שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    פז: כרטיס שיקפיא את מחיר הדלק ל-100 ליטר
    החברה משיקה כרטיס חדש שיעלה החודש 746 ש' ויהיה תקף לשנתיים. בפז מציגים אותו כ"הגנה מפני עליית מחיר הבנזין", אולם 100 ליטר הם פחות מהצריכה החודשית הממוצעת בחודש ומחירי הדלק עשויים גם לרדת. הכרטיס יימכר רק בין 1 ל-20 בחודש כדי למנוע התנפלות לפני עדכון מחירי הדלק
    חושבים על הצרכנים או מגדילים נתח שוק? פז תציע כרטיס חדש, Cash Paz ליטרים (קאש פז ליטרים), שיספק, לפי הצהרת החברה, "הגנה מפני עליית מחיר הבנזין למשך שנתיים", ויימכר ב-181 תחנות פז וחנויות Yellow החל מיום ג' הקרוב, 7 בפברואר.

     

    • טיפים לטיפה פחות דלק

     

    הכרטיס שתוקפו 24 חודשים, מוטען רק ל-100 ליטר בנזין 95 (במחיר המפוקח בשירות עצמי ביום רכישת הכרטיס) כלומר, פחות מהצריכה החודשית של צרכן ישראלי ממוצע שצורך 139 ליטר בנזין בחודש, לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. כמו כן, לא ברורה כרגע מדיניות החזרת הכרטיס אחרי 14 יום, לפי חוק הגנת הצרכן.

     

     

    בפז מציעים שהכרטיס ישמש את הקונה אותו בעיתות של עליית מחירים. "בתקופה האחרונה מחירי הדלק רק עלו", אמר מנכ"ל פז יונה פוגל. "הכרטיס יספק הגנה ללא עמלה וללא דמי הצטרפות, על רקע חוסר הוודאות והחשש מפני התייקרות נוספת, במיוחד על רקע שערי ריבית נמוכים הקיימים היום ומעודדים הקדמת תשלומים.

     

    "הכרטיס לא יהיה מזוהה. ביום שבו קנית - קבעת את המחיר. אפשר יהיה לתדלק איתו גם בשירות עצמי וגם לא בשירות עצמי וזה מוצר ללא הגבלה - נאפשר לצרכנים לקנות כמה כרטיסים שרק ירצו. כמה שיותר".

     

    אך גם אם תשמרו את הכרטיס הזה לימים אפורים של עליות מחירים, הוא במילא יספיק לכם לפחות מחודש של דלק. ומה לגבי קנייה של כמה כרטיסים? אפשר, אבל או אז מדובר בהוצאה של סכומים לא קטנים של כסף.

     

    אי אפשר להטעין לפני עדכון מחירים; אין החזר כשהמחירים יורדים

    האם אפשר יהיה להטעין את הכרטיס הזה יומיים לפני עליית הדלק? לא. הכרטיס יימכר רק בין 1 ל-20 לחודש, בעוד שהמחיר החדש של הדלק נקבע בחמשת הימים האחרונים של החודש. "לא נמכור כרטיסים מה-20 בחודש. נאפשר את המכירה רק עד ה-20 לחודש", הדגיש פוגל.

     

    ומה עם מחיר הדלק יירד? או אז תתקעו עם כרטיס יקר מדי, עד לעלייה הבאה, אם היא תגיע בטווח של שנתיים. אולם אין ספק שמחירי הדלק במגמת עלייה. בשנים האחרונות עלה בנזין 95 ב-57% כתוצאה מעליית מחיריי הדלק בעולם ומעליית מסים מ-4.75 שקל לליטר בינואר 2009 ל-6.43 שקלים לליטר בפברואר 2010, ל-7.46 שקלים לליטר ב-1 בפברואר. התחזית מדברת על עלייה אפשרית במחירי הדלק גם ב-2012, וכן בשנתיים שאחריה. אולם רצף של עליות (שכולל גם כמה ירידות באמצע) לא תמיד מנבא עלייה נוספת.

     

    מי מסתכן יותר? פז או הצרכן?

    "אנו רוצים להרוויח כסף ובדרך לעשות שירות טוב לציבור, להשיג את שביעות רצון הלקוחות" מסביר פוגל, "לכן אנו בונים מוצר בו החברה לוקחת סיכון ומגנה על עצמה מפני סיכון נוסף".

     

    נראה אם כן שבעצם, מדובר במשחק של הימורים. נניח שהמחיר החודש (פברואר) יסתבר כנמוך ביותר בשנתיים הבאות. רק אלה שיקנו ראשונים את הכרטיס ייהנו מהמחיר הנמוך, כי כל מי שיקנה כרטיס בחודש הבא, אחרי שהמחירים יעלו לכאורה: "יקבע" את המחיר החדש. אבל, אם המחיר החודש יסתבר כגבוה ביותר - מי שקנה ראשון הפסיד.  גם פז נוטלת כאן סיכון מסוים, אם כי קטן מאוד ולטווח קצר מאוד - של חודש. הקונה מסתכן הרבה יותר ממנה כי הוא נוטל סיכון של שנתיים. הוא מקבע לעצמו לשנתיים את המחיר בכרטיס שקנה (אם כי רק ל-100 ליטרים) ואילו פז לא מקבעת לעצמה לעולם את המחיר לשנתיים, כי ההגבלה ל-100 ליטר תביא לכך שהצרכן ש"ניצח" והצליח לרכוש את הכרטיס בחודש בו מחיר הדלק היה נמוך, יוכל להשתמש במחיר הזה ל-100 ליטר בלבד. אם "הצרכן המנצח" קנה יותר כרטיסים: פז בכל זאת זכתה משום שהרוויחה ביום הקנייה המרובה של הכרטיסים וזכתה לגידול בקניית הכרטיסים שלה.

     

    בפז אף שומרים לעצמם את הזכות להפסיק להנפיק את הכרטיס, כשצריך, ועם זאת כרטיס שהונפק הם יהיו מחוייבים לקבלו. "52% ממחיר הדלק מהווה מס למדינה" טוען פוגל, "אין לפז השפעה על המס או על מחיר הדלק לחברות הדלק, אז אנחנו מנסים למצוא דרכים להקל על הלקוחות".

      

    אם כך, למה אינכם פשוט מציעים כרטיס הנחות נניח של 10%?

     

    "כי אנחנו מרוויחים 60 אג' על כל ליטר דלק ו-6-2 אג' לא יעשו כלום לצרכן".

     

    תגדילו את נתח השוק?

     

    "הגידולים בנתח השוק לא יהיו אדירים כי אבל אני מקווה שנגדיל את מספר האנשים שקונים בפז".

     

    תומכים במחירים שונים בחברות

    בקרוב ייערך שימוע לגבי מרווח השיווק של חברות הדלק בממשלה. "לדעתי הפיקוח מיותר ואפשר לעשות דיפרנציאציה במחירים. אבל יש פיקוח והוא שם תקרה למחיר", טוען פוגל.

     

    ועל אף תמיכתו בכך יש לזכור שכולנו ראינו מה קורה כשיש דיפרנציאציית יתר במחירים, ראה ערך חברות הסלולר, או מה קורה כשמוסר הפיקוח ממוצר מסוים: ראה ערך קוטג'.

     

    במהלך הזה, פז מבקשת ליצור דיפרנציאציה במחירים, אבל בעיקר היא מבקשת ליצור הכנסה ובידול. ברגע שלקוחותיה יקנו את הכרטיס היא תרשום הכנסה והגדלת התזרים השוטף. האם זה טוב לצרכנים? אולי לחלקם. 

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    צילום: אפרת כהן
    קאש פז. הכרטיס החדש. משחק בהימורים?
    צילום: אפרת כהן
    מומלצים