שתף קטע נבחר

הושג הסכם ברכבת: "שקט תעשייתי ל-3.5 שנים"

הנהלת הרכבת והסתדרות העובדים הגיעו הבוקר (ג') להסכם לפיו חלק מעבודות התחזוקה של קרונות הרכבת יעבור לחברה חיצונית, ויוקמו שתי חברות-בנות נוספות. בתמורה התחייבו העובדים שלא לשבש את פעילות הרכבת במהלך שלוש וחצי השנים הקרובות

הקץ לשביתות, העיכובים והאיחורים ברכבת? לאחר משא ומתן לילי מתיש הודיעה הבוקר (ג') הנהלת הרכבת כי הושג הסכם עם ועדי העובדים, לפיו תבוצע רפורמה מבנית ברכבת ישראל. במסגרת הרפורמה תוציא הרכבת את חלק מעבודת תחזוקת הקרונות למיקור חוץ, תקים שתי חברות בנות למטענים ומסחר ותשמור על זכויות העובדים הקיימים בהסכם קיבוצי. בתמורה התחייבו ועדי העובדים וההסתדרות ל"שקט תעשייתי" במהלך שלוש וחצי השנים הבאות, וביטול כל סכסוי העבודה הקיימים.

 

עוד בנושא השיבושים ברכבת:

 

הקץ לשיבוש פעילות הרכבת? יש הסכם (צילום: אבישג שאר-ישוב) (צילום: אבישג שאר-ישוב)
הקץ לשיבוש פעילות הרכבת? יש הסכם(צילום: אבישג שאר-ישוב)

 

העובדים צפויים גם להעלאת שכר של 25% - "על-פי התקדמות הרפורמה", ולדברי ההסתדרות יהיו חלק מהסכם השכר במגזר הציבורי שייחתם ב-2013. להערכת ההסתדרות, התוספת תגיע עד ל-30% לעומת שכר העובדים הנוכחי. בין השגי העובדים ניתן למנות גם מענק חד-פעמי של 40 אלף שקל לכל עובד, ואת הסכמת הנהלת הרכבת לקלוט 140 עובדי קופות בתחנות הרכבת, רובן קופאיות, בחוזה קיבוצי מלא במקום העסקתם במסגרת חברה חיצונית. עוד טוענים בהסתדרות כי במסגרת ההסכם הוחלט כי לא יהיו פיטורי עובדים עד 2030.

 

במפתיע הוחלט לבטל גם את עונשי ההשעיה והפיטורין שהוטלו השבוע בוועדות המשמעת על מספר בכירים - כולל יו"ר ועד העובדים גילה אדרעי - אשר חלקם השתתפו בתקיפת מנ"כל הרכבת, בועז צפריר, לפני מספר שבועות במתחם הרכבת בלוד.

 

בכך למעשה השיג שר התחבורה, ישראל כץ, הסכמה לתכנית מקיפה לשינוי פני הרכבת, עליה הכריז בעבר. מסגרת התכנית לא תספק רק הרכבת פעילות תחזוקה לקרונות הנוסעים, שמספרם אמור לגדול באופן ניכר בשנים הקרובות. הסכם תחזוקה זה נחשב במהלך השנים האחרונות לאבן נגף עיקרית בדרך לפעילות סדירה יותר של עובדי הרכבת. לטענת הנהלת הרכבת, ההסכם שהושג יאפשר לרכבת להציע בעתיד "רמת שירות נאותה" לנוסעים.

 

שתי חברות הבת החדשות שיוקמו ברכבת יעסקו, כפי שהצהיר השר כץ בעבר, במטענים ומסחר. הראשונה תהיה בבעלות של 51% משקיעים פרטיים, ו-49% ישארו בידי הרכבת. תפעול מערך המטענים יהיה באחריות חברת רכבת ישראל, אך מדובר למעשה בחברה פרטית שאינה ממשלתית, אשר תיהנה - כך הנהלת הרכבת - מחופש פעולה עסקי.

 

חברת הבת למסחר תהיה באחזקה מלאה של רכבת ישראל, ואמורה לשתף פעולה בעתיד עם גופים פרטיים. מטרת חברה זו, כך הרכבת, לייצר מנוף ריווחי מתחנות הרכבת ומתחמי התחזוקה שבבעלותה. ברכבת מעריכים כי הפעלת חברה הבת למסחר תגדיל את הכנסות החברה משמעותית, תוך הקטנת התמיכה הממשלתית בפעילות.

 

משמעות הסכם מיקור חוץ של תחזוקת הקרונות הוא כי כל צי הקרונועים ו-30% מהציוד הנייד החשמלי שיגיע בעתיד, יתוחזק על-ידי חברה חיצונית. במהלך המשא ומתן הלילי הוחלט כי ההסכם החדש יכנס לתוקף תוך תשעה חודשים מהיום. בשנתיים הראשונות יבוצעו עבודות התחזוקה במוסכי הרכבת, ורק לאחר מכן תעבור פעילות התחזוקה למתחמים נפרדים.

 

יש לציין כי ההסכם שהושג הלילה זהה כמעט לחלוטין לזה שהוגש זה מכבר לוועד עובדי הרכבת וההסתדרות, הסכם אותו דחו באופן מלא. בעקבות דחיית ההסכם וחוסר נכונות הנהלת הרכבת לסגת מהמתווה הבסיסי, פתחו העובדים - בגיבוי מלא של הסתדרות העובדים - בעיצומים קשים. בין היתר נטען כי עופר עיני, יו"ר ההסתדרות, תומך בעיצומי העובדים מטעמים פוליטיים פנימיים, עקב החשש כי עובדי הרכבת לא יתמכו בו בבחירות הקרובות שיערכו להסתדרות.

 

"המהלכים שמבצעת הנהלת הרכבת נועדו לחזק את פעילותה וליצור בסיס ארגוני ומערכתי, בדרך להפיכת הרכבת למוביל הלאומי של ישראל בשנים הקרובות. ההסכם שהושג יאפשר גידול מאסיבי במספר נוסעי הרכבת וישפר משמעותית את השירות. בנוסף אנו מעריכים כי הרכבת תהיה אחראית בעתיד לכ-25% מנפח הובלת המטענים בישראל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר התחבורה, ישראל כץ: תכנית הרכבת הגדולה
צילום: מוטי קמחי
גילה אדרעי - יו"ר הוועד התקפלה
צילום: מוטי קמחי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים