסות להכתים ציבור שלם. אני קוראת לגברת קיני להתנצל בפני ציבור חובשי הכיפה על אמירותיה הפסולות ולהתנצל בפני ציבור הנשים על הנזק שהיא מסבה בדבריה למאבקן הצודק".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לבנת. שקיני תנצל בפני ציבור חובשי הכיפות
צילום: מיכאל קרמר
לאתר ההטבות
מומלצים