שתף קטע נבחר

הפרדת נשים באוטובוס - נמנעים מאיסור התופעה

צוות בין משרדי שאמור היה להגיש לממשלה המלצות בדבר מניעת התופעה, נמנע מקביעה כי מדובר במעשה פסול. כמו לאחר קביעת בג"ץ לפני שנה, שוב מותרת הפרדה "מרצון"

תימשך ההפרדה "מרצון" בתחבורה הציבורית. צוות בין-משרדי למניעת הדרת נשים, שהגיש היום (א') את המלצותיו לממשלה, נמנע מלאסור הפרדה בין נשים וגברים בתחבורה הציבורית. המלצות הצוות חוזרות למעשה על הנחיות שפרסם בג"ץ לפני שנה, ולפיהן מותרת הפרדה מרצון בקווים המשרתים בעיקר את הציבור החרדי.

 

עוד בערוץ הרכב של ynet:

 

קו "מהדרין" בירושלים (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
קו "מהדרין" בירושלים(צילום: גיל יוחנן)

 

על-פי ההמלצות שהגיש הצוות, בראשות השרה לימור לבנת, חברות התחבורה הציבורית יחויבו להתקין שלטים קבועים, המסבירים כי לכל נוסע עומדת הזכות לשבת בכל מקום שייבחר. ההבדל היחיד בין המלצת הצוות ופסיקת בג"ץ מינואר 2011, נוגעת לכך שכעת נדרשות החברות להתקין "שלטים שאינם בני הסרה" - בניגוד למדבקות ששימשו לכך עד כה.

 

הצוות גם ממליץ על ניסוח "הנחיות חד-משמעיות" לנהגי האוטובוסים, ולפיהן תידרש התערבותם "במקרים שמונעים מנוסעי האוטובוס לשבת בכל מקום אשר יחפצו". גם המלצה זו נכללה כבר בפסיקת בג"ץ, ומשרד התחבורה אף הבהיר לאחרונה כי בכוונתו לפרסם הנחיות שכאלה בתקופה הקרובה. ראוי להזכיר כי הביקורת העיקרית נגד פסיקת בג"ץ הייתה כי תוצאתה תהיה הנצחת ההפרדה - ולא מניעתה.

 

"נשים בקושי הולכות למשטרה"

הצוות הבין-משרדי גם ממליץ על פתיחת "קו חם", שיאפשר הגשת תלונות על הדרת נשים בתחבורה הציבורית. גם במקרה זה, ההמלצה מיושמת מזה חודשים ארוכים על-ידי משרד התחבורה, ולמעשה אין בה חדש - למעט הנחייה לחברות התחבורה הציבורית לפרסם את מספר הקו באוטובוסים.

 

ראוי לציין כי יעילותו של "קו חם" מוטלת בספק: בארגוני זכויות נשים טוענים כי משרד התחבורה אינו נתפס בקרב נוסעים כגורם מרתיע או בעל השפעה, ולכן הפנייה אליו אינה צפויה להניב תוצאות. בנוסף, הליך הגשת תלונה נמשך לרוב זמן רב, והבירוקרטיה הכרוכה בו נחשבת לגורם המרתיע נוסעות מפנייה למשרד התחבורה.

 

לכך יש להוסיף בעיה נוספת: בישיבה של ועדת הכלכלה, הסבירה לאחרונה ח"כ ציפי חוטובלי כי "נשים בקושי הולכות למשטרה על הטרדה מינית, אז אתה מצפה מהן שעל נסיעה באוטובוס הן יקומו וילכו למשטרה ויגישו תלונה? ברור שהפרקטיקה צריכה להתחיל (בכך) שבאוטובוס עצמו הדברים לא יתנהלו, אחרת זה לא יעזור, כי המשטרה כאן היא לא רשת הגנה מספיק טובה".

 

"כל ההפרדות הן וולונטריות"

בין משרד התחבורה וארגוני נשים קיים ויכוח בעניין היקף התופעה של הדרת נשים בתחבורה הציבורית. על-פי המנכ"ל בפועל של המשרד, אלכס לנגר, מאז פסק בנושא בג"ץ בינואר 2011, השתפר המצב משמעותית. "כל ההפרדות הן וולונטריות", הסביר בוועדת הכלכלה. "אני חושב שבגדול, כשאני מסתכל מה עבר עלינו בשנה האחרונה, אני חושב שהדבר הזה (יישום ההפרדה מרצון, ש.ה) בפועל קורה".

 

על-פי נתוני משרד התחבורה, ב-2011 נערכו בקווים שבהם נהוגה הפרדה כ-4,250 ביקורות על-ידי בקרים של משרד התחבורה, מהן 1,150 בדיקות "מתערבות" - בדיקות שבהן בקר או בקרית יושבים במכוון בחלק "לא נכון" של האוטובוס. במשרד טוענים כי ב-56 מקרים, הנוסע או הנוסעת הסמויים התבקשו לשבת במקום אחר. ב-15 מהמקרים העדיפו הבקרים לעבור למקום אחר, שכן הרגישו מאוימים.

 

אלא שיש רבים הטוענים כי היקף התופעה גדול משמעותית. במרכז הרפורמי לדת ומדינה אומרים כי פסיקת בג"ץ מ-2011 לא שינתה את המצב, וכי עדיין נהוגה הפרדה כפויה בחלק מקווי האוטובוס. "ההפרדה הכפויה היא תוצאה של הסכמה שבשתיקה של משרד התחבורה עם פרקטיקות אלימות שהונהגו מאז 1997", כתבו לאחרונה במכתב שנשלח לשר התחבורה, ישראל כץ.

 

יש לציין כי גם במשטרה מעריכים כי התופעה נפוצה מכפי שעולה מדיווחי משרד התחבורה. "שלא נצא מכאן בתחושה שכולם עושים טוב והכול שקט - אלה לא פני הדברים", הבהיר לאחרונה לחברי ועדת הכלכלה ניצב ניסו שחם, מפקד מחוז ירושלים במשטרה. "אני סבור שהתופעה, כפי שידועה לנו, לא משקפת ממש את גודל הדבר הנורא הזה, וזה דבר איום ונורא".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אלכס לנגר: "בגדול, הדבר הזה בפועל קורה"
צילום: גיל יוחנן
ח"כ ציפי חוטובלי: "המשטרה היא לא רשת הגנה"
צילום: אוהד צויגנברג
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים