שתף קטע נבחר

לידיעתכם: לקוח סלולר פרטי משלם פחות מעסקי

שלוש חברות הסלולר הגדולות פועלות במרץ כדי ללכוד את הלקוחות היותר כבדים ברשת מסובכת של הסכמים סלולריים מחייבים ולשלוש שנים. כל החברות עדכנו את החוזים שלהן למגזר העסקי. וכל זאת למה? כדי להכביד ולסגור פרצות ביכולת לנטוש את ספק הסלולר. מה עלינו לעשות?

האם אנו לקראת עידן שבו הלקוחות העסקיים ישלמו יותר מהלקוחות הפרטיים על שירותי הסלולר שלהם? איך לא מפסידים את ההתפתחות המדהימה הזו וחותמים על הסכם סלולרי פשוט ושקוף?

 

 

עולם הסלולר הישראלי נמצא בתזזית ושינויים המתרחשים ממש מול עינינו. התעריפים במגזר הפרטי כבר נפלו בכ-50% בכל שלוש החברות הגדולות והצפי הוא שעד סוף שנת 2012 הם ימשיכו לרדת ב-25%-30% נוספים. מדובר בירידה כוללת בשיעור של עד 65% בתעריפים למגזר הפרטי תוך כשנה וחצי.

 

בנוסף, משתמשים רבים, בהיקפים גדלים והולכים, עוברים להשתמש בטאבלטים וסמארטפונים, ומעוניינים להשתמש בהם גם בעבודה לצרכי העבודה וביישומים של מקום עבודתם, מה שמשנה לגמרי את הרגלי השימוש במכשירי הסלולר והופך אותם למעשה למחשבים ניידים.

 

כניסת חברות ה-MVNO והכניסה הצפויה של חברות מירס-הוט וגולן-טלקום, כבר מזעזעת את כל התפישות המוכרות של עולם הסלולר. תוך פחות מעשור, עקב התפשטות שירותי הענן לכל תחום מחשובי, נייח או נייד, ישתנו הכוח והמבנה של חברות ה-ICT - Information and communications technology המובילות בעולם. גם הרגלי העבודה ישתנו לגמרי. אם לא שמתם לב, אנו כבר מצויים בתוך השינוי האדיר הזה.

 

הסנונית הראשונה לעוצמת השינויים הודגמה יפה בחודש החולף, עם פרסום חבילת הטריפל החדשה של הוט, עם עלות של 20 שקל לחיבור קווי לאינטרנט (החברה הבת הוטנט) בכל רוחב פס עד ל-100 מגה. זאת, כאשר לקוח עסקי משלם כיום הרבה יותר על חבילות הגלישה שלו.

 

כל חברות ה-ISP נאלצו להוריד את המחירים שלהן, למחיר תחרותי סביב ה-20 עד 30 שקל לחודש לכל רוחבי הפס (נפילת מחירים של 60% עד 90% תוך שבוע (!), בתלות בחבילת הגלישה הקודמת שהייתה ללקוח). זאת, כדי למנוע נטישה המונית של לקוחות פרטיים ועסקיים קטנים.

 

מה קרה למגזר העסקי במהפכה הזו?

חברות הסלולר אינן יכולות להילחם במגמה של הורדת המחירים במגזר הפרטי, שמקורה בהתגברות התחרות, ואינן יכולות לבלום את מהלכי החקיקה הצרכניים בכנסת, שהורידו את עלויות הנטישה בצורה דרסטית, צמצמו את תקופת ההתקשרות של הלקוח לשנה וחצי לכל היותר, מנעו העלאת מחירים בתקופת החתימה. יתר על כן, בקרוב, בחקיקה משלימה, יירדו עלויות הנטישה במגזר הפרטי והעסקי הקטן עד לאפס.

 

התוצאה: חברות הסלולר נאחזות בפלח השוק האחרון שנשאר להן מחוץ למסגרת המהפכה הצרכנית: המגזר העסקי מרמת ה-SMB ומעלה. כל שלוש חברות הסלולר הגדולות פועלות במרץ (עוד טרם כניסת מירס-הוט וגולן-טלקום), כדי ללכוד את הלקוחות היותר כבדים ברשת מסובכת של הסכמים סלולריים מחייבים ודרקוניים לשלוש שנים. כל החברות עדכנו את החוזים שלהם למגזר העסקי, כדי להכביד ולסגור פרצות ביכולת שלהן לנטוש את ספק הסלולר.

 

למה לקוח פרטי ישלם פחות מלקוח עסקי גדול?

שתי נקודות חשובות

1. על לבו של המגזר הפרטי והעסקי הקטן יתחרו עד סוף שנת 2012 לא רק 3 מפעילים גדולים (פלאפון, סלקום ופרטנר) בדומה למגזר העסקים הגדולים, אלא לפחות 9 מפעילים סלולריים שונים. זאת, כאשר 5 מהם לפחות עם תשתיות עצמאיות עם כניסתם של מירס וגולן טלקום ועוד 4 מפעילי MVNO לפחות (רמי לוי, הום סלולר, אלון תקשורת ו- Five/Hallo015).

 

לכן, כשיש תחרות רבה המחירים יורדים וזו גם הסיבה שלקוחות הפרטיים ו/או העסקים הקטנים ייהנו בקרוב מתעריפים זולים יותר מאשר העסקים הגדולים, מה שעד לפני שנה לא היה בכלל סביר שיתרחש.

 

2. הסיבה העיקרית שלקוח פרטי ייהנה מתעריפים זולים יותר, בנוסף לעניין התחרות הרבה (9 מפעילים ויותר ומול 3 מפעילים), הוא נושא "חבילות שירותי התקשורת המשולבים". קל יותר "לעטוף" חבילות משולבות במגזר זה, מאשר במגזר העסקים הגדולים, שחוששים לשים את "כל הביצים בסל אחד".

 

מכאן, שבעתיד המאוד קרוב, לקוח פרטי ועסקי קטן ישלם על הסלולר שלו פחות מלקוח עסקי בינוני וגדול, בגלל החבילות המשולבות. הסיבה הפשוטה למהפך הזה: הלקוח הפרטי לא דורש שירותים מורכבים וניתן לספק לו את רוב השירותים (כולל המורכבים, כולל התמיכה) בענן.

 

אפשר לשלב ללקוח הפרטי שירותים קוויים וסלולריים בחבילה אחת (וכך לבצע סבסוד צולב של המחירים, עד כדי עלות נמוכה מאוד של הסלולר - למי שלא זקוק לאינטרנט סלולרי). העסקים הגדולים עדיין לא שם, ולא יהיו שם במסות בשנים הקרובות, אם בכלל. הלקוחות הפרטיים – כן.

 

איך להיערך לשינוי הזה?

א. פשוט אין לחתום על חוזים ל- 3 שנים אצל חברות הסלולר (עם קנסות יציאה, עדכון תעריפים בתקופת החוזה ושאר מגבלות). יש לפעול להשגת הסכם עם חשבון סלולרי פשוט, ככל הניתן.

 

ב. להתחיל לרכוש מכשירי סלולר חדשים רק אצל יבואנים פרטיים ולבטח אותם (אם נדרש) אצל מבטחים פרטיים.

 

ג. לוודא, שכל מכשירי הסלולר "פתוחים" ונתמכים ע"י כל המפעילים הסלולריים, כך שניתן יהיה לבצע בהם בקלות (בעת שיוחלט על כך) ניוד מספק סלולר אחד לספק סלולר מתחרה, בלי להחליף את המספר הסלולרי של המכשיר ומבלי להידרש לרכוש מכשיר סלולרי חליפי.

 

ד. מומלץ לחסום כברירת מחדל את כל שירותי התוכן של ספק הסלולר לכל המכשירים הסלולריים, ולקמץ באפשרויות לקבל שירותי תוכן רק במקרים יוצאי דופן. זאת, כדי למנוע הוצאות מיותרות במכשירים הקיימים.

 

ה. לדרוש, שכל חשבונות הסלולר יהיו ערוכים ומוגשים בצורה התואמת את התקן (תקן 5262 ל"גילוי נאות של חשבונות הטלפון המוגשים לצרכנים", שמטרתו ליצור חשבונית שקופה עד כמה שניתן ללקוח. זו חובה חוקית המוטלת על ספק הסלולר).

 

ו. להקפיד, שכל השיחות של המשתמשים בסלולר ליעדים בחו"ל תיעשנה רק דרך ספק הבינלאומי הזול ביותר, בלי כל קשר לאיזה מפעיל בינלאומי שויכו בזמנו המכשירים. ככל הניתן, מומלץ לבצע חיוג לחו"ל ברשת הקווית, שכן הקש"ג (קישור גומלין בין מפעילים) זול יותר ברשת הקווית. אין סיבה לשלם שלא לצורך לספק הסלולר בשיחות לחו"ל.

 

ח. לחסום את הגישה הסלולרית למכשירים הקיימים לכל השירותים הנסתרים והאחרים שלא נכללים בהסכם ובכלל זה: שירותי מידע ותוכן, שירותי פרימיום בתשלום מיוחד, שאילתות שונות, שירותי סינון שיחות לחו"ל או מחו"ל, גיבוי ספר הטלפונים, תא קולי ויזואלי, רינגטונים, מנגינה אישית, שירותי ניווט, צפייה בסרטונים בתשלום, צפייה בפרסומות שיש בהן מולטימדיה, שירותי טלוויזיה ו- VOD, וכך הלאה. יש לנתח ביסודיות את כל האפשרויות שיש ולחסום כל מה שאינו בהסכם וניתן לחסם אותו וזאת כדי להימנע מתופעת "הלם החשבונית בסלולר".

 

שורה תחתונה

שינוי תנאי התחרות בשוק הסלולר מציבים, אולי בפעם הראשונה מזה שנים בעולם הסלולר, יכולת ללקוח הפרטי ו/או לעסק הקטן לחתום על חוזה סלולרי פשוט ומובן ובמחיר שווה לכל נפש. אין ספק, שללא פעילות נמרצת של משרד התקשורת בראשות השר ובגיבוי משרד האוצר והכנסת, כל זה לא היה קורה, ללא החוקים והתקנות החדשות שהופעלו בשנתיים האחרונות, חוקים ששינו את מפת התחרות בשוק הסלולר בפרט ובשוק התקשורת בכלל. 

 

הכותב הוא מהנדס תקשורת Telecom Experts – המדריך לחיסכון בהוצאות התקשורת והמחשוב

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
השינוי מתרחש מול עינינו
צילום: shutterstock
מיכאל פנחס
מומלצים