שתף קטע נבחר

צרכנות 2012: טרנדים לוהטים שיניעו את העסקים

החידושים ומנועי הצמיחה של 2012 מצריכים להיכנס לראש הלקוח ולהתמצא בלהיטים שיניעו השנה את התנהגות הצרכנים. לפניכם חמש הצעות חמות שכדאי להכניס לתוכנית האסטרטגית

הרבה קמעונאים שואלים את עצמם לאחרונה מהיכן יבואו מנועי הצמיחה שלהם ב-2012. מנכ"לים פתחו השבוע שוב את התוכניות האסטרטגיות ושאלו האם זו התוכנית הנכונה. לכל מי שבודק עכשיו את תוכניות השיווק מומלץ להתייחס לחמשת הטרנדים הבאים בהתנהגות צרכנים שיש להביא בחשבון בשנה הקרובה.

 

 

עשה זאת בעצמך - בענייני בריאות

הטרנד החזק ביותר ל-2012 יהיה "עשה זאת עצמך בענף הבריאות". הצרכנים של 2012 עוסקים בעצמם במניעה, בבחינה ובטיפול עצמי בכל הנושאים הקשורים בבריאות שלהם ושל בני משפחתם. חנות האפליקציות של אפל מציעה כבר עכשיו למעלה מ-9,000 אפליקציות הקשורות לנושא הבריאות וכוללת 1,500 אפליקציות הקשורות לשיפור היכולת הפיזית, 1,300 אפליקציות הקשורות לדיאטות, 1,000 הקשורות למניעת מתח ורגיעה ו-650 הקשורות לבריאות נשים.

 

חנות האפליקציות של אפל מעריכה שמספר זה יגיע עד אמצע 2012 ל-13,000 ושווי שוק של הענף הזה ב-2014 צפוי להגיע על פי הערכות ל-4.1 מיליארד דולר. דוגמה בולטת שמעניינת צרכנים היא אפליקציה אינטראקטיבית שבודקת סיבות לכאבי גב וגם מספקת פתרונות.

 

המחיר הטוב ביותר

כפי שצוטט בספר "ציידי האוצרות", "אחד הטרנדים הכי חזקים של הצרכנים יהיה מציאת דרכים חדשות לאיתור הדילים הטובים ביותר". אבל מה שבאמת ישתנה לקראת 2012 הוא התעניינות ערה יותר.

 

צרכנים תמיד אהבו להשיג הנחות אבל חשוב לצרכנים בעולם שהחברים שלהם יראו איזה הנחות הם השיגו. היום העניין הוא לא רק בלחסוך כסף, אלא כבר הפך לחוויה של הקנייה המוזלת, כלומר איך להשיג את העסקה הטובה ביותר ומהם הערוצים בהם נודיע לאחרים שהצלחנו. מבט מהיר בפייסבוק מציג מגוון רחב של סיפורים כאלה.

 

מיחזור

למרות שבמיתון אנחנו נוטים לשכוח מטרות ירוקות - הפעם מאמינים שזה יהיה הטרנד החזק ביותר ב-2012. חברות גדולות שייקחו מוצרים ישנים השייכים למותגים שלהם מלקוחות למחזור. אחת החברות שכבר פועלת בכיוון זה חברת "דל" המאפשרת ללקוחות שלה לקחת את המחשבים הישנים ל-2,200 נקודות מיחזור בארצות הברית.

 

כסף דיגיטלי

ב-2012 אמנם תמשיכו לראות מטבעות ושטרות של כסף בכל העולם, אבל זו גם תהיה השנה שבה שחקנים גדולים כמו גוגל ומאסטר קארד ייכנסו לשוק הזה באופן אקטיבי. עבור הצרכנים הערך יהיה בראש ובראשונה נוחות. רובנו יכולים להסתכל על ערכים נוספים שיבואו מתוך תועלות של בסיס נתונים חדש לגמרי.

 

באוקטובר 2011 הארנק האלקטרוני של "גוגל" נכנס לפעולה, בארצות הברית ברשתות מסוימות הצרכנים מקרבים את הטלפונים לקיוסקים ומשלמים וכן מקבלים קופונים מיוחדים המגיעים להם רק בגלל הבחירה לשלם בארנק של גוגל.

 

מצביעים על מוצר ומקבלים אינפורמציה

קבלת אינפורמציה מיידית על המוצר או בן אדם שהלקוח רואה בעולם המוחשי הוא אחד הטרנדים הבולטים בקמעונאות. כמו אחדים מהטרנדים הגדולים הוא התחיל וצמח מתופעת הסמארטפונים.

 

הדוגמא שמעניינית במיוחד היא קוד ה-QR: השם QR נגזר מהמושג Quick Response (תגובה מהירה) היות וה-QR Code אמור להיות מפוענח במהירות גבוהה. נמכרים רוב מכשירי הטלפון הסלולריים כשמערכת קריאת ה-QR Code כבר מותקנת בהם. בשאר העולם ניתן להוריד אפליקציה פשוטה וחינמית שמתאימה לכל מכשיר סלולרי שכולל מצלמה.

 

מאמץ תמידי ומתמשך

ההבנה של השינוי בצרכים של הצרכן היא מעשה אמנות. זו לא פעולה חד פעמית, אלא מאמץ מתמשך לבנות פלטפורמה של ידע, שמצריכה מחקר של החנויות וניסיון להקשיב לצרכנים ולפרש את דבריהם. במסגרת זו היא מחייבת יציאה לקניות עם צרכנים כדי לדעת להכיר את החוויה שלהם מקנייה לקנייה; להבין את הצרכנים של המתחרה באותה דרגה שמבינים את הצרכנים שלך; וכן חישוב קפדני של הערכים שחשובים לצרכנים.

 

כדי לא להישאר מאחור, הקמעונאים צריכים לעשות מאמץ תמידי להתחדש. כדי להצליח, צוות ההנהלה צריך לעזור לחברה לאמץ מציאויות חדשות מבלי לזנוח את החוכמה שצבר בהתנסויות הקודמות. חברות קמעונאיות צריכות לזהות את דרך החשיבה של הלקוחות ולהבין את הערך של צבירת ידע. להתנסות בקונספטים שונים ולהמציא את עצמן מחדש בזריזות יחסית.

 

ד"ר מיכאלה אלרם היא מרצה לשיווק במרכז ללימודים אקדמיים – אור יהודה 


פורסם לראשונה 14/01/2012 22:08

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים