שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    מצלמות המהירות החדשות מתחילות לפעול ביום א'

    אין ספור דחיות שנמשכו כשנתיים, בעיות תו תקן והתקנה, יגיעו לקיצן ביום ראשון הקרוב. מערך מצלמות המהירות החדש יחל לפעול ולשלוח דו"חות בקצב גבוה פי כמה מאי פעם. בימים הקרובים יפורסמו מיקומי כל המצלמות

    הנה זה מתחיל: בעוד מספר ימים יופעלו מצלמות המהירות החדשות. אחרי עיכובים ודחיות שנמשכו יותר משנתיים, יחל בשבוע הבא לפעול מערך האכיפה האלקטרוני החדש, שיכלול בשלב הראשון 12 מצלמות - ארבע מצלמות מהירות ושמונה מצלמות רמזור. ההפעלה המבצעית מתוכננת להתחיל ביום ראשון הקרוב (5.2), ובהמשך מתוכננת הפעלה מבצעית של תשע מצלמות מהירות נוספות.

     

     

    מצלמת מהירות חדשה (צילום: דניאל פטרי) (צילום: דניאל פטרי)
    מצלמת מהירות חדשה(צילום: דניאל פטרי)

     

    במשרד לביטחון לפנים אישרו היום (ב') את הפרטים, וציינו כי על-פי החלטת מנכ"ל המשרד, יעקב גנות, יפורסמו בימים הקרובים מיקומי כל המצלמות. יש לציין כי לכל מצלמה יותקנו שלושה עמודי הפעלה, שיאפשרו את ניודה בין מיקומים שונים. עד סוף שלב ב' של הפרויקט, יופעלו בסך הכל 40 מצלמות מהירות ו-20 מצלמות רמזור, שינויידו בין 180 עמדות.

     

    במשרד לביטחון פנים אמרו ל-ynet כי התקבלו כל האישורים הנחוצים להפעלת המצלמות, ובכלל זאת אישור החברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה) וחברת החשמל. במקביל הודיע היום מכון התקנים כי הגיש חוות דעת למשטרה ולזכיינית שתפעיל את המצלמות, ולפיה "המערכת החדשה אמינה". עם זאת, במכון סירבו להעביר לידי ynet את חוות הדעת.  

     

    מאגף התנועה של המשטרה, שיהיה אחראי על האכיפה באמצעות המצלמות החדשות, נמסר כי "בשלב זה לא ידוע מועד הפעלת המערכת".

     

    כמה דו"חות יפיקו המצלמות בשנה?

    המצלמות החדשות מודדות את מהירות הנסיעה באמצעות לולאות מתכת שהוטמנו באספלט, ולכן אינן ניתנות לזיהוי על-ידי גלאי רדאר. המצלמות מיועדות לפעול ביום ובלילה, ואיכות הצילומים שהן מפיקות גבוהה משמעותית מזו של מצלמות האכיפה הקיימות כיום. שליחת הדו"ח לנהגים אמורה להתבצע בתוך 72 שעות מזמן ביצוע העבירה, ובכפוף לאישור קצין משטרה.

     

    חלק ממצלמות המהירות יכולות לתעד עבירות בשני כיווני התנועה - כלי רכב מתקרבים או מתרחקים. בנוסף, מצלמות הרמזור החדשות "יודעות" למדוד גם את מהירות הנסיעה של כלי רכב חולפים, אך בשלב זה לא ברור אם הן ישמשו גם כמצלמות לאכיפת עבירות מהירות.

     

    לולאות המתכת נטמנו באספלט (צילום: דניאל פטרי) (צילום: דניאל פטרי)
    לולאות המתכת נטמנו באספלט(צילום: דניאל פטרי)

     

    על-פי נתונים שהעביר בעבר ל-ynet המשרד לביטחון פנים, 60 המצלמות צפויות להפיק כ-370,000 דו"חות תנועה לנהגים בשנה. על-פי הערכות המשרד, סך הקנסות שייגבו בגין דו"חות אלה עשוי להגיע ל-185 מיליון שקל, על-פי חישוב של 500 שקל בממוצע לכל דו"ח.

     

    עם פריסת מערך האכיפה במלואו - ככל הנראה בעוד כשלוש שנים - יופעלו בסך הכל 200 מצלמות מהירות ו-100 מצלמות רמזור. במשרד לביטחון פנים העריכו כי מספר הדו"חות שיפיק המערך כולו עשוי להגיע למיליון ו-850 אלף בשנה. סך הקנסות, כך העריכו שם, עשוי להגיע ל-925 מיליון שקל בשנה.

     

    מאבק בתאונות או גביית מסים?

    נגד הפעלת המצלמות החדשות הועלו שתי טענות עיקריות: מומחי בטיחות סבורים כי תרומתן לשיפור הבטיחות בדרכים תהיה נמוכה משמעותית מכפי שמעריכים במשרד לביטחון פנים, ובקרב ציבור הנהגים טוענים רבים כי מטרתן היא להגדיל את הכנסות המדינה.

     

    בעניין יעילות המצלמות, הסביר בעבר ד"ר משה בקר, ממומחי הבטיחות הוותיקים בישראל, כי עבירת המהירות העיקרית בתאונות דרכים היא "מהירות מופרזת ביחס לתנאי הדרך" - עבירה שכלל אינה ניתנת לאכיפה על-ידי המצלמות החדשות. לכן, תרומתן למאבק בתאונות עלולה להיות נמוכה משמעותית מזו שמייחסים לה במשרד לביטחון פנים, שם מעריכים כי הפעלת המצלמות תגרום להפחתת יותר מ-20% מסך התאונות הקטלניות.

     

    ראוי לציין כי בשנים שחלפו מאז החלה המדינה לקדם את הפרויקט, הוצגו מערכות אכיפה מתקדמות מזו שיופעלו בישראל בשבוע הבא. מערכות אלה יכולות לא רק לתעד עבירות, אלא גם למנוע תאונות. כך למשל, בתחילת העשור הקודם הוצגה מצלמת רמזור שמתעדת את כלי רכב שחוצים צומת באור אדום, ובמקביל מאריכה את משך הופעת האור האדום לשאר כלי הרכב בצומת. כך גם מתבצעת אכיפה נגד עבריינים, וגם נמנעות תאונות.

     

    מתוסכלים מהפעלת המצלמות החדשות? קבלו סרטון מעודד

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    וזו מצלמת רמזור חדשה
    צילום: דניאל פטרי
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים