שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הדיונים על רפורמת המרפסות יידחו ליום שני
    זאת לאחר שסיעת ישראל ביתנו שיתקה את ההצבעות בעקבות מחלוקת בינה לבין הקואליציה, במיוחד עם סיעת ש"ס. דרישה מפתיעה הגיעה מצד שר הפנים, אלי ישי, לקבל תוספת של מיליארד שקל לתקציב משרדו - "אחרת לא תהיה רפורמה"

    הוועדה המשותפת לחוק הרפורמה בתכנון ובנייה דחתה ליום ב' הבא את המשך ההצבעות על אישור החוק לקריאה שנייה ושלישית.

     

    עוד בנושא הרפורמה בתכנון ובנייה :

     

    עבודת הוועדה שותקה היום (ד'), כשהחריפה המחלוקת בין סיעת ישראל ביתנו לקואליציה, ובמיוחד עם סיעת ש"ס לה משתייך שר השיכון, ולא היה ניתן להגיע לפשרה כלשהי. זאת בין השאר משום שיו"ר המפלגה, שר החוץ אביגדור ליברמן, מסייר בדרום קוריאה.

     

    רכז האופוזיציה בוועדה, ח"כ דב חנין (חד"ש), ביקש את הדחייה הממושכת, מאחר שגם אם תימצא הערב הסכמה - מחר (ה') מתקיימת הועידה השנתית של מפלגתו, ויום א' הוא יום המנוחה של חבר הסיעה הנוצרי, ח"כ חנא סוויד, המשתתף בדיוני הוועדה. הכנסת חייבת לכבד יום זה, כפי שלא יעלה על דעתה לקיים ישיבות בשבת.

     

    "מיליארד שקל - אחרת לא תהיה רפורמה"

    בינתיים הסתבכה המחלוקת, כאשר שר הפנים, אלי ישי, דרש היום לפתע להכניס שלושה שינויים מהותיים בחוק הרפורמה - ולקבל תוספת של מיליארד שקל לתקציב משרדו, "אחרת לא תהייה רפורמה". ישי העלה את דרישותיו בעיצומו של המשבר עם סיעת ישראל ביתנו, שהשביתה את עבודת הוועדה המשותפת של הכנסת לוועדות הפנים והכלכלה.

     

    דרישותיו של השר עלולות לעכב את אישור החוק בכנסת, אם יעמיד אותן כתנאי לקידום החוק בוועדה, שהעומד בראשה הוא איש סיעתו - ח"כ אמנון כהן (ש"ס). בכנסת מעריכים כי הוא פרסם את דרישותיו כאיזון לאולטימטום של ישראל ביתנו לטרפד את החוק, אם לא יכניסו בו את השינויים הנוגעים לקריטריונים לזכאות לדיור בר-השגה. ההערכה בכנסת היא כי דרישות השר עלולות לפתח למשבר ממשלתי את המחלוקת בין ישראל ביתנו לש"ס.

     

    קבלת התנאי גם תחייב להחזיר את החוק לממשלה, ועלולה למנוע את אישורו בכנסת לפני פגרת הפסח, כפי שתוכנן. ישי אמר כי דרישותיו נובעות מהביקורת על הצעת החוק, אותה שמע מ"חלקים נרחבים מהציבור, ראשי רשויות מקומיות ואנשי מקצוע". עם זאת, הביקורת שלהם אינה חדשה. היא חזרה ועלתה בשנתיים האחרונות, במהלכן נדונה הצעת הממשלה בוועדה המשותפת, כך שהעיתוי ומהות השינויים מוזר למדי.

     

    התקציב הנוסף (על 480 מיליון השקלים שכבר הוקצבו לחוק) נדרש, לדבריו, "להכשרת הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה, מערכות מחשוב, העסקת כוח אדם מקצועי, הכנת תוכניות מתאר ועוד". גם דרישה זו כבר עלתה בדיוני הוועדה. בעיקר אחרי ש-400 מיליון שקל הוקצבו להיערכות הממשלתית, ורק 80 מיליון שקל ל-160 הוועדות המקומיות (חצי מיליון לוועדה) שלא יסתדרו עם התקציב הזעום וישותקו.

     

    "רפורמת המרפסות" - כינוי הולם

    השינויים שהשר דורש להכניס לחוק הם: קיצור הטיפול בתוכניות קטנות, שאין להן השלכות סביבתיות משמעותיות, לישיבה אחת בלבד; הרחבת הסמכויות של הוועדות המקומיות; ופתיחת מסלול להקלות ולשימושים חורגים בהליכי אישור תוכניות מתאר, במקרים של צורך במבנים לשירותים ולפעילות מסחרית.

     

    השר מציין כי המסלול המקוצר לתוכניות קטנות, כמו סגירת מרפסת, הולם את הכינוי שניתן לחוק ("רפורמת המרפסות"). הוא טוען כי קיצור ההליכים חיוני, לאור העובדה ש-76% מהתוכניות המוגשות לוועדות התכנון הן כאלו אשר מוגשות על ידי אזרחים פרטיים ולא על ידי יזמים וגורמי ממשלה.

     

    מכאן נובע, לדברי השר, השינוי השני של הרחבת סמכויות הוועדות המקומיות, אחרת החוק המוצע יחייב את אישורן בוועדות המחוזיות, כך ש"יווצר מצב שבו 200 חברי הוועדות המחוזיות יידרשו לדון בכל תוספת של חדר במקום לדון בתוכניות מתאר כלליות". ללא שינוי זה הרפורמה לא תקל על האזרחים, לדבריו, שכן הליכי התכנון והאישור לא יקוצרו.

     

    באשר לשינוי השלישי המבוקש, מציין השר כי במסגרתו ניתן יהיה להגיש התנגדויות במשך 14 יום. אפשרות זו, שנמצאת בחוק הקיים, אינה נכללת בהצעת חוק הרפורמה הממשלתית, שכן זהו כלי המאפשר גמישות במקומות בהם תוכנית המתאר הקיימת לא עונה על הצרכים העדכניים של התושבים.

     

    ישי מדגיש כי שיפור השירות לאזרח בתחום התכנון והבנייה מותנה בהעברת סמכויות מהממשלה לשלטון המקומי, ובהגדלת סמכויות הועדות המקומיות. לדבריו, שינויים ברוח זו נכללו בהצעת החוק, אולם בגרסה המתוקנת שעברה בוועדה המשותפת הם לא עברו במלואן. "כתוצאה מכך, צפוי קושי בהעברת הסמכויות לשלטון המקומי מיד עם אישור הרפורמה, ולהקשות על יישומה בשל העומס הנוסף שיוטל על הועדות המחוזיות ולהעמידה בספק", הוא אומר.

     

    גורם בכיר בוועדה המשותפת אמר בתגובה לשינויים שדורש השר, כי יפה מצדו שהוא התעורר עכשיו, שכן מלכתחילה הצעת החוק הממשלתית לא נועדה לעשות רפורמה התואמת את צרכי האזרח הקטן, שהוא הצרכן הראשי של מוסדות התכנון. לדבריו, זו "רפורמת הולילנד", שפוזלת ליזמים ולטייקונים המבקשים למלא את הארץ במגדלים של מגורים יוקרתיים שיכניסו להם הון.

     

    חבר הוועדה המשותפת ח"כ הפרופ' אבישי ברוורמן (עבודה), אמר בעקבות החלטת הקואליציה לדחות את ההצבעות על החוק הרפורמה, עקב המשבר עם ישראל ביתנו, "אני קורא לליברמן ולסיעתו לא למכור את הרפורמה בנזיד עדשים. אם היא תתקבל במתכונתה הנוכחית, היא רק תוביל ליותר סרבול ובירוקרטיה, תייקר את מחירי הדיור, תפגע באזרח הקטן ותרפד את כיסיהם של בעלי ההון ויועציהם. עצוב לראות את המשא ומתן כשהוא מתנהל דווקא מחוץ לחדר הוועדה ועוד סביב מאבקי כוח בין סיעות הקואליציה".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    השר אלי ישי. הדרישה סיבכה את המחלוקת עוד יותר
    צילום: הרצל יוסף
    מומלצים