שתף קטע נבחר

ליכודניקים, עדכנו את הסטטוס-קוו

למפלגת השלטון ולעומד בראשה יש די תמיכה ציבורית להוביל סטטוס-קוו חדש, ראוי ומאוזן. כדי שנוכל לבקר את סבתא בשבת

לפני חצי שנה בדיוק רציתי לבקר את סבתא חנה ביום שבת, ולא היה באפשרותי להגיע. אזרח מדינת ישראל שלא יכול או לא מעוניין להחזיק רכב תקוע בשישית מימי השנה בבית בלי גישה לשירות הציבורי הנחוץ של תחבורה ציבורית. הצטרפתי לפעילי תנועת "ישראל חופשית" ויחד חשבנו איך לעורר את רוב הציבור הישראלי, שלפי כל הסקרים האחרונים צמא לתחבורה בכל ימי השבוע. פתחנו עצומה, כתבנו טורי דעה והזמנו אנשים לחכות איתנו בתחנות בימי שבת. ההיענות הייתה עצומה והנושא התגלגל כמו כדור שלג בשיח הציבורי.

 

אני גם ליכודניק, שהתחנך על ברכי הרעיונות הרוויזיוניסטים, וגם חבר בתנועת "ישראל חופשית", שעל אף היותה מכילה ומתונה היא אופוזיציונית, ולכן גבות רבות הורמו, בשני הצדדים, לגבי מידת השייכות שלי. חשוב להבין את המסר העיקרי: הליכוד, כתנועה לאומית-ליברלית מרכזית, צריך להיות הגוף המוביל את ניסוח היחסים מחדש בין דת למדינה. תחבורה ציבורית בשבת צריכה להתחבר לשיח עמוק יותר. כן, זהו שירות ציבורי נחוץ שיש להפעילו בדחיפות, גם אם במידה מצומצמת. הנושא עשוי להיות פתח לדיון ציבורי רחב וחשוב בהרבה - הסטטוס-קוו.

 

עוד בערוץ הדעות של ynet:

המשחק האחר של החרדים / משה רט

היכנסו מתחת לאלונקה למען האחיות / שאולי קבסה

 

רוצים תחבורה ציבורית גם בשבת  (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
רוצים תחבורה ציבורית גם בשבת (צילום: מוטי קמחי)

 

הסטטוס-קוו הוא מערכת הסכמות שנעשו בזמן אחר ומציאות אחרת, לפני למעלה משישים שנה, ללא שיתוף הציבור או דיון שקוף ומעולם לא עלו על הכתב באופן רשמי: לא כחוק, לא כחוקה ולא כמסמך הבנות. מכיוון שסטטוס קוו מטרתו להיות דבק מאחד שיכול להחזיק את החברה למרות אי הסכמות וחיכוכים, ראוי ביותר שאזרחי ישראל יעסקו בו סוף סוף באומץ ובאופן גלוי ומסודר.

 

הסכמה חברתית חדשה

ראוי להעלות לדיון ציבורי שאלות קשות כמו הקשר שבין דת למדינה, מקום היהדות במרחב הציבורי וסוגיות מרכזיות כמו לימודי ליבה, שירות צבאי, תחבורה בשבת ותעסוקה. ראוי להגיע למערכת הסכמות ופשרות שיפחיתו מתחים ויאפשרו לנו לחיות יחד על פיסת האדמה הלוהטת הזאת לשנים רבות. את מערכת ההבנות יש לעגן בצורה רשמית: סדרת חוקי יסוד, כחלק מחוקה בהסכמה או אפילו כמערך של הוראות שעה התקפות ל- 20 שנה ויכולות להיות מנוסחות מחדש עם פקיעת תוקפן, בהתאם לשינויים החברתיים.

 

ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, זוכה לתמיכה ציבורית חסרת תקדים: הן בתוך מפלגתו, עם למעלה משלושת רבעי המצביעים שתמכו בו בפריימריז האחרונים והן בציבור הכללי. אותם מכוני סקרים שהוכיחו שיש רוב גדול שרוצה תחבורה ציבורית בשבת, מצביעים על התחזקות הליכוד בראשות נתניהו. לכן, לתנועת הליכוד, בה אני חבר ולראש הממשלה, יש הזדמנות נדירה להיות הדבק המאחד שיפתח בעוז ובהדר הז'בוטינסקאים את הסטטוס-קוו, שנחתם במחשכים על ידי מפא"י ויפיק מערכת הסכמות חברתיות חדשה שתסדיר את הקשר הרגיש שבין היהדות למדינת העם היהודי.

 

"אין בכוחו של אדם לעקור מלבו את התקווה לעתיד טוב יותר", אמר מורנו ורבנו זאב ז'בוטינסקי. לשמחתנו, את האופטימיות גם אין צורך לעקור: בתקופה זו, שבה יחסי הדת והמדינה עולים לדיון ציבורי, למפלגת השלטון ולעומד בראשה יש די תמיכה ציבורית להוביל סטטוס-קוו חדש, ראוי ומאוזן. מי יודע, אולי במסגרת ההסכם החברתי החדש הזה, אוכל סוף סוף להנות ממטעמיה של סבתא חנה בשבת למרות שאין באפשרותי להחזיק רכב. בעידן בו בני אדם מעדכנים סטטוס יותר מפעם ביום, ראוי שהחברה כולה תעדכן את הסטטוס-קוו המיושן והלא רלוונטי, עליו איש מאיתנו לא הסכים.  

 

ברק הרשקוביץ, ממקימי הפורום הליברלי-לאומי בליכוד, הוא ממובילי המאבק הציבורי למען תחבורה ציבורית בשבת במסגרת תנועת "ישראל חופשית".

 

גולשים מוזמנים להציע טורים במייל הבא: opinions@y-i.co.il

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לשנות בעוז ובהדר. ברק הרשקוביץ
מומלצים