שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מי מנהל את ראש הממשלה בפייסבוק?
    בנימין נתניהו של הפייסבוק מבקש לייקים, מדבר יפנית, מפרסם שרבוטים שצייר בישיבות ממשלה, מככב בממים פוליטיים שעולבים בו אבל מגלה הומור ומעלה אותם לעמוד הרשמי שלו. מי עומד מאחורי עמודי הפייסבוק של ראש הממשלה הכי מבדר באינטרנט?

    עמוד הפייסבוק האישי של ראש הממשלה הוא סנסציית פייסבוק. הוא מונה למעלה מ-180 אלף גולשים, וכל פוסט שעולה בעמוד זוכה לאלפי לייקים ותגובות, שלא לדבר על מאות שיתופים. העמוד זוכה למעמד של קאלט בקרב מי שנהנה מהיציאות המגושמות לעיתים של ראש הממשלה, והוא מצמיח בדיחות רשת - ואפילו קומיקס המבוסס על הסטטוסים המתפרסמים בעמוד.

      

    מי שחרד לעתידנו מול התגרענות איראן ושחיקת המעמד הבינוני ישמח לשמוע שנתניהו לא מנהל את עמוד הפייסבוק שלו בעצמו. המשימה נופלת על כתפיה של דוברת הליכוד נגה כץ. כץ (29) משמשת כדוברת הליכוד כבר כמעט שנתיים. לפני כן שימשה גם כדוברת של חבר הכנסת אופיר אקוניס, שבעצמו כיהן כדובר הליכוד ודובר ראש הממשלה. במסגרת תפקידה כדוברת, היא אחראית גם על תפעול וניהול התוכן בעמוד הפייסבוק האישי של נתניהו. בצוות שלה פועלים גם שי מורדוב, מנהל מערך האינטרנט של תנועת הליכוד, ועדי ברוך, האחראי על התוכן.

     

    נתניהו מתערב בתוכן העמוד, כץ מספרת ל-ynet מחשבים. "ראש הממשלה מייחס לפעילות הניו-מדיה חשיבות רבה. לכן הוא גם מתכוון להגביר את השקעתו בתחום. הוא מבקש להיות מעודכן באופן שוטף לגבי דף הפייסבוק האישי שלו, וגם בחידושים בזירת הניו-מדיה באופן כללי".

     

     (עיצוב: אורי שטרייגולד) (עיצוב: אורי שטרייגולד)
    (עיצוב: אורי שטרייגולד)

     

    אחד המקרים היותר זכורים בהם נתניהו התערב בנעשה בעמוד היה לאחר שנוצר מם "ביבי ברקע" או "ביבי-גאמפ". ביום שחררו של גלעד שליט, צלם של לשכת העיתונות הממלשתית לכד בעדשתו את החיבוק האבהי הראשון שנועם שליט העניק לבנו לאחר תקופת השבי, כשברקע התמונה נקלטה גם דמותו של ראש הממשלה. גולשים רבים מחו נגד מה שהם פרשו כהידחפות בוטה של נתניהו לסיטואציה אישית, וניסיונו להבליט את הישגיו.

     

    הצילום, ולמעשה כל ההתנהלות של נתניהו ביום השחרור - כמו גם ההחלטה לפגוש את השבוי לפני הוריו, עודד יצירה של חדש מם ברשת, כשעשרות גולשים החלו לשלב בתמונות היסטוריות את דמותו המציצה של נתניהו. במקום להתעלם מהגעש הווירטואלי, נתניהו בחר דווקא להכניס את הראש לפי האריה. לבקשתו, אומרת ל-ynet כץ הועלתה תמונה שבה דמותו מציצה על עצמו נואם בעצרת האו"ם ואומר, בפראפרזה על הנאום עצמו, "דוגרי, הצחקתם אותי".

     

    למה הוא צריך את זה?

    לעמודים ציבוריים בפייסבוק לרוב יש מטרה מובהקת: למכור לנו משהו. בין אם מדובר בדגני בוקר, במוזיקה ואמנות או אפילו ברעיון. המטרה העיקרית של עמוד פייסבוק של אישיות פוליטית, אומרת כץ, היא "להשיג קשר ישיר ובלתי אמצעי עם הציבור הרחב. פייסבוק מאפשר לנו מסגרת בלתי אמצעית ובלתי סופית לדבר עם הבוחר".

     

    האם בגלל הרצון הזה ליצור קשר אינכם מסירים מהעמוד סטטוסים נבזיים שגולשים מסוימים מעלים בו? סטטוסים כמו "אתה ביזיון" לא תמיד מוסרים. למה?

    "לפייסבוק יש כללים משלה. כחלק מזה, ראש הממשלה מכבד גם התבטאויות סטטוסים שמועלים אצלו בדף הפייסבוק, גם אם אינן עולים בקנה אחד עם האידאולוגיה שלו. במקרים בהם נכתבים סטטוסים בהם יש אלמנטים של הסתה או פגיעה ברגשות – אנחנו מסירים אותם".

     

    מאידך, בימים האחרונים עולים לעמוד סטטוסים של גולשים המתייחסים למצב לדרום. אתם אמנם לא מסירים אותם - אך גם לא מגיבים. האם זו החלטה שקיבלתם מראש או אתגר של זמן וכוח אדם?

    "זה נכון. אנחנו מתכוונים להרחיב את המערך המטפל בפניות כדי שתהיה אפשרות לתת מענה".

     

     

    מלך הממים

    כן, הוא ראש הממשלה, אבל אי אפשר להתעלם מהעבודה שנתניהו הוא גם כוכב - שלא לומר קורבן - בזירת הממים הפוליטיים. כמעט כל התבטאות פומבית עיקרית שלו הופכת להיות מושא לבדיחת רשת. לא תמיד הבדיחות הללו מתיימרות להעביר ביקורת על תפקודו כראש ממשלה, אלא בעיקר לנסות להציב בפרספקטיבה את כשרונו הרטורי, המצליח להציל אותו לא פעם בסקרי דעת קהל. 

     

    למם ה"דוגרי" וה-"ביבי ברקע" שהזכרנו אתם יכולים להוסיף גם את מם משולש האתגרים: תמונה שהועלתה לפייסבוק בה נראה שרטוט בכתב ידו של נתניהו, ומתחתיה ההסבר של נתניהו: "כך נראה משולש האתגרים שניצב בפני מדינת ישראל. שרטטתי אותו היום במהלך פגישות שקיימתי להיערכות המשק הישראלי למציאות הכלכלית". הגולשים הגיבו, כמובן, ויצרו משולשי אתגרים משלהם, בניסיון לטעון שעם משולשים לא הולכים למכולת, ובטח שלא לשינוי מדיני.

      

    אחרי משולש האתגרים הגיע מם "ביבי מחפש חברים". במשך תקופה של שבועיים, גולשים שסטטוס היחסים שלהם היה "מאורס/ת", זכו לראות בצד בעמוד מודעה ממומנת עם תמונתו של נתניהו והכיתוב, "מזל טוב לרגל האירוסין שלך, אני מאחל לך זוגיות מוצלחת, ומזמין אותך ללחוץ לייק ולהצטרף ל-160,000 החברים בדף הפייסבוק האישי שלי". מנהלי עמוד הפייסבוק של ראש הממשלה פרסמו מודעות מפולחות המברכות את הגולש בהתאם למידע שלפייסבוק יש עליו כמו תחביבים וסטטוס מערכת יחסים. אך רבים מהמשתמשים בפייסבוק התרגזו על החדירה לפרטיות, ומחו נגד השקעת כסף באיסוף לייקים.

     

    מתוך הבלוג: חדר 404 ()
    מתוך הבלוג: חדר 404

      

    ההתבטאות האחרונה שהעניקה השראה לגולשים ליצור בדיחת רשת חדשה, נאמרה בנאומו של נתניהו בוועידה של השדולה למען ישראל (איפא"ק). נתניהו לעג לטענה האיראנית שתוכנית הגרעין נועדה למטרות שלום ואמר: "אם זה נראה כמו ברווז, הולך כמו ברווז, מגעגע כמו ברווז - אז מה זה? מה זה? בדיוק, ברווז. והברווז הזה הוא ברווז גרעיני. הגיע הזמן שהעולם יקרא לברווז – ברווז".

     

    במהרה החלו הגולשים להעלות סטטוסים ותמונות המתייחסים לברווז הגרעיני החדש, וגולש אחד אף העלה לרשת סרטון רמיקס המשלב בינו לבין ברווז אחר, דאפי דק. בעמוד הפייסבוק של נתינהו הבינו שהדרך להתמודד עם הבדיחה היא להיות חלק ממנה, והעלו את סרטון הרמיקס לעמוד הרשמי.

     

     

     

    בעקבות מעורבותו של ראש הממשלה בפייסבוק, והמאמץ להוסיף עוד חברים לעמוד, גולשים רבים ביקרו את ראש הממשלה שהוא מקדיש יותר מדי זמן לפייסבוק, ובמקום להשתלב בטבעיות, נוכחותו של ראש הממשלה ברשת מגושמת. מה דעתך על כך?

    "אם תבחנו את ההד התקשורתי שיצרה פעילותו של ראש הממשלה ברשת, תראו שהוא נובע מכך שראש הממשלה השתמש בכל הכלים ברשת החברתית, החל ממודעות הפרסום המפולח, דרך קטעי הווידאו ועד לתגובות לממים שנעשו עליו".

     

    האם יש דברים שנתניהו אומר או עושה, ואת כבר יודעת או אפילו מתכננת שזה יהפוך לסנסציית רשת?

    "חלק מהשיקולים בפעילות בהחלט כוללים את השאלה כיצד הדבר יוצאם לפלטפורמות השונות של הניו מדיה.ישנם תכנים שראש הממשלה מעדיף לתת להם עדיפות או אפילו בלעדיות בפייסבוק, תוך הבנה שזו דרך טובה לחזק את מעמדו בזירה".

     

    ניקח לדוגמא את המודעות הממונות או למשל את הסרטון בו נתניהו מבקש מהגולשים שיבואו לעשות לו לייק: האם עשיתם את זה כי ידעתם שזה יגרום להד תקשורתי?

    "לגבי המודעות, היכולת לחזות את התגובות היא מוגבלת, אבל יש ניסיון לייצר פעילות שתחולל כמה שיותר אינטראקציה. אגב, המודעות הללו הביאו ליותר מעשרים אלף חברים חדשים לעמוד. לגבי הסרטון של הלייק, זו היתה יוזמה של צוות אחר, העומד מאחורי עמוד שנקרא "ראש ממשלת ישראל", שהוא הדף הרשמי של משרד ראש הממשלה ואינו שייך לליכוד".

     

    שני עמודים לראש אחד

    כן, לנתניהו יש עמוד נוסף. הדף הרשמי של משרד ראש הממשלה, שקיים גם בגרסה האנגלית והערבית. שלושת העמודים מנוהלים על ידי מחלקת ניו מדיה במשרד ראש הממשלה שבראשה עומד ד"ר איתן אלירם. עמו עובד רפי שמיר, המשמש גם כעוזר דובר במשרד ראש הממשלה.. העמוד הממלכתי בעברית מונה למעלה מעשרים אלף גולשים, ומשמש כמעין יומן הקפטן המציג את פעילותו היומיומית של מנהיג מדינה. הצוות אחראי גם עם ערוץ היוטיוב ופרופיל הטוויטר הרשמיים של ראש ממשלת ישראל.

     

    בימים אלו נערכת פעילות גולשים בעמוד הממלכתי, במסגרתה בני נוער מתבקשים להגיש הצעות חוק חדשות בפייסבוק, כאשר חמשת הזוכים יוזמנו להצטרף לראש הממשלה ליד שולחן הממשלה, שם הוא יוכלו להציג את הצעתם בפני הממשלה כולה. הפעילות נועדה, בין היתר, לציין את תחילת השנה הרביעית לכהונת הממשלה, ובלשכת הדוברות החליטו שהדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא על ידי פנייה לדור הבא. כך, האזרחים הצעירים יכולים ללמוד קצת על התנהלות הממשלה, וגם הממשלה יכולה ללמוד דבר או שניים על התנהלות הצעירים.

     

      

    רפי שמיר מסביר לנו את ההבדל בין שני העמודים. "העמוד של ראש ממשלת ישראל הוא העמוד הממלכתי. הוא אינו מציג או מתייחס לפעילות הפוליטית של נתניהו, אלא לפעולות רשמיות במסגרת תפקידו. למשל, פעילות בישיבות הממשלה, מפגשים עם נציגים דיפולמטיים, ביקורים ממלכתיים וכולי".

      

    עם זאת, אתם עומדים מאחורי הסרטון בו נתניהו מבקש מהגולשים להצטרף לעמוד ולעשות לו לייק. האם זה לא נראה לכם מוזר לתת לראש מדינה לבקש לייקים?

    "בחרנו ליצור את הסרטון כדי לקשר את הגולשים לעמוד הממלכתי, ולא מדובר כאן בלייק לאדם, אלא לייק לתפקיד. בכל מה שקשור למודעות הפרסום שעלו לפני מספר שבועות למשל, אין לנו שום קשר לזה. זו יוזמה של מנהלי העמוד האישי. יש חומה סינית בינינו לבין מנהלי העמוד השני".

     

     

    דוברת הליכוד סיפרה לנו שנתניהו מעורב בנעשה בעמוד האישי שלו, האם זה גם המצב בעמוד הממלכתי?

    "יש פעמים שכן, כמו למשל משולש האתגרים - שזה משהו שהגיע ממנו. את משולש האתגרים ראש הממשלה הציג בצורה מטאפורית בוועדת חוץ וביטחון. לאחר מכן, היתה לו פגישת עבודה עם נגיד בנק ישראל. שם נושא האתגרים עלה שוב, והוא שרטט אותו תוך כדי דיבור. לאחר שהפגישה הסתיימה ראש הממשלה אמר, יש לנו פה הצגה של אתגרים חשובים, זה משהו שאפשר להעלות לפייסבוק. צילמנו באייפון, ופשוט העלנו.

     

    זה לא שראש הממשלה יושב כל היום על הפייסבוק, הרי הוא קודם כל ראש ממשלה ויש לו דברים הרבה יותר חשובים לעשות. אבל, הוא בפירוש מודע לכך ומעורב בכך. גם כשהיה את הסיפור של הביבי-בום ("ביבי ברקע" –ו"ק). אחרי שכמה ימים האינטרנט התמלאה בתמונות, הוא צחק ושאל למה שגם אנחנו לא נעשה משהו כזה. לעתים דברים באים כיוזמה שלנו, לעתים מדובר במעורבות שלו. הוא מודע לכוח של האינטרנט והוא יודע ששם נמצא הקהל".

     

      

     

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים