שתף קטע נבחר

קנון EOS 1D C: עידן חדש בצילום קולנוע

הכרזתה של קנון על מצלמת ה- EOS-1D C החדשה מהווה חוליה נוספת בהשתלטות של מצלמות ה- DSLR על צילום וידאו, הפעם זה מקצועני ברזולוציית 4K. רק 15 אלף דולר והיא תהיה שלכם

חברת ניקון, היתה הראשונה להשיק וידאו במצלמת רפלקס דיגיטלית עם מצלמת ה- D90  וגרמה לטלטלה בתחום. אני זוכר ויכוחים עם עמיתים לתחום על חשיבות המהלך, יש שחשבו כי מדובר בגימיק בלבד, אחרים הצביעו על לא פחות ממהפיכה בזכות יכולת החלפת העדשות והשימוש בחיישן תמונה ענק ביחס למקובל במצלמות וידאו.

 

עוד ב-dtown:

 

איכותו של הוידאו באותה D90, לכשעצמה לא זעזעה קירות (רזולוציית 720p, קידוד שהיה זקוק לשיפור - שלא לדבר על החוסר ביכולת מיקוד אוטומטית בוידאו). את קול הגונג יכולנו לשמוע כאשר הוצגה מצלמת ה-5D Mark 2 של קנון מולה דווקא לא ראינו תשובה מצידה של ניקון בדגם המתחרה D700 והיא הגיעה רק השנה בדגם המחליף D800.

 

DSLR לקולנוע 

כעת, משיקה קנון מצלמה חדשה, DSLR והיא נושאת את דגל הוידאו באופן מלא, למקצוענים, האם הושלמה המטמורפוזה? המצלמה של קנון מדגם EOS-1D C חולקת למעשה חלק מהתכונות של מצלמת הסטילס למקצוענים EOS 1D X שהוכרזה לפני חודשים ספורים, עם אותו חיישן ה- Full frame ברזולוציית 18.1 מגה פיקסל לצילומי סטילס, קצב צילום סטילס של 12 תמונות לשניה ועוד.

 

 

פי ארבעה פיקסלים l HD 1080p  ()
פי ארבעה פיקסלים l HD 1080p

 

 

ה- EOS-1D C מסוגלת לצלם וידאו עם כמות פיקסלים גדולה, מה שמתרגם לרזולוציה של 4096X2160 – נתון העומד בתקן ה-"קולנועי" (להקרנה באולמות הקולנוע המסחריים). היא לא מוותרת גם על צילום 1080p בקצב פריימים גבוה של 60 לשניה (יכול לבוא לעזר במקרים בהם מבקשים להציג הילוך איטי, למשל). על פי דברי אנשי קנון, זו מצלמה שתוכננה לא עבור חובבים אלא בשיתוף פעולה תוך כדי קבלת פידבקים מאנשי תעשיית הקולנוע והטלוויזיה.

 

בהתאם לכך, היא מגיעה עם רשימת תכונות אשר חשובות בעיקר לאנשי מקצוע, כמו אפשרות שמירת קבצי הוידאו במגוון סוגי דחיסה מסוג H.264 (כמו IPB / ALL-I) או פורמט Motion JPEG (בו 4 דקות ברזולוציית 4K תופסות נפח של 64GB), דגימת צבע 4:2:2 והתייחסות לפרמטרים כמו נוחות עריכה לאחר הצילום. גם המחיר, כ- 15,000$ מכוון לקטגוריה המקצועית (והשקה רק לקראת סוף השנה).

 

 בהשוואה למצלמת הסטילס EOS 1D X, קנון מצהירה כי היא שיפרה את התמודדות המצלמה עם חום שמופק כתוצאה מעבודה ממושכת של החיישן (קריטי בעת צילומי וידאו בהם החיישן נשאר פעיל במשך זמן רב ולא עובד בהפסקות כמו בצילום סטילס). בזמן צילום הוידאו ברזולוציית 4K, מופעל פקטור של Crop ששווה לחיישן בגודל APS-H, עד לערך ISO מקסימלי של 25,600. קבצי הוידאו נשמרים על כרטיס זיכרון מסוג CF. ניתן להוציא את אות הוידאו כשהוא לא דחוס ברזולוציות 4K / 1080p גם דרך יציאת ה- HDMI במצלמה (אם כי ב-8 ביט) למוניטור חיצוני או למכשיר הקלטה.

 

המצלמה של קנון, תואמת למשפחת העדשות EF, מה שפותח בפניה מגוון של כ-60 דגמים שונים בטווחים של 8 עד 800 מ"מ. מסך ה- LCD הפנימי במצלמה (בגודל 3.2) אינו מותקן על ציר מפרקי, כך שהוא מקובע, קנון סומכת כנראה על שימוש בפתרונות מקובלים וחיצוניים לענין הזה. היא חסרה גם חיבורים הנהוגים בתעשיה המקצוענית לאודיו / וידאו כמו XLR או SDI.

 

גודלה של מצלמת ה- DSLR ביחד עם הגריפ המובנה נראה אולי גדול עבור חובבי צילום בעלי מצלמות DSLR סטנדרטיות, אך הינו קומפקטי כאשר משווים אותה למצלמת קולנוע סטנדטית, מה שמאפשר להשתמש בה לצילום במקומות צפופים יחסית כמו בתוך רכב נוסע.

 

ניקון לא רוצה לפספס את הוידאו 

כאמור, ניקון היתה הראשונה להציג צילום וידאו במצלמת DSLR מסחרית, אולם מאז לא הרשימה מאוד, להבדיל מהמתחרה קנון לה יש ניסיון רב שנים בתחום של מצלמות וידאו יעודיות (לחובב ולמקצוען), ניקון נשארה בתחום הסטילס ולכן האתגר בפניה היה לדלג על שנות פער ולהציג תוצר איכותי מספיק גם ב-”תמונות נעות".

 

בראיון למגזין צילום בריטי, הצהירו אנשי ניקון כי דגמי המצלמות החדשות, תוכננו עבור צלמי סטילס כמו גם עבור צילומי וידאו כאחד "עקב התפתחות גדולה בסקטור ואיחוד של שני התחומים". ההתעניינות הגדולה אותה יצרו מצלמות ה- DSLR החדשות בקרב צלמי וידאו, יוצרי סרטים קצרים, מפיקי פרסומות וצלמים חובבים, גרמה לניקון להקשיב באוזן פקוחה לאותם אנשים ולנסות לתת להם מענה מלא.

 

ההקשבה הזו, כנראה, גרמה לניקון להטמיע לראשונה סט של תכונות במצלמת ה- D800 החדשה (שמגיעה עם חיישן ברזולוציית ענק של 36 מגה פיקסלים) שנראו לראשונה במצלמות החברה, כמו יציאת אוזניות למוניטור והעברת אות וידאו בלתי דחוס דרך יציאת ה- HDMI, המשתמשים של המצלמה כבר לא יחושו מקופחים.

 

 

אקשן!  ()
אקשן!

 

 

 

העתיד

הדורות האחרונים של מצלמות ה- DSLR, הציגו שיפור ניכר באיכות התוצר, לחובבנים, תפריע עדיין העובדה כי אין מנגנון מיקוד אוטומטי יעיל (כאן, ניתן לראות יתרון במצלמות מקטגוריית ה-"ללא מראה"), אך למקצוענים, אשר מצלמים וידאו במיקוד ידני, חשובים יותר השיפורים באיכות הצילום בתנאי תאורה ירודים, הטווח הדינמי בתמונה, חדות וטיפול בבעיות כמו Moire.

 

ה- Canon EOS-1D C מציגה קפיצה בקטגוריית צילום הוידאו לטלוויזיה והקולנוע, היא עומדת להתחרות בדגמים מתוצרת חברות כמו סוני ו- RED ומציגה גושפנקה לכך שצורתה הפיזית של מצלמת ה- DSLR (שמגיעה מתוך צרכי עולם הסטילס) אינה מהווה עוד חסם להפיכתה לכלי עבודה לגיטימי בתעשייה.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים