שתף קטע נבחר

הבוס ישלם: למה אנו מתעללים ברכוש החברה?

הסבת מאזדה משפחתית לרכב שטח, משחק טניס מעל סחורה עדינה או השלכת סכו"ם לפח האשפה במקום למדיח - עבור לא מעט עובדים הציוד של המעסיק הוא הפקר. מדוע רבים מאיתנו מתנהגים בצורה כה אנוכית ומה הגבול של המעסיקים?

האם אנחנו כעובדים נוהגים כלפי רכוש החברה כאילו היה רכושנו הפרטי? האם אנחנו יכולים להזדהות עם "כאבו" של המעסיק לאחר שגילה כי בשל התנהלות רשלנית של אחד מאיתנו, פריט שעולה כסף רב יצא מכלל שימוש וכעת עליו להכניס את היד עמוק לכיס?

 

  • בוס, איפה האוטו שלי? זכויות וחובות ברכב חברה

 

סביר להניח כי חלקנו נמנים עם קבוצת העובדים המזלזלת ברכוש באופן קבוע, אולם בטרם נעביר את מלוא האחריות למעסיק, עלינו לדעת כי פסיכולוגים תעסוקתיים גורסים שאין זה מקרי שנוהגים כך ברכוש, ואין בהכרח קשר לאופן התנהגות, שכן המדובר לעיתים על דפוס פעולה שבא לידי ביטוי ברבדים רבים בחיים.

 

המלצרים משליכים את הסכו"ם לזבל

התנהלות מזלזלת של העובד ברכוש החברה באה לידי ביטוי באין ספור מצבים ודוגמאות. וכך למשל, מספרת עו"ד דגנית לפידור זינגר - מומחית לדיני עבודה ממשרד לפידור ושות', כי לאחרונה שוחחה עם בעלים של מסעדת שף יוקרתית בתל אביב שהתלונן כי מדי חודש הוא נאלץ לרכוש סכו"ם בשווי מאות שקלים, כאשר ברור לו כי הסכו"ם מושלך לא אחת יחד עם שאריות האוכל לפח הזבל.

 

לדבריו, המלצרים תודרכו אין ספור פעמים להקדיש תשומת לב לכך, אולם אין עם מי לדבר ועוד יותר גרוע – אין כתובת אחת אליה ניתן להפנות אצבע מאשימה. במקרה אחר, מספרת לפידור על בעל חברה לשיווק בתל אביב שהתמרמר כי במהלך עשר השנים האחרונות, הוא רכש לכל הפחות כ-15 מחשבים ניידים לעובדיו, לאחר שאלו נגנבו או יצאו מכלל שימוש עקב התנהלות רשלנית מצידם.

 

המסירה הוחטאה והעובד פוטר

עוד מספרת זינגר על מקרה חמור שהובא לידיעתה בו הוברר כי לאחרונה, שני עובדים נהגו דרך קבע להתמסר עם כדור טניס משני צידי המשרד, למרות שמאוחסן בו ציוד הקלטה ועיבוד קול בשווי מאות אלפי שקלים. באחת הפעמים, הכדור נזרק מהר מדי, ופגע בבקבוק קולה שעמד על אחד מהמדפים ונשפך ישירות על קונסולה חדשה. דבר שהסב לה נזק בגובה עשרות אלפי שקלים.

 

במקרה זה, "הטניסאים המיומנים" פוטרו והחברה שוקלת הגשת תביעה כנגדם מאחר שמדובר על פעולה שנעשתה שלא בתום לב, כזו החורגת אלפי שנות אור ממתחם ההתנהגות הסבירה של עובד.

 

עובדים חסרי מצפון?

לדברי מוטי כהן, פסיכולוג חברתי-תעסוקתי-ארגוני מומחה ופסיכותרפיסט, אין זה מקרי כי אותם עובדים מתנהגים כלפי רכוש החברה באופן מזלזל, שכן דפוס פעולה זה בדרך כלל קשור למבנה האישיות, ויכול להצביע על מרכיב לא מספיק מפותח של מצפוניות, שבא לידי ביטוי ברבדים רבים בחייהם.

 

אין הכוונה רק למצפון במובן הקלאסי, אלא גם על הקפדה סדר וארגון. אותם עובדים "חסרי מצפון", יתקשו, לדבריו, להפנים ולאמץ את ערכי הארגון שמצופה כי יתיישרו בהתאם לו והזלזול ברכוש החברה הינו ביטוי אחד מיני רבים להיעדר תחושת לויאליות למעסיק. לעיתים ניתן לאפיין עובדים אלו, גם כפחות זהירים ונעדרי שיקול דעת במידה מספקת.

 

ברמה הבסיסית, רובנו נוטים לשמור על דברים שאנו משלמים עליהם או שהשחתתם תגרור תשלום קנס כלשהו, אולם בחברות בהן לא מודגש ערך השמירה על הרכוש, העובדים "שמועדים לפורענות" יטו למתוח את הגבולות ויתנהגו כפי שחבריהם נוהגים כלפי הרכוש.

 

וכאן בדיוק מתחילה הבעיה שכן למעסיק אין אפשרות להטיל סנקציה חריפה כנגד העובד כגון קנס, אף אם מדובר על מקרה בו העובד פגע בזדון או התרשל רשלנות חריגה וחריפה במיוחד "רבתית" - לא ניתן לנכות את סכום החוב משכרו, אם העובד לא הסכים לכך מראש.

 

רכב השטח הטוב בעולם הוא רכב המעביד

ישנו משפט ידוע ואומלל , אומר ד"ר ועו"ד אסף ורשה, מומחה לדיני ביטוח ונזיקין "שרכב השטח הטוב בעולם הוא רכב המעביד".

 

לעתים אני נדהם בעת שאני מטייל בשטח ורואה נהגים ברכבי ליסינג עם לוגו של חברות על גבי הרכב, נכנסים לשטחים, שאפילו רכבי 4*4 מתקשים לעבור בהם. לעובדים שעושים זאת כלל לא אכפת מהנזק שנגרם לרכב, ובלבד כי לא מדובר בנזק שניתן לגלותו בבדיקה שגרתית, אומר ורשה.

 

ורשה מוסיף כי המדובר בסיכון גדול שנוטל העובד שיכול למצוא את עצמו בסופו של יום, עם כתב תביעה בתיבת הדואר בסכום של עשרות אלפי שקלים. נזקים שנגרמו לרכב בעקבות נסיעות שטח שבוצעו ברכב פרטי - אינן מכוסות בהסכם השכירות והליסינג.

 

לדבריו, ייתכן שאותו נהג שנכנס לשטח עם רכב של חברת הליסינג וניזוק בשל כך, יאלץ להתמודד עם נזק שלא יתוקן במימון חברת הליסינג, וכן עם תביעה שתוגש נגדו בשל הפרת הסכם.

 

הפסיכולוג מוטי כהן מוסיף כי ישנם תפקידים מסוימים, בהם ערך המצפוניות אינו רב חשיבות, והחברה מוכנה "לבלוע את הגלולה המרה" כל עוד הדבר בגדר הסביר.

 

הכוונה, לדבריו, היא לאנשי מכירות למשל, שנדרשים לצאת מגבולות הקונפורמיות, עובדים בעלי תעוזה, שמדיניות ניהול הסיכונים שלהם שונה, פורצת גבולות או נוטלת סיכונים, ובכלל זה גם פורצת את גבולות ערכי הארגון הבסיסיים. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יהונתן צור
אפילו רכבי 4*4 מתקשים לעבור בשטח
צילום: יהונתן צור
דגנית לפידור
צילום: דן פרץ
אסף ורשה
צילום: סטודיו "פוטו - שופ"
מומלצים