שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות

    שביתה בנמלי הים; האוצר: הם סוחטים תוספות

    עובדי הנמלים דורשים להגדיל את ההפרשות לפנסיה ולהוציא את הכספים לחשבון נאמנות. המו"מ לא הוביל לתוצאות, וההסתדרות הודיעה על שביתה מיידית. האוצר בתגובה: "ההסתדרות וועדי העובדים שוב משתמשים בשביתה כדי לקדם אינטרסים אישיים וסחיטת תוספות שכר"

    האם עובדי הנמלים, המשתכרים שכר ממוצע של 30 אלף שקלים, יזכו לקבל תוספות לפנסיה? ועדי העובדים בנמלים וההסתדרות הודיעו כי מ-6:00 בבוקר (יום א') יושבתו נמלי הים באשדוד, בחיפה ובאילת ללא הגבלת זמן, לאחר שהמשא ומתן בעניין כספי הפנסיה שהתקיים אמש בבית ההסתדרות לא הניב תוצאות. שביתה בנמלי הים של ישראל עלולה לגרום נזק כבד לכלכלה, ליבואנים וליצואנים. במשרד האוצר מאשימים את ההסתדרות ואת ועדי העובדים בניסיון לסחוט תוספות שכר. ההסתדרות כבר השביתה באחרונה את כל המשק ואת רכבת ישראל.

     

    העובדים דורשים להוציא את כספי הפנסיה שלהם מחשבונות חברות הנמלים ולהפקידם בחשבון נאמנות. בנוסף, הם דורשים להגדיל את ההפרשות לפנסיה ולחשב אותן על בסיס השכר הממוצע של השנים האחרונות. חברות הנמל מחשבות את שיעור ההפרשות על בסיס השכר שנקבע בשנת 2005, לאחר הרפורמה בנמלים. לטענת העובדים וההסתדרות, כל תוספות השכר מאז אינן נכללות בבסיס החישוב וכל עובד עשוי להפסיד כ-20% עם צאתו לגמלאות.

      

    המשא ומתן בין עובדי הנמלים למשרד האוצר מתנהל יותר משנה ולפני יותר משלושה שבועות הוכרז על סכסוך עבודה. הדרישה המרכזית של ההסתדרות ושל העובדים מתמקדת באופן שבו מוחזקים כספי הפנסיה. לטענת ההסתדרות, הכספים נמצאים בחשבונות השוטפים של חברות הנמל ונמצאים בסכנה אם חברות הנמל יקלעו לקשיים כספיים. העובדים דורשים להעביר את הכספים לחשבון נאמנות עד ליצירת קופה מרכזית לפנסיה, בדומה למודל הפועל ברשות שדות התעופה.

     

    יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי, אמר כי "כספי הפנסיה עלולים להיות בסכנה ממשית אם חלילה חברות הנמל יקלעו לקשיים כספיים. כל נושה יוכל לבוא להנהלות, לשים יד על החשבונות האלה, והעובדים ישלמו מחיר. בסך הכול אנחנו רוצים להבטיח את מה שמגיע לעובדים ממילא".

     

    "אינטרסים אישיים וסחיטת תוספות"

    העובדים טענו כי הממונה על השכר במשרד האוצר מסכל כל ניסיון משותף שלהם ושל הנהלות הנמל לקבוע "הסכמי מועצות ייצור בנמל": הסכמים שבהם נקבעים התפוקות והפרמיות. "זהו בראש ובראשונה אינטרס של חברות הנמל שמעוניינות להגביר את התפוקה של העובדים", נאמר בהודעת ההסתדרות.

     

    בבתי המלאכה בנמל אשדוד, למשל, הסכימו העובדים, במסגרת ההידברות עם ההנהלה על מועצות הייצור, להתייעלות במספר התקנים ולמשמרות גמישות. כמו-כן הסכימו העובדים לוותר על פרמיה קבועה לטובת פרמיה על-פי מדידה של הכלים התקינים בלבד ומספר המכולות. "מדובר בהסכם שעשוי להביא להגברת היעילות והתפוקה בנמלים אולם הממונה על השכר מתנגד לכך", לשון הודעת ההסתדרות.

     

    כתב "כלכליסט", מיקי פלד, מוסיף כי ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "ההסתדרות וועדי העובדים שוב משתמשים בשביתה כדי לקדם אינטרסים אישיים וסחיטת תוספות שכר על חשבון ציבור משלמי המסים ותוך פגיעה בפעילות במשק. זאת לאחר שלפני פחות משבועיים נחתם הסכם שכר עם עובדי הנמלים במסגרתו ניתנה העלאה של 3%, לשכר ממוצע שעומד על כ-30 אלף שקל בחודש. הצגת הוועדים את השביתה הנוכחית כאילו מדובר במאבק על הפנסיה הוא הטעייה שנועדה להסתיר את העובדה שהם מנסים לסחוט, שוב, תוספת שכר".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    עוד שביתה. עופר עיני
    צילום: ירון ברנר
    שביתה בנמל חיפה. ארכיון
    צילום: אבישג שאר-ישוב
    מומלצים