שתף קטע נבחר

"מדד הביורוקרטיה": ביהמ"ש - המסורבל ביותר

המדד שעורכים איגוד לשכות המסחר וחברת SQ קובע: המשרד עם השירות הכי טוב הוא התמ"ת, ששומר על מעמדו מתחילת המדידה ב-2008. אחריו צועד זה כמה שנים משרד התחבורה

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מכריז השכם והערב על הצורך בהתייעלות - אבל הבירוקרטיה הממשלתית גוברת. כך עולה מ"מדד הביורוקרטיה" שמבצעים איגוד לשכות המסחר וחברת SQ, המודדים את העומס ורמת השירות במשרדי הממשלה והגופים השונים. המדד לשנת 2011 מצביע על ירידה בציוני משרדי הממשלה לעומת המדד הדומה ב-2010.

 

מדד הביורוקרטיה בודק את זמינות הנציגים במשרדים ובגופים השונים, את משך הטיפול בפניות, את היחס האישי ללקוח ואת איכות הפתרונות. המדד נועד לבדוק את יחסם של הפקידים לאנשי עסקים, אך ברוב המקרים, הוא משקף גם את היחס לאזרחים רגילים. מהמדד לשנת 2011 עולה כי לא חל שיפור בהתנהלותם הביורוקרטית של משרדי הבריאות, התחבורה, הפנים, האוצר, התמ"ת, הביטוח הלאומי, בתי המשפט ומכון התקנים, ובחלקם המצב אף החמיר מעט.

  

המוסד הביורוקרטי ביותר, לפי הסקר, הינו מערכת בתי המשפט. במקום השני - לרעה - נמצא מכון התקנים. זאת, בעיקר בשל חוסר הזמינות של נציגי המוסד והזמן הטיפול הארוך שלו בבדיקת מוצרים, מתן אישורי יבוא וייצוא ומסירת מידע. נקודות התורפה של המכון הינן זמינות נציגי המוסד וזמני התהליכים. (במהלך השנה נאספו 207 ראיונות בתהליכי שירות של המכון. התהליכים שנבחנו: בדיקת מוצרים, אישורים לצורכי יבוא וייצוא, קבלת מידע, אחר – תהליכים בשכיחות נמוכה).

 

במקום השלישי נמצא משרד הבריאות. במקום הרביעי המשרד שמטיף יומם וליל להתייעלות של משרדים אחרים, תוך קיצוצים בתקציבים חיוניים שלהם  משרד האוצר. במקום החמישי נמצא המוסד לביטוח לאומי, ובמקום השישי משרד הפנים, שרשם הרעה ברמת השירות. 

 

המשרד עם השירות הטוב ביותר הוא משרד התמ"ת, ששומר על מעמדו מאז תחילת המדידה בשנת 2008, בשל יחסו הנוח למגזר העסקי. אחריו צועד, מזה כמה שנים ברציפות, משרד התחבורה.  

  

מייבא עובדים זרים? נטפל צ'יק צ'אק. מגיש תביעה? זה ייקח זמן

הבעיה העיקרית בביטוח הלאומי, בבתי המשפט ומשרדי הבריאות הפנים והתמ"ת היא משך הטיפול בפניות. אורך הטיפול הממוצע של בתי המשפט בפניות הלקוחות עמד השנה על כ-18 שבועות, ובמשרד הפנים - כ-11 שבועות. משרדי התחבורה והאוצר הם הזריזים ביותר, עם זמן טיפול ממוצע של שלושה שבועות. 

 

התהליכים הבירוקרטיים המסובכים ביותר, לפי המדד, הם אישורי משרד הבריאות לייבוא מזון. אחריהם מגיעות הפניות לבתי המשפט וכן אישורים לשיווק תמרוקים וציוד רפואי במשרד הבריאות. הטיפולים הנוחים ביותר, לעומת זאת, היו מתן אישורים ל"ייבוא" עובדים זרים בתמ"ת, הסדרי תשלום אגרה לרישיונות נהיגה במשרד התחבורה וחידוש והוצאת דרכון במשרד הפנים. 

 

לדברי מנכ"ל SQ, שי חיון: ניתוח המדד במשך ארבע שנים מגלה לנו נתון מעניין של עונתיות בביורוקרטיה: במחצית הראשונה של כל שנה חלה הרעה בביורוקרטיה ובמחצית השנייה של כל שנה חל שיפור. 2011 מאופיינת בעליה בביורוקרטיה. עם זאת, לאורך השנים, באופן כללי, חל שיפור בזמינות של משרדי הממשלה לפניות של עסקים ובאיכות הפתרונות שהם מספקים". 

 

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, אומר: "המדד מגביר את המודעות של משרדי הממשלה לאיכות השירות שניתן לעסקים ויש משרדים העושים מאמצים לשיפורו. עם זאת, שרי הממשלה ומנכ"לי המשרדים צריכים להציב את שיפור השירות כיעד מרכזי בעבודתם. זוהי חובתם הבסיסית כלפי הציבור הרחב והמגזר העסקי: פחות פוליטיקה ויותר שירות. רמת שירות ירודה היא התעללות באזרח. במקום שמשרדי הממשלה ישרתו את משלמי המסים, הם מתעללים בהם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בית המשפט המחוזי בתל אביב
צילום: יריב כץ
מומלצים