שתף קטע נבחר

פלייסטיישן 4 בעוד שנתיים?

מיקרוסופט וסוני אולי לא רוצות לדבר על זה, אבל התסריט הסביר הוא שכבר ב-2012 יוכרזו היורשות של ה-PS3 והאקס בוקס. או שאולי לא יהיה בכלל דור חדש לקונסולות

תערוכת CES באה והלכה, והתוכניות של סוני ומיקרוסופט לדור הקונסולות הבא שלהן נותרו באפילה. מנהל סוני קאז היראי אפילו הכחיש באופן גורף את השמועה שדיברה על חשיפה של יורשת ל-PS4 בתערוכת E3 הקיץ. מיקרוסופט לא הייתה בוטה כל-כך; היא פשוט לא טרחה להתייחס לנושא והעדיפה להתרכז במקום זה בדברים חשובים כמו חלונות 8 וממשק ה"מטרו" שלה.

 

ובאמת, למה להן למהר? סוף סוף יש לשתי החברות בסיס משתמשים רחב - יותר מ-60 מיליון קונסולות לכל אחת בשוק - שאפשר למכור לו קצת משחקים ולעשות עליו קצת רווחים בלי לדמם כסף על החומרה המסובסדת של תחילת דור חדש. למה לא לקחת את הזמן, למתוח את אורך החיים של הדור הנוכחי לעשר שנים, כמו שהן אכן מצהירות שהן מתכוונות לעשות הפעם - בניגוד לשש וחצי השנים שעברו בין ה-PS2 ל-PS3 וארבע השנים בלבד שהפרידו בין ה-Xbox המקורית ל-360? זה אומר שאת הקונסולות הבאות נראה ב-2015 לכל המוקדם.

 

עוד ב-Games

 

הכלבים בעקבי סוני ומיקרוסופט 

אבל הדברים לא כל-כך פשוטים. דליפות מאולפני פיתוח גדולים מעידות שב-2011 כבר החלו לעבוד שם על משחקים למכשירי הדור הבא - וזה לא משהו שאמור להתחיל ארבע שנים מראש. יש כמה דברים שיכולים להטריד את סוני ומיקרוסופט ולדחוף אותן להשיק את היורשות שלהן מוקדם יותר - גם אם הן ימשיכו לזמר את פזמון "עשר שנות חיים" עד הרגע האחרון האפשרי, כדי לא לפגוע במכירות המכשירים הנוכחיים.

 

ה-Wii U, למשל. הקונסולה הבאה של נינטנדו, שתושק במחצית השניה של השנה, היא אמנם לא קונסולת הדור-הבא במלוא מובן המושג - גם במקרה הטוב היא חזקה רק פי 1.5 מה-360. אבל בניגוד ל-Wii, שהפכה לקונסולה ה"אחרת", זו שמשרתת פלח אחר של אוכלוסיה מהגיימרים, נינטנדו מתכוונת להפוך אותה לאלטרנטיבת הרדקור ראויה. ה-Wii-U תומכת ב-HD, אמורה להגיע עם שירותי רשת מפותחים ואריזתה הבסיסית תכלול גם את בקר ה-wiimote וגם בקר טבלט חדש, דבר שאמור להבטיח חוויית שליטה אופטימלית לכל טעם וז'אנר. התוצאה יכולה להיות מתחרה חדש ופופולרי על אותו נתח שוק שמפרנס את סוני ומיקרוסופט, מתחרה שהן ירצו לדלג מעליו בהקדם האפשרי ולשגר אותו כלאחר כבוד אל ערימת טכנולוגיות הדור-שעבר.

   

 

יש גם את עניין ההאטה בשוק הקונסולות בשנה האחרונה. גם ה-PS3 וגם ה-360 נמכרו בשנה הזאת במספרים מרשימים וקבעו שיאים חדשים במכירות חומרה. אולם, מכירות המשחקים הפיזיות - מקור כוחן המסורתי ועדיין המרכזי של הקונסולות - דווקא נחלשו, עם ירידה של שמונה אחוזים בהכנסות הסגמנט הזה בצפון אמריקה בין 2010 ל-2011. ההכנסות הכלליות של התעשיה שם ירדו רק בשני אחוזים, תודות להתחזקות הסקטור הדיגיטלי - אבל זה דווקא מקום שבו פלטפורמת ה-PC חזקה יותר.

 

בנוסף להתחזקות ה-PC יכולות הקונסולות כבר להבחין באיום מכיוון חדש, "גיימינג בענן": שירותי משחקים מקוונים כמו OnLive, שמחברים קופסה פשוטה וזולה לטלוויזיה שלכם ומשתמשים בה כמסוף - המשחקים עצמם רצים על שרתים חזקים בחוות שרתים מסביב לעולם. לאור ההיחלשות הזו יש אנליסטים ומנהלי חברות משחקים שטוענים שדרושה השקה של דור קונסולות חדש כדי להזריק קצת התלהבות לשוק.

 

 

לא קונים משחקים ()
לא קונים משחקים

 

ובואו לא נשכח את התחרות בין סוני ומיקרוסופט עצמן. סוני איחרה לדור הנוכחי בשנה (עם מכשיר יקר לצרכנים ומסובך למפתחים) ובילתה מאז שנים בליקוק פצעיה מאחור. מותג הפלייסטיישן עוד לא התאושש לגמרי מהמכה ולא חזר למעמדו מתקופת ה-PSX וה-PS2. סביר להניח שסוני לא תרצה לחזור על ההצגה הזאת ושואפת להביא את ה-PS4 לשוק מוקדם יותר, או לפחות לא מאוחר יותר מה-Xbox הבאה: לכוון להשקה של הקונסולה הבאה שלה רק ב-2016 זו לא הדרך להשיג את זה. אז מה התסריטים האפשריים?

  

התסריט הצפוי: קונסולות תוך שנתיים

אם להאמין לשמועות, גם סוני וגם מיקרוסופט נמצאות כבר בשלב מתקדם בהרכבת הקונסולות הבאות שלהן, וערכות פיתוח ראשוניות כבר משמשות את אולפני הבית של שתיהן. הן ימשיכו להסתיר, במידת הצלחה כזו או אחרת, את קיומם של המכשירים עד להכרזתם בין E3 ביוני לתערוכת טוקיו בספטמבר 2012, לכל המאוחר בתחילת 2013.

 

הקונסולות יושקו בין סתיו 2013 לתחילת 2014 ויגיעו עם תמיכה בטכנולוגיית חישת תנועה היישר מהקופסה - קינקט 2.0 ל-Xbox הבאה וה-Move, או גרסה מעודכנת שלו, לפלייסטיישן הבאה.

 

 (צילום: ליאור קורן, dtown) (צילום: ליאור קורן, dtown)
(צילום: ליאור קורן, dtown)

 

התסריט הקצת פחות צפוי: שלט-קונסולה ניידת 

דומה לתסריט הצפוי, רק שכאן יקחו שתי החברות עוד קצת זמן כדי ללמוד את ההצלחה או חוסר ההצלחה של ה-Wii U ובקר הטבלט שלה. הבקר הזה, שכולל מסך מגע משלו, הוא מין יצור כלאיים שבין בקר משחק לבין קונסולה ניידת/מכשיר כף-יד עצמאי. לפחות על מיקרוסופט אפשר להאמין שהיא תשמח, אם היא תאמין שזה יכול להצליח, ליצור סוג כזה של בקר ל-Xbox החדשה, ובכך להכניס בדלת האחורית את ה-Windows Phone, שלא הגיע רחוק דרך הדלת הקדמית.

 

שתי החברות העתיקו את נינטנדו כשהן ראו את הצלחת בקרי חישת התנועה שלה בדור האחרון; הן כנראה יעשו זאת שוב אם ההימור של נינטנדו ישתלם גם הפעם.

 

התסריט שיפוצץ לאנשים את הראש: לא יהיה דור נוסף 

סמנכ"ל מוצר של Gaikai, אחד המתחרים של OnLive, מאמין מאוד ב"גיימינג בענן" - אולי לא חוכמה גדולה, כי משלמים לו להאמין בזה. כל-כך מאמין בזה - ככה זה במקומות שמשלמים היטב - שהוא חזה ב-CES, קבל עם ועדה, שלא יהיה דור קונסולות הבא, לפחות לא בעבור סוני ומיקרוסופט יחדיו. "לא לכל יצרניות הקונסולות יהיה דור חומרה נוסף: אלה יהיו החדשות הגדולות של E3 ב-2012" - אלה היו דבריו, ישר ולעניין. מאחר שנינטנדו כבר מחוייבת ל-Wii-U, הוא מדבר על כך שסוני או מיקרוסופט יפרשו מהמירוץ ויפסיקו לייצר פלטפורמות חומרה.

  

 (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
(צילום: gettyimages)

 

אולי זה אפשרי. למשחקים בענן יש הרבה יתרונות בעבור חברות משחקים - מיגור הפיראטיות וחיבור מתמיד לרשת, שהוא גם חיבור מתמיד לצינור השיווק וההפצה של החברה, בראשן. אם סוני תחליט שהיא לא מתכוונת לייצר PS4, זה לא אומר שלא תהיה לה יותר פלטפורמת משחקים; רשת ה-PSN שלה מן הסתם תשרוד ותתפתח לשירות "משחקים בענן". סוני תחסוך הרבה כסף על פיתוח ויצור החומרה, ותוכל להוריד משמעותית את רף הנגישות לפלטפורמה שלה: קל יותר למכור לאנשים "ממיר" במחיר 50 דולר מקונסולה במחיר 250. כמובן שכל היתרונות הללו לא יגיעו בחינם: החברה שתעשה זאת תצטרך לשלם ל-OnLive או אחת מדומותיה עמלה, או להקים תשתית משלה, שזו השקעה רצינית.

 

הבעיה העיקרית עם התיאוריה הזאת היא תזמון. הטכנולוגיה של שירותי המשחקים בענן ותשתית האינטרנט עליה הם מסתמכים רחוקה מהבשלות הדרושה כדי שחברה כמו סוני או מיקרוסופט תהמר עליה יד שלמה. יש הרבה מקומות, גם בשווקים המרכזיים של מערב אירופה וצפון אמריקה, שבהם אנשים גרים רחוק מדי ומחוברים לאט מדי - והפינג, שקריטי כאן לא פחות מאשר בכל משחק מולטיפלייר, יהרוג להם את חוויית המשחק. כמו כן, הטכנולוגיה לא מסוגלת להריץ משחקים ב-HD וגם לא ב-60 פריימים לשניה. סוני ומיקרוסופט תצטרכנה למעשה לומר ללקוחות שלהן שהן משנמכות את חוויית המשחק שלהן - וזה לא יהיה מאוד תחרותי מצידן.

 

אנשים כנראה לא יתפוצצו; התסריט לעיל מאוד בלתי סביר לדור הבא. לגבי הדור שאחריו, שנת 2020 ומשהו, מי יודע - אולי הוא בלתי נמנע.

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים