שתף קטע נבחר

סופרמן של החנונים: 18 מחוננים הציגו מחקרים

תלמידים שמוגדרים כגאונים סיימו מסלול של משרד החינוך לגילאי התיכון. הם עצמם נבוכים מהגדרתם כ"מחונני על": "זה כמו סופרמן של החנונים, רק שבמקום להציל את העולם אנחנו אוהבים ללמוד ולחקור את המדע"

אם עד כה נתקלתם בבני נוער שכל עולמם התמקד בפייסבוק או במחקר מעשי של הרגלי עישון, אולי תתפלאו לשמוע על חבריהם לקבוצת הגיל שמתמחים בחקר חיידקים או חלבונים במוח. אור שגיא בן ה-16 מעמק חפר סיים בשנה שעברה את לימודיו בחמש יחידות אנגלית, מתמטיקה ומדעי המחשב בציון זהה: 99. את מרבית זמנו השנה בילה במעבדות מכון ויצמן, במסגרת פרויקט "מחונני העל" של משרד החינוך, שם הוא חוקר את החיידקים המגנטיים במחשב ואת התפשטות הווירוסים במעיים.

 

דיווחי חדשות נוספים ב-ynet:

עשור למצור: מגורשי כנסיית המולד מדברים שלום

ילדים עניים פרצו כדי לאכול, השוטרים תרמו מזון

חללי שירות בתי הסוהר צורפו לנוסח "יזכור"

 

"התחביב שלי הוא לבנות רובוטים. במקום לשחק במשחקים אני פשוט מפתח אותם", אמר בחיוך. חברו, רון אשרוב בן ה-17 הוסיף: "תמיד מצחיק אותי שמכנים אותנו מחונני על, זה כמו סופרמן של החנונים. רק שבמקום להציל את העולם אנחנו אוהבים ללמוד ולחקור את המדע".

 

מתוך 120 אלף ילדים - מאתרים 15 מחונני על (צילום: עופר עמרם) (צילום: עופר עמרם)
מתוך 120 אלף ילדים - מאתרים 15 מחונני על(צילום: עופר עמרם)
 

 

הבוקר (יום א') סיימו את המסלול הייחודי 18 תלמידי המחזור השני של פרויקט "מחונני העל" של משרד החינוך לגילאי התיכון. הכינוס נערך באוניברסיטת בר אילן ובמהלכו הציגו התלמידים את מחקריהם וקיבלו את תעודות הסיום.

 

שלומית רחמל, מנהלת האגף למחוננים ומצטיינים, הסבירה כי "מחונני העל" הם תלמידים בעלי כישורים לימודיים יוצאי דופן שמתבלטים באופן מיוחד גם בתוך קבוצת המחוננים הכללית. "מדובר בתלמידים שאנו נוהגים לכנות אותם 'גאונים', כשמתוך שנתון של 120 אלף ילדים אנו מצליחים לאתר אולי 15 תלמידים מתאימים, שאנו מאמינים שבעזרת איתור מוקדם והכוונה נכונה נוכל להכשיר אותם להיות האליטה המדעית הבאה של ישראל".

 

סיימו מסלול בבר אילן. מחונני העל (צילום: עופר עמרם) (צילום: עופר עמרם)
סיימו מסלול בבר אילן. מחונני העל(צילום: עופר עמרם)

 

אריג' חטיב (15) אותרה בשנה שעברה כ"מחוננת על" ומאז הפכה ליקירת היישוב מג'דל כרום שבו היא מתגוררת. את המחקר שלה על "השפעת הסינתזה על החלבונים באזור הקורטקס הפרה פונטלי" היא עורכת בעזרת מנחה מטעם אוניברסיטת חיפה. "אנשים עוצרים אותי ברחוב ושואלים איך מתקדם המחקר שלי, אבל אני תמיד נבוכה כי זה כל כך מסובך שאני אפילו לא יודעת איך להסביר להם", סיפרה. "אין ספק שמעצם היותנו נבחרת מובחרת של גאונים, יש מאיתנו ציפייה להצליח לא רק בשביל עצמנו אלא גם בשביל החברה".

 

חתן פרס נובל פרופ' דן שכטמן שנכח בטקס, אמר כי יש חשיבות עצומה באיתור וטיפוח של "מחונני העל" שכן הניסיון מלמד שעל אף הכישורים האקדמיים הבולטים הם לעתים פחות מצליחים מאחרים וזאת בשל בעיות רגשיות וחברתיות. "מדובר בתלמידים שבהחלט ראויים להיות מנהיגים כל אחד בתחומו, אם זה מדע, פוליטיקה או אמנות. לכן חשוב ביותר שלצד המחקר משרד החינוך יטפח מאוד את היכולות החברתיות שלהם כי המפתח להצלחה הוא שילוב של הדברים".

 

מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר הוסיפה כי מדובר בתלמידים שהם האליטה האינטלקטואלית של ישראל. "במדינה שהמשאב העיקרי שלה הוא ההון האנושי, טיפוח המצוינות הוא ממש בנפשנו. המטרה שלנו היא לכוון לרמה הגבוהה ביותר של המדע והתעשייה. לשמחתי הילדים הללו לא רק ניחנים בכישורים יוצאי דופן אלא הם גם בעלי דבקות וכושר התמדה". היא הוסיפה: "אנו מסייעים להם במכלול תחומים חברתיים ומדעיים, כדי לעזור להם לעשות את קפיצת המדרגה שהם ראויים לה". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כנס המחוננים בבר אילן
צילום: עופר עמרם
סיימו מסלול בגיל 16
צילום: עופר עמרם
מומלצים