שתף קטע נבחר

צלם לי בלון

הרומן של אורי לבני עם הבלונים התחיל אחרי הצבא בצוות בידור, אך עד מהרה מאס אורי לנפח כלבים, והחל ליצור צורות מופשטות ואמנותיות. כיום, 13 שנה לאחר הניפוח הראשון עם תואר בהנדסה שעשה על הדרך, אורי הוא אחד מאמני הבלונים המובילים בעולם

הבלון הוא כנראה דמות טראגית: הוא נוצר בכדי לשמח, לצבוע את חיינו ולגרום לאושר אך מרגע שנפחו בו חיים הוא מתחיל לגסוס. בהתחלה הוא מאבד את הברק שלו לטובת ההתחמצנות הטבעית שנובעת מהחשיפה לאוויר לאחר מכן הוא מתחיל פשוט לגווע, כרוניקה של מוות ידוע מראש. מילדות מלמדים אותנו כי "זה סופו של כל בלון" אך הוא עלול לגווע באופן איטי וארוך בדליפה בה יאבד לאט את הודו, או במוות מפואר מהיר ומרהיב בפיצוץ פתאומי.

 

עוד מדריכי צילום:

 

 (צילום: אורי לבני, מגזין קומפוזיציה) (צילום: אורי לבני, מגזין קומפוזיציה)
(צילום: אורי לבני, מגזין קומפוזיציה)

 

בלונים: אתגרים ופתרונות

את הצילום ספגתי בביתי מגיל צעיר, אבא שלי היה בצעירותו צלם, והתודעה לצילום תמיד הייתה שם. מאז שהתחלתי לעסוק בבלונים צילמתי את העבודות שלי, אך את ההבנה לעוצמה של תמונה שמצולמת היטב הבנתי רק בקמפיין הבלונים שעשיתי לחברת אורנג'. שם פגשתי את יורם אשהיים, שהוא אחד מצלמי הסטודיו הטובים שראיתי בחיי. צילומי הבלונים שהוא עשה לקמפיין גרמו לי להבין שאפשר לצלם בלונים ולהעביר את ה"וואו" של היצירה דרך תמונה שמצולמת היטב.

 

מהר מאוד למדתי שזה כמובן לא כל כך פשוט אז בואו נתחיל מהבעיות סט-אפ ועקרונות צילום. המטרה בצילום בלונים, לפחות מבחינה טכנית, היא להדגיש את הצורה ואת התלת-ממדיות של האובייקט. כדי להשיג את המטרה הזו נרצה להציג את כל גווני הבלון, מהאזורים הבהירים ביותר (Highlights), ועד לאזורים החשוכים ביותר (Shadows). אם נעמוד במטרה הזו ניצור מעבר הדרגתי ונעים לעין לכל אורך הבלון. למעשה, האתגר הוא "לצייר" על הבלון את האור בזמן הצילום וזאת על מנת להדגיש את הצורניות של האובייקט.

 

 (צילום: אורי לבני, מגזין קומפוזיציה) (צילום: אורי לבני, מגזין קומפוזיציה)
(צילום: אורי לבני, מגזין קומפוזיציה)

 

הבעיות מתחילות שכל הסטודיו שלכם משתקף מהבלון בזמן הצילום, ורוב הסיכויים הם שלא התכוונת לזה. לכן, ממש כמו בצילום בועות, אנחנו נאלצים לנסות ולשלוט על כל הסביבה שבטווח ה"ראיה" של הבלון. בנוסף, החשיפה צריכה להיות מדויקת על מנת שלא נפיק סטייה של צבעים בתמונה ורווית יתר שעלולה להתקבל כתוצאה משקיפות הבלונים ומעבר האור דרכם.

 

מקורות תאורה:

בכדי לא ליצור Hot spots על הבלון, מקור האור שלנו צריך להיות 'רך', יש צורך לאזן את האור ולהשיג את כל גווני הצבע של הבלון. אור 'נוקשה' וישיר ייצור נקודה בהירה מאוד שתתפוס את תשומת הלב של הצופה בתמונה. אור מוחזר (שאינו ישיר) ומפוזר יותר (diffused) הוא האור האידיאלי להשגת המטרה.

 

 (צילום: אורי לבני, מגזין קומפוזיציה) (צילום: אורי לבני, מגזין קומפוזיציה)
(צילום: אורי לבני, מגזין קומפוזיציה)

 

בעיית הגודל:

בגלל הצורה הכדורית או הגלילית של הבלונים, הם מעוותים את ההשתקפות שעולה מהן. גודל מקור האור נראה קטן ביחס למרחק שלו מהבלון, כך שאם אנחנו רוצים ליצור קוביית השתקפות גדולה על הבלון אנחנו חייבים לקרב את מקור האור לבלון או לחילופין ליצור מקור אור גדול מאוד כדי שתתקבל התוצאה הרצויה. בסופו של יום חשוב לזכור כי הפרמטר העיקרי כאן הוא היחס בין גודל הבלון לבין גודל מקור האור והמרחק ביניהם.

 

הסט-אפ:

בשרטוטי הסט-אפ ניתן לראות מרככים גבוהים ורחבים הבנויים מרפלקטורים מסוג 'ספר לבן', שממנו מוחזר אור ללוח פיזור ענק המאיר באור רך, עקיף ומפוזר אל הבלונים. כדי להשיג את ההיילייטים (נקודות הבוהק) משתמשים בסופטבוקסים קרובים לאובייקט ובעוצמת אור גבוהה יותר על מנת לקבל את האפקט הרצוי.

 

 (צילום: אורי לבני, מגזין קומפוזיציה) (צילום: אורי לבני, מגזין קומפוזיציה)
(צילום: אורי לבני, מגזין קומפוזיציה)

 

"רגע בחייו של בלון"

הפרויקט "רגע בחייו של בלון" החל כאתגר שעלה כתוצאה מבקשת אורלי, אשתי, לצלם תמונות שנוכל לתלות בסלון לכבוד הספה החדשה שקנינו. לא רציתי ליצור עוד בלון או תמונה של אריה או קופיף חביב, רציתי ליצור תמונות אבסטרקטיות שיהיו מעניינות לעין ושיעבדו בהרמוניה עם צבעי הסלון החדש, כך התחיל הפרויקט.

את המורכבות שכרוכה בצילום הפרויקט הזה הבנתי תוך כדי תהליך הצילום עצמו.

 

מטרתו האמתית של הפרויקט מחברת את שני העולמות שלי, כאמן בלונים היעוד שלי להביא שמחה ואושר באמצעות הבלונים וכצלם אני מנסה ללכוד את הבלון בשיא תפארתו, להעניק לו חיי נצח בעיניהם ובליבם של הצופים.

 

 (צילום: אורי לבני, מגזין קומפוזיציה) (צילום: אורי לבני, מגזין קומפוזיציה)
(צילום: אורי לבני, מגזין קומפוזיציה)

 

את תהליך העבודה מתחיל עם דימוי או תמונה שיש לי בראש, משם אני לוקח את זה לסטודיו, באמצעות הבלונים וטכניקות הפיסול שלמדתי אני מצייר את התמונה ובעזרת האור אני צובע אותה או יותר נכון מדגיש את צבעיה האמתיים. בתוך יצירת הבלונים מסתתר הפריים הסופי, תהליך הקומפוזיציה של התמונה לוקח אותי דרך שעות של משחקים בסימטריה, צבע, צורה ומיקום עד להשגת התוצאה הרצויה אותה ניתן לראות בתמונות.

 

 (צילום: אורי לבני, מגזין קומפוזיציה) (צילום: אורי לבני, מגזין קומפוזיציה)
(צילום: אורי לבני, מגזין קומפוזיציה)

 

את התמונות אני לא מרכיב בשכבות ב- Photoshop, הן צילום נטו, העיבוד היחיד שעוברות התמונות הוא הסרת אבק שנצמד לבלונים בגלל החשמל הסטאטי, חידוד קל (אני מצלם בקבצי RAW) ותיקוני צבע קטנים. השאיפה שלי היא תמיד לנסות לצלם תמונה שתהיה מושלמת ושתזדקק למינימום זמן של עריכה. למה רק עם בלונים? תנסו ליצור עם חומרים אחרים בסביבתכם. את התהליך הזה ניתן למעשה לעבור עם כל חומר, לייצר ולצייר את הפריים שיש בראש. הכלל שלי בצילום: אין כמו ספונטניות מתוכננת היטב.

 

 (צילום: אורי לבני, מגזין קומפוזיציה) (צילום: אורי לבני, מגזין קומפוזיציה)
(צילום: אורי לבני, מגזין קומפוזיציה)

 

 (צילום: אורי לבני, מגזין קומפוזיציה) (צילום: אורי לבני, מגזין קומפוזיציה)
(צילום: אורי לבני, מגזין קומפוזיציה)

 

את התמונות אני מציג בגלריות למכירה, אין לי כוונה לגנוז את התמונות לארכיון, ההיפך הוא הנכון הכוונה שלי בפרויקט הזה היא שהבלונים יביאו אור ושמחה לכמה שיותר אנשים, אם אהבתם את מוזמנים ליצור קשר ולהזמין תמונות. אתם מוזמנים לבקר באתר האינטרנט שלי: www.balonim.com

 

להורדת גיליון קומפוזיציה.

 


 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אורי לבני, מגזין קומפוזיציה
בלונים כאמנות
צילום: אורי לבני, מגזין קומפוזיציה
קומפוזיציה מגזין צילום
מומלצים