שתף קטע נבחר

השר כץ מקפיא את הסכם "שמיים פתוחים"

זמן קצר אחרי ההכרזה על סכסוך העבודה באל על, ארקיע וישראייר, הורה שר התחבורה לבחון מחדש את הסכם "שמיים פתוחים" שאמור לדבריו להוזיל את מחירי הטיסות ולהגביר את התחרות: "יש לי אחריות להבטחת חוסנן של חברות התעופה"

האם שר התחבורה התקפל בגלל איום השביתה? זמן קצר אחרי שההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בחברות התעופה אל על, ארקיע וישראייר, הודיע אחר הצהריים (יום ב') שר התחבורה, ישראל כץ, כי החליט שלא לחתום על הסכם "שמיים פתוחים" השנוי במחלוקת עם האיחוד האירופי עד לבחינת השפעתו על "חוסנן של החברות הישראליות". המשמעות היא שמחירי הטיסות, שהיו אמורים לרדת בעקבות הסכם התעופה, לא יירדו. במשרד התחבורה טוענים כי אין קשר בין ההודעה על סכסוך העבודה לבין עמדת השר כץ.

 

עוד בערוץ החדשות:

ליברמן: "חוק טל לא יוארך ביום, וגם לא בשעה"

האלכוהול המזויף: פשיטה על מועדונים בתל-אביב

 

בישיבה עם מנהלי חברות התעופה, שמע כץ את השגותיהם על ההסכם שצפוי לפגוע ברווחיהן, ואמר כי הוא מבקש לקדם את ההסכם בשביל להגביר את התחרות, להוזיל את מחירי הטיסות ולהגדיל את מספר התיירים, "לצד שמירה על חוסנן של חברות התעופה הישראליות".

 

שר התחבורה. הקפיא את ההסכם (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
שר התחבורה. הקפיא את ההסכם(צילום: אוהד צויגנברג)
 

"כשר תחבורה יש לי אחריות להבטחת חוסנן של חברות התעופה הישראליות", אמר כץ, "כך נהגתי בהחלטה לאשר לחברת אל על לבצע טיסות סדירות לאילת לצד חברות ארקיע וישראייר וכך אני מתכוון לנהוג גם בסוגיית השמיים הפתוחים".

 

שר התחבורה הוסיף בישיבה כי בטרם חתימת ההסדר יש להסדיר בהליך פנימי את ביטול ההסדרים המפלים לרעה את חברות התעופה הישראליות, במטרה לאפשר להן להתחרות בתנאים שווים לאלה של החברות האירופיות. כץ הוסיף כי אם יושגו הבנות, יובאו הסיכומים בפניו כדי שיוכל לבחון אם ניתן לחתום על הסכם השמיים הפתוחים מבלי לפגוע בחוסנן ויכולת תפקודן של חברות התעופה הישראליות.

 

"ההסכם יובילי לפיטורי אלפי עובדים" 

בהסתדרות מחו על הכוונה לחתום על ההסכם ללא משא ומתן עם העובדים, והכריזו מהשלכותיו על 7,000 העובדים בחברות התעופה ועל 25 אלף נושאי המשרות הנתמכות באופן ישיר על-ידי הסקטור. לטענת ארגון העובדיפ, ההסכם "פותח את השמיים בין המתחרים שהן חברות אירופיות, תוך הצבת החברות הישראליות במצב נחיתות".

 

"ההסכם יביא לפגיעה בלתי הפיכה בענף" (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
"ההסכם יביא לפגיעה בלתי הפיכה בענף"(צילום: ירון ברנר)

 

"הכרזנו על סכסוך עבודה על מנת ללכת למהלכים שיגרמו לממשלת ישראל להבין שההסכם במתכונתו הנוכחית יביא לפגיעה בלתי הפיכה בענף התעופה האזרחית בישראל ותגרום לפיטורי אלפי עובדים", אמר ל-ynet יו"ר ועד עובדי אל על, אשר אדרי. 

 

"בהסכם ללא הסדרת תנאים מתאימים", הזהיר אדרי, "ענף התעופה

הישראלי לא יוכל להתמודד באופן שיוויוני והוגן מול חברות התעופה הזרות שיהפכו בעתיד למונופול דורסני עם 3,000 מטוסים מול 45 מטוסים שלנו. אנחנו לא מתנגדים להסכם ולתחרות, אלא רק מבקשים שהדברים יהיו מושתתים על כללי משחק הוגנים מול האירופים".

 

אדרי הביע שביעות רצון מהודעתו של השר כץ על השעיית הסכם "שמיים פתוחים": "אנו מעודדים מתגובתו של שר התחבורה ומצפים ליישום הבטחתו כי לא יחתום על ההסכם בטרם יבחן האם ההסכם אינו פוגע בחברות התעופה הישראליות ובהבטחתו כי בטרם חתימת ההסכם יש לבטל את ההסדרים המפלים לרעה את חברות התעופה הישראליות. אנו נבחן במעשים את רצינות דבריו ונעשה הכל כדי לשמור על פרנסתנו ומקום עבודתנו".

  

בנוסף לסכסוך העבודה בחברות התעופה, הכריזה היום ההסתדרות על סכסוכי עבודה גם במע"צ, בטלוויזיה החינוכית, בעיריית פתח תקווה, ברכזי התחבורה והנהגים בשירות המדינה, ובשירות המדינה ויחידות הסמך. מדובר בצעד שיאפשר לעובדים לשבות בעתיד, אחרי שבתקופה האחרונה הושבתו עובדי הרכבות ו הנמלים, ובעיצומה של שביתת האחיות.

 

Read this article in English

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
השמיים הסגורים. ישראל כץ
צילום: מוטי קמחי
איים בשביתה. עופר עיני
צילום: ירון ברנר
מומלצים