שתף קטע נבחר

פייסבוק, מין וכסף. בלשנות כלכלית

למה אנחנו ממהרים להצהיר שפייסבוק "הנפיקה", אבל לא אומרים שפייסבוק "זללה" לנו זמן אלא "זלל"? תמר עילם גינדין מצטרפת לחגיגות הנפקתה של פייסבוק, בטור מיוחד שמדבר על שני הדברים הכי מעניינים בעולם: מין וכסף

כותרת הידיעה ב-ynet הייתה פייסבוק חושפת: הכנסות של 3.7 מיליארד ב-2011 . בידיעה שהתפרסמה מוקדם יותר השבוע נכתב פייסבוק תנסה לגייס 5 מיליארד דולר, ובתחילת השנה הכותרת הייתה פייסבוק נערכת להנפקה: גייסה חצי מיליארד דולר. לעומת זאת, ישראלים לא אומרים "פייסבוק זוללת זמן" או "פייסבוק ממכרת". במקרים כאלה ברור שפייסבוק הוא זכר: הוא זולל זמן וממכר.

 

 

בכותרת המשנה של אחת הכתבות נכתב: "ניו יורק טיימס" פרסם כי המשקיעות בסבב הגיוס היו גולדמן סאקס והחברה הרוסית DST. שימו לב: פייסבוק, גולדמן-סאקס ו-DST הן נקבות (גייסה, חושפת, נערכת, משקיעות), ואילו "ניו יורק טיימס" הוא זכר.

 

למה פייסבוק לפעמים זכר ולפעמים נקבה? ולמה מתייחסים לטיימס כיחיד כאשר בעצם באנגלית times זה רבים? ומרקוס גולדמן ושמואל זק"ש עליהם השלום? הם היו גברים. שניים. ובכל זאת כתוב "משקיעות".  

 

מסקר קצרצר שערכתי בין חברים (בפייסבוק, כמובן), עולה שרוב הישראלים מתייחסים לפייסבוק כזכר ("השתלט לנו על החיים", "ממכר"). חלקם מסבירים זאת בכך שהם מתייחסים לאתר, ואתר הוא זכר. אחרים אומרים שפייסבוק מסתיים בעיצור – ק, ולא בסיומת –ָה, שמתפרשת בעברית כנקבה.

 

נכון שברוב המקרים מילים שאולות מקבלות מין דקדוקי לפי הסיומת שלהם. אצטט כאן את ד"ר לאה סביצקי, שהייתה מעין אלילה שלנו בחוג לבלשנות, ששאלה פעם למה בננה יותר נשית מאפרסק. הסיבה היא פשוט שבננה מסתיימת ב-ה' ואפרסק בעיצור. גם אינטרנט, אגב, הוא זכר מאותה סיבה.

 

אבל האם זוהי באמת הסיבה במקרה של פייסבוק? האם מישהו הרים גבה כשקרא את הכותרות שבהן פייסבוק היא נקבה? יתרה מזו, במקרים מסוימים ישראלים מתייחסים לפייסבוק כרבים, למשל: פייסבוק שינו את הממשק. כמו כן, שאל מישהו בדיון - ובצדק: האם מישהו מתייחס ל"אופרה" כנקבה? הכוונה לדפדפן, כמובן. לא ליצירה המוסיקלית.

 

כאשר מדובר בשם עצם, למשל פירות וירקות, המין הדקדוקי נקבע באמ

ת לפי הצורה: תפוח אדמה הוא זכר ובטטה היא נקבה (אם כי כשעבדתי בצעירותי במטבח של גן אירועים הייתה לי בוסית שקראה לתפוחי אדמה "אדמה", וכשהייתה אומרת "היום יש אדמה יפה", הכוונה הייתה שיש תפוחי אדמה יפים).

 

כאשר מדובר בשם פרטי, ההתייחסות היא לפי המין הדקדוקי הטבעי או לפי המין הדקדוקי השרירותי של שם העצם: "סיגל" הוא שיר מפורסם, שיר היא ילדה חכמה. במקרים מסוימים אפשר לבחור האם להשתמש במין של השם הפרטי - הפועל ניצח, במין של שם העצם - (קבוצת) הפועל ניצחה, או כקבוצת אנשים - הפועל ניצחו. במקרים אחרים, כמו למשל שמות יישובים, זה ייראה מגוחך, כמו בהברקה של ד"ר ריקי בליבוים - "בארות יצחק הן קיבוץ". כאן ברור שבארות יצחק *הוא* קיבוץ.

 

מאותה סיבה, כאשר מדברים על חברת פייסבוק ההתייחסות היא בנקבה - פייסבוק מנפיקה, חושפת, נערכת. כאשר מדברים על האתר עצמו פייסבוק הוא זכר - פייסבוק זולל, משתלט, תקוע. כאשר מדברים על האנשים שעושים את פייסבוק - המתכנתים והמתכננים - פייסבוק הוא רבים: פייסבוק שינו, הוסיפו, הורידו. באשר לשמות אחרים שהוזכרו - אופרה הוא דפדפן, הניו יורק טיימס הוא עיתון, גולדמן סאקס היא קבוצת השקעות או חברה. מורגן סטנלי, לעומת זאת, הוא בנק וההתייחסות אליו היא בזכר.

 

אז למה אינטרנט הוא זכר אם זו רשת? כי אינטרנט אינו שם פרטי. למרות זאת יש הרבה שמתייחסים אליו כנקבה, לדעתי בגלל הסיומת - ֶט שנשמעת כמו סיומת הנקבה - ֶת, אבל יש המתרצים זאת בכך שהאינטרנט היא (הוא!) רשת, או בכך שיש לה מאפיינים נשיים. אבל אפילו הם יאמרו "האינטרנט נפל" או "האינטרנט תקוע".

 

בשבוע הבא המשך חגיגות פייסבוק. או אולי המשך חגיגות הפייסבוק?

 

הבלשנית ד"ר תמר עילם גינדין היא מחברת הספר הטוב, הרע והעולם – מסע לאיראן הטרום אסלאמית , ומרצה בנושאי בלשנות, איראן ומגילת אסתר במסגרות שונות וכותבת את הטור "מהנעשה באיראן" בבלוג "חדר 404"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עיצוב: ניצן סדן
ד"ר תמר עילם גינדין
צילום: דני שביט - Total Vision
מומלצים