הרשות ה-2 בודקת מכירת אייטמים בערוצים 2 ו-10
האם הרשות השנייה תורה לבטל תוכניות כמו "יופי של יום", "המקצוענים 10" ו"לחיות טוב" בעקבות הראיונות שנערכים אצלן בתשלום? מנכ"ל הרשות: "נלחם בתופעה ונמגר אותה"
בין התוכניות לגביהן נמצאו החשדות למכירת אייטמים הן "יופי של יום", "תהיו בריאים" ו"תוכנית הבראה" המשודרות ב"קשת", "איזה יופי עם נעמה", "משפחה 10", "בריאות 10" ו-"המקצוענים 10" המשודרות בערוץ 10, "לחיות טוב", "סוד החיים הטובים", "שאלה משפטית" ו"החיים על פי אודטה" המשודרות ב"רשת".
הנתונים והממצאים שנאספו לאחרונה כוללים בין היתר מסמכים הנוגעים להסכמי ההתקשרות של הפקת התוכניות האמורות, חוזים שבין הזכיין לבין חברת ההפקה, תקציבי ההפקה של כל תוכנית, חוזה שידור ופרסום באינטרנט ועוד.
כידוע, כללי הרשות קובעים כי אזכור מסחרי תמורת כסף נחשב לתשדיר פרוסמי אסור וכי הצגת תוכן בתשלום במסגרת כתבה, או תוכנית, מהווה פרסומת. לאחרונה בולט הדבר יותר, ככל הנראה בשל ההאטה בשוק הפרסום.
מנשה סמירה, מנכ"ל הרשות השנייה מסר: "בכוונת הרשות לטפל ביסודיות במקרים של מכירת אייטמים בתכניות על מנת להילחם בתופעה ולמגר אותה. במסגרת זו, הרשות אף תשקול להוריד תכנית מהאוויר, זאת בנוסף לסנקציות שיינקטו בהתאם לסמכותה. כמו כן, הנושא יובא לדיון נרחב במועצת הרשות השנייה לאחר השימוע."
הרשות השנייה מדגישה כי תופעה זו הינה פסולה ועומדת בניגוד לחוק הרשות השנייה ולכלליה. החוק מתיר שידור פרסומות רק במסגרת זמן הפרסום הנמכר במקבצי פרסומות, למעט במקרים של הענקת פרסים בתכניות, וגם זאת בהתאם לכללים הקובעים את מגבלות העניין.
מכירה של אייטמים בתוך תכנית אינה חוקית בשום מקום בעולם, אף במדינות אשר מתירות תוכן שיווקי במתכונת מסוימת. הדבר מהווה הטעיה של ציבור הצופים ואפליה כאשר רק אלו שידם משגת - מקבלים את האפשרות להופיע בפני הציבור בהופעה בטלוויזיה. מעבר לכך, ציבור הצופים בתוכניות לא יכול לדעת כי התוכן בו הוא צופה בטלוויזיה נרכש בכסף ולפיכך אמינותו ומהימנותו של המידע מוטלת בספק.