שתף קטע נבחר

מחיר השקט התעשייתי ברכבת: 100 מיליון שקל

נחתם ההסכם בין עובדי הרכבת למשרד התחבורה. השקט התעשייתי ברכבת יעלה לאוצר 100 מיליון שקל כמענק חד פעמי לעובדים, ותוספת שכר של 25% עד 30% שערכה עשרות מיליונים בשנה. אורי יוגב: "הרכבת תהיה מהטובות בעולם"

"היום נולדה רכבת חדשה". כך מתאר הבוקר (ג') שר התחבורה, ישראל כץ, את ההסכם שהושג עם ההסתדרות וועד עובדי רכבת ישראל. "כששואלים מי ניצח, התשובה לדעתי ברורה - ציבור הנוסעים בישראל", אמר השר במסיבת עיתונאים שנערכה בתל-אביב. "אין כאן הפרטה של הפעלת הרכבת. רכבת ישראל היא חברה ממשלתית, שתהיה אחראית על הפעלת כל הציוד הנייד".

 

עוד בנושא ההסכם בין העובדים להנהלת הרכבת:

 

לדברי יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, ההסכם שהושג הלילה מיטיב עם הנוסעים ועם עובדי הרכבת. "אין ספק שהיה משבר ממושך בין הוועד וההנהלה", אמר עיני, בהתייחסו לסכסוך העבודה החמור, אשר כלל בחודשים האחרונים השבתות ושיבושים קשים בתנועת הרכבות. "מאבקים ארגוניים הם לא עניין פשוט. לפעמים פוגעים בציבור, אבל צריך לזכור שהציבור זה גם העובדים. כשאתה עושה שביתות, הציבור נפגע".

 

בחברת בומברדיה, יצרנית הקרונות ומי שחתמה בעבר על הסכם תחזוקה מלא מול רכבת ישראל, זועמים על התפנית. "עד לרגע זה לא קיבלה חברת בומברדיה כל מסמך רשמי המודיע לה על ביטול ההסכם עליו חתמה מול הנהלת רכבת ישראל בנושא התחזוקה", אמרו שם בתגובה רשמית. "הנהלת בומברדיה מופתעת לרעה ומאוכזבת קשות לגלות כי למרות שניהלה באופן המכובד ביותר, משא ומתן שנמשך מעל שנה וחצי, גייסה עובדים, והשקיעה מליוני שקלים, נאלצה לגלות דרך אמצעי התקשורת כי הסכם זה לא יקויים. פירוק שותפות כזו עם הספק הבינ"ל הגדול ביותר בתחום הרכבות, בוודאי לא יתרום להמשך פיתוח רכבת ישראל לטובת הציבור הרחב", לשון ההודעה.

 

 

לפי ההסכם שהושג הלילה, יוקמו בחודשים הקרובים שתי חברות בנות חדשות לרכבת, שיעסקו בפיתוח עסקי והובלת מטענים. אולם, בניגוד להחלטה קודמת, תחזוקת כ-130 קרונות חדשים תבוצע על-ידי עובדי הרכבת, ולא תועבר לידי היצרנית, חברת בומברדייה. בנוסף, הוחלט כי גם בעתיד יבוצעו מרבית עבודות התחזוקה על-ידי עובדי הרכבת, ולא באמצעות מיקור-חוץ. בתמורה להסכמתם, יקבלו העובדים תוספת שכר של 25% ומענק חד-פעמי של 40 אלף שקל. עוד הוחלט כי עד 2030 לא יבוצעו פיטורי-צמצום ברכבת ישראל.  

 

בהתייחסו למשברים שליוו את סכסוך העבודה בין הוועד והנהלת הרכבת, אמר השר כץ כי "אפשר היה לעשות את הדברים אחרת". גם עיני התייחס לנושא, ואמר כי "צר לי שהגיע (המאבק) לפסים קיצוניים מדי". עם זאת, עיני הוסיף כי הדרך היחידה לשפר את השירות לנוסעים ולהעלות את רמת התחזוקה, היא באמצעות רפורמה שתהיה מקובלת על עובדי הרכבת - ולא תביא לפגיעה בתנאי העסקתם.

 

"למה קיבלנו מעט כל כך?"

אורי יוגב, יו"ר הרכבת, סבור כי ההסכם שהושג מסמן מפנה משמעותי בהתנהלות החברה, שיביא לשיפור דרמטי בבטיחות ורמת השירות לנוסעים. "אנחנו הולכים להפוך לאחת מרכבות הנוסעים המתקדמות בעולם", מסביר יוגב. "ההסכם מסיים שנה וחצי של תהליך שינוי מאוד גדול ברכבת - ורוב עם ישראל חווה את הקושי שבשינוי. הרפורמה הזו מאוד גדולה, ותאפשר לרכבת להפוך לחברה מודרנית שנותנת שירות מצוין".

 

בקרב עובדי הרכבת שוררת הבוקר תרעומת על מה שאנשי הוועד מכנים "הישג היסטורי". לטענת עובדים בכירים וותיקים, תוספת השכר שהובטחה להם אינה מספקת, וכך גם לגבי המענק שקיבלו בתמורה לשקט התעשייתי. "עובדי בתי זיקוק קיבלו 250 אלף שקל בתמורה לשקט, עובדי הנמלים קיבלו 138 אלף שקל כל אחד בתמורה להסכמה זניחה. מה שאנחנו קיבלנו הוא טיפה בים לעומת מה שמגיע לנו".

 

עוד אומרים אנשי הרכבת כי למעשה מדובר בהפרטה לכל דבר ועניין. "גילה אדרעי ועופר עיני אמרו שלא יהיה מיקור חוץ בשום פנים ואופן. אז איך קרה שדווקא שני הגופים הכי ריווחיים ברכבת, הם אלה שיוצאים לחברות-בנות? הרי הנדל"ן של הרכבת הוא מקור ההכנסה העיקרי, וכך גם חטיבת המטענים. אם שני הגופים האלה יצאו החוצה, זה אומר דרשני. מדובר במכירת הרכבת לידי טייקונים, ולא שום דבר אחר".

 

ההסתדרות: מדובר בהסכם מצוין

לעומת התגובה הצוננת בה התקבל ההסכם בקרב חלק מהעובדים, גורמים בהסתדרות אומרים כי מדובר בהסכם מצוין. "תמיד יהיו עובדים אשר לא יאהבו הסכמי עבודה. תמיד יהיו כאלה שירגישו מקופחים. אבל מדובר בהסכם מצוין לכל דבר ועניין".

 

בהסתדרות מזכירים כי עובדי הנמל קיבלו מענקים קטנים משמעותית מ-138 אלף שקלים. "עובדי הנמלים קיבלו מענק של 100 אלף שקלים בשני חלקים, כאשר חצי מזה עדיין לא הועבר אליהם ויועבר רק בהפרטה עתידית. מלבד זאת, עובדי הנמלים הסכימו לשקט תעשייתי של חמש שנים, וברכבת רק 3.5, וקיבלו תוספת שכר של 20% בלבד, לא כולל ההסכם במגזר הציבורי העתידי". בהסתדרות גם אומרים כי חברת הנדל"ן תהיה בבעלות מלאה של הרכבת, וכלל לא הופרטה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרכבת עוברת שינוי
צילום: אבישג שאר-ישוב
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים